Rudele scafandrilor: "E ceva suspect"

Rudele scafandrilor: "E ceva suspect"

Familiile celor doi scafandri dispăruţi în timpul unei misiuni pe mare acuză autorităţile că nu depun suficiente eforturi pentru a-i aduce la suprafaţă.

În urmă cu 11 zile, scafandrii Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas au dispărut pe mare, în timpul unei misiuni de inspecţie a unei epavei situate la cinci mile marine distanţă de staţiunea Eforie Sud.

Cei doi, împreună cu şeful de echipă, trebuiau să stabilească dacă nava scufundată prezintă sau nu risc de poluare. Rudele scafandrilor dispăruţi acuză autorităţile că nu depun suficiente eforturi pentru a găsi trupurile victimelor.

Voluntari refuzaţi

Ştefan Zarafu, fratele lui Cristian Zarafu (şeful Agenţiei Române de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare), spune că imediat după nenorocire mai multe companii private, dotate cu aparatură ultraperformantă, s-au oferit voluntar să-i caute, dar s-au lovit de refuzul autorităţilor portuare.

"Cei de la Shark puneau la dispoziţie aparatura şi scafandri, GSP ne oferea nava, iar Petrom, combustibilul. Dar Autoritatea Na vală Română (ANR) a spus că nu se bagă pentru că, atunci când au plecat în inspecţie la epavă, şeful firmei cu care băieţii colaborau nu a cerut aviz de la ANR. E inadmisibil“, completează Vasile Ispas, tatăl lui Cătălin Ispas (locotenent în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea).

Disperate că autorităţile române îi ţin la distanţă, rudele scafandrilor au făcut singure demersuri pentru a-i da în consemn internaţional. "Avem corespondenţa cu consulii bulgar şi turc, au fost foarte deschişi, ne-au sfătuit cum să procedăm miraţi că nu o fac autorităţile române", povesteşte Veronica, logodnica lui Cristian Zarafu.

La începutul săptămânii trecute, aflând că nava militară "Grigore Antipa" îi caută pe scafandri, familiile lor au vrut să obţină mai multe informaţii.

"Am încercat să urcăm şi noi la bord, dar am fost goniţi. Însă Jorj Unciuleanu, şeful firmei private, era la bordul navei militare, dar nu şi procurorul de caz. Ce să caute el acolo când el era primul care nu avea voie, fiind considerat primul vinovat. Anchetatorii chiar nu văd că este ceva suspect aici?", se întreabă Veronica, logodnica lui Cristian Zarafu.

Au cerut intervenţia lui Blaga

Rudele scafandrilor, supărate că reprezentanţii Armatei nu le-au oferit niciun fel de informaţii, singurele detalii privind misiunea de salvare obţinân du-le doar de la Jorj Unciuleanu, au trimis sâmbătă o scrisoare deschisă ministrului adminis traţiei şi internelor, Vasile Blaga. Familiile solicită intervenţia Poliţiei de Frontieră, care deţine cel mai modern sistem de supraveghere navală din zonă, în valoare de 18 milioane de euro. "Având în vedere cele prezentate, vă solicităm implicarea prin trimiterea unei alte nave specializate să mai efectueze încă o dată căutarea la bordul navei Medy, axându-se în special pe compartimentul Sală maşini", se arată în scrisoarea respectivă.

La fel ca şi în cazul rudelor, nici reporterii EVZ nu au primit vreo informaţie din partea au torităţilor, ci doar din partea lui Jorj Unciuleanu. "Epava navei Medy a fost inspectată aproape 100% de către scafandri militari, însă nimic. Armata va da un comunicat de presă asupra rezultatului căutărilor. Vom efectua (în această dimineaţă - n.r.) din nou un survol cu un avion privat", ne-a comunicat telefonic Jorj Unciuleanu, care a ocupat, timp de 12 ani, funcţia de director al Căpităniei Zonale Constanţa, iar în prezent deţine o firmă de ranfluare şi dezeşuări nave.

Posibilă ucidere din culpă

Nava turcească Medy s-a scufundat pe 1 septembrie şi era asigurată pentru 5 milioane de dolari. Pentru scoaterea celor 22 de tone de combustibil şi 2, 5 tone de ulei din tancurile navei, firma de asigurări din Londra a cerut firmelor din Portul Constanţa să vină cu oferte. "Firma «Hunters» a lui Jorj Unciuleanu nu ne-a cerut avizul de inspecţie şi a plecat în larg fără să ne anunţe, alte două firme au procedat legal", explică directorul general al Autorităţii Navale Române, Paul Brânză.

Între timp, cazul e anchetat de Parchetul Tribunalului Constanţa şi de Poliţia Maritimă. "Noi ne facem treaba, am adunat destule probe care să ne ducă la un caz de ucidere din culpă“, ne-a declarat un oficial din cadrul Poliţiei Maritime. "Jorj Unciuleanu, şeful firmei private, era la bordul navei militare, dar nu şi procurorul de caz. Ce să caute el acolo când el era primul care nu avea voie, fiind considerat vinovat. Anchetatorii chiar nu văd că este ceva suspect aici?", VERONICA, logodnica unuia dintre scafandrii dispăruţi

Ne puteți urmări și pe Google News