Românii nu se înghesuie să facă cumpărături online. Motivele invocate de clienți cu privire la magazinele virtuale

Românii nu se înghesuie să facă cumpărături online. Motivele invocate de clienți cu privire la magazinele virtuale Sursa: Arhiva EVZ

Vânzările online au crescut de la 5,6 miliarde de euro în 2020 la 6,2 miliarde de euro anul trecut. O creștere de circa 10%, despre care reprezentanții Asociației Române a Magazinelor Online spun că se va menține și în acest an. Şi totuși, românii nu se înghesuie să facă cumpărături online, iar motivele lor sunt întemeiate.

Vânzările online sunt profitabile pentru doar una din 10 companii care vând în România. Daniel Slăvenie, expert în domeniu, spune că 2022 a fost un an cu câteva provocări pentru sectorul de e-commerce.

În primele cinci luni ale anului, comerțul din offline a crescut cu 22%, în condițiile în care vânzările din online au scă­zut cu trei procente, pe fondul conflictului care a izbucnit în Ucraina pe 24 februarie. Lucrurile au înce­put să revină la normal abia din a doua jumătate a lui mai, iar din iulie volumele au fost constant mai mari față de perioada simi­lară a lui 2021.

Daniel Slăvenie despre teama românilor cu privire la comenzile online

Daniel Slăvenie spune că a observat și el o schim­bare a comportamentului de consum al clienților magazinelor online. „Utili­zatorii de online au început să fie mult mai atenți la preț și se documentează mai mult înainte de achiziție”.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Din păcate așa este. Deși rata de penetrare a internetului în România este foarte mare, de aproximativ 91% din păcate doar 45% din aceștia și comandă online. Țările nordice stau cel mai bine la acest capitol, și anume comandă cam 95% din cei care intră în online şi comandă online.

Nu putem compara România, din păcate, cu alte țări din Europa din punct de vedere vânzări online, pentru că aici ținem cont de foarte mulți factori, cum ar fi GDP-ul țării, veniturile medii per familie, educația cu privire la cumpărăturile online, adaptarea tehnologiei, infrastructură și altele.

În plus, în România există o preferință tradițională pentru cumpărăturile offline, iar lipsa încrederii în furnizorii online poate fi un impediment major pentru a face achiziția în mediul digital”, a mai subliniat antreprenorul.

Motivul pentru care românii nu comandă online

Şi continuă: „La noi încă sunt foarte mulți români care preferă să vadă produsele înainte să le cumpere. Cam 64% din cei care nu achiziționează. Ăsta este motivul principal pentru care nu achiziționează online.

68% din cumpărăturile online sunt de articole vestimentare, îmbrăcăminte, sport, plus accesoriile, după care vine partea de mâncare şi aici intră inclusiv aplicații-le de livrare la domiciliu, după care mobilă, accesorii, casă de grădină.

Întotdeauna există ambele tipuri de cumpărături cumpărători, care fie își doresc să achiziționeze produse premium, fie se uită întotdeauna la zona de preț.

În zona de premium, să face foarte mult cercetare online, după care se duc în offline și achiziționează când vine vorba de o sumă mult mai mare, pentru că vorbim despre această încredere.

55% din români nu au încredere că primesc ceea ce comandă

Unul dintre motivele principale pentru care nu achiziționează online este că mulți dintre români nu știu că procesul efectiv de returnare al produsului în online este mult mai simplu de față de cel offline. În online ai completat efectiv o cerere, ai primit produsul și vei primi banii cu siguranță. În offline este un pic mai greu.

Ca notă generală 55% din români nu au încredere că primesc ceea ce comandă. 50% dintre cei care nu vor să comande online le este frică că sunt taxele de transport prea mari, ceea ce nu este adevărat. Sunt mulți care nu comandă online pentru că nu găsesc informații complete despre produs, imagini, descriere, review-uri, a spus Daniel Slăvenie, potrivit antena3.ro.