Cea mai veche şcoală de ospitalitate din lume, înfiinţată în 1893 la Lausanne, în Elveţia, atrage, de la an la an, din ce în ce mai mulţi români.
Reprezentanta unuia dintre cele mai populare programe de master, Ita O’Callaghan, prezentă în România, în weekend, pentru a promova oferta facultăţii la Romanian International University Fair (RIUF), a avut numai cuvinte de laudă despre studenţii români.
„Sunt printre cei mai buni din şcoală, foarte responsabili şi ambiţioşi şi foarte bine pregătiţi”. Iar programul de master în ospitalitate este foarte solicitant şi înseamnă predarea de finanţe, stastitică, management şi multe proiecte. Totul în 13 luni.
O filosofie distinctă de educaţie
Ecole Hoteliere de Lausanne a reuşit de-a lungul anilor să rămână cea mai bună şcoală de ospitalitate din lume. Profesoara explică aceasta prin standardele ridicate de educaţie, inovaţie continuă, schimbări în curiculă şi studenţi de top care duc mai departe standardele în industrie.
Totul vine cu un preţ. Masterul de ospitalitate costă 50.000 de euro, bani la care nu oricine are acces. Reprezentanta şcolii consideră, însă, că dacă vrei cu adevărat să faci ceva, găseşti şi resursele necesare.
Astfel, în cele câteva zile în România a selectat cinci potenţiali masteranzi, cu care urma să se întâlnească pentru a pune la punct detaliile care ţin de program. „Aproape 15% dintre cei care aplică la masterul nostru nu au lucrat niciodată în industria turismului şi ospitalităţii, ci vin din multe alte domenii. Ei ar trebui să fie pregătiţi pentru muncă intensă, chiar foarte intensă.”
Opţiunile după absolvire sunt numeroase, crede aceasta, enumerând numai câteva posibile domenii: managementul ospitalităţii, industria hotelieră, dezvoltarea de proprietăţi, management, real estate, consultare. „De fapt, ospitalitatea le permite să meargă oriunde în lume”, mai spune ea.
În timpul celor 13 luni se pune foarte mult accent pe finanţe şi strategie şi studenţii învaţă cum să dechidă un spa, cum să conducă un hotel şi cele două principii ale ospitalităţii: felul în care îţi întâmpini clientul este crucial şi standardele la care ţii un hotel fac diferenţa.
Românii, sfătuiţi să iasă din tipare
„Îi învăţăm pe studenţi să gândească neconvenţional, să iasă din tipare, să fie creativi”, spune Ita O’Callaghan, care crede că cel mai bun lucru este că în industria ospitalităţii poţi să faci ce vrei, să inventezi orice, să pui bazele unor tendinţe noi.
Aflată a cincea oară în România, ea consideră că ţara mai are de muncit până să atingă standardele de top din industrie. Vestea bună este că din ce în ce mai mulţi români calcă pragul şcolii elveţiene. Astfel, ei au devenit a şaptea cea mai numeroasă naţionalitate reprezentată în facultate.
După ce termină studiile, mulţi români sunt entuziaşti să revină în ţară şi să revoluţioneze industria ospitalităţii. „Eu însă îi sfătuiesc să nu revină direct acasă, ci să călătorească. Să meargă la Londra, în Dubai şi în alte locuri şi să adune tendinţe noi, pe care, în doi-trei ani să le aducă şi să le implementeze în Bucureşti”.