Românii care primesc peste 8.000 de lei înapoi. Trebuie doar să completeze un formular

Bani, euro. Sursa foto: Pixabay

Se întâmplă de multe ori ca, în timpul călătoriilor, bagajele să se piardă prin aeroport sau să se detelioreze. Și e foarte bine de știut că, în astfel de cazuri, pasagerii pot fi despăgubiți. Specialiștii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România) oferă sfaturi importante pentru pasagerii care întâmpină probleme cu bagajele în timpul călătoriilor.

Dacă bagajele sunt pierdute, deteriorate sau întârziate, pasagerii pot beneficia de compensații, cu condiția respectării anumitor pași și proceduri.

Cum procedăm

Iată care sunt pașii pe care trebuie să-i urmăm:

Depunerea unei reclamații imediat la aeroport

  • În cazul în care bagajele nu sunt predate la destinație, pasagerii trebuie să completeze un raport de neregularitate a proprietății (PIR – Property Irregularity Report) la serviciul specializat din aeroport. Este esențial să păstrați o copie a acestui document, care include numărul de înregistrare.

Anunțarea transportatorului aerian

  • Reclamația trebuie transmisă operatorului aerian în termen de maximum 7 zile.

Solicitarea compensațiilor

  • Dacă bagajele nu ajung la destinație în termen de 21 de zile sau dacă transportatorul recunoaște pierderea, pasagerii au dreptul să solicite despăgubiri.

Sursa foto: Arhiva EvZ

Drepturile pasagerilor și compensațiile

Conform Convenției de la Montreal, operatorii de transport aerian răspund pentru daunele cauzate de pierderea, distrugerea, deteriorarea sau întârzierea bagajului. Valoarea maximă a despăgubirilor este de 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), echivalentul a aproximativ 8.038 lei, sumă ce va crește la 1.519 DST (9.480 lei) în viitorul apropiat.

Despăgubiri pentru întârzieri: Operatorii aerieni pot oferi sume pentru produse de strictă necesitate (igienă personală, îmbrăcăminte), fie rambursând cheltuielile pasagerilor pe baza documentelor justificative.

Despăgubiri pentru bagajele pierdute: Pasagerii trebuie să dovedească valoarea obiectelor din bagaj folosind documente precum facturi. Dacă nu se poate demonstra valoarea, despăgubirile sunt acordate pe baza greutății bagajului (de regulă, aproximativ 20 euro/kg).

Documente necesare

Pentru a solicita compensații, pasagerii trebuie să trimită operatorului aerian următoarele:

  • Copia raportului PIR;
  • Biletele și tichetele de îmbarcare;
  • O listă a obiectelor pierdute, însoțită de documente doveditoare (facturi, chitanțe).

Dacă despăgubirile oferite nu sunt satisfăcătoare, pasagerii pot încerca rezolvarea pe cale amiabilă prin intermediul organismelor SAL (Soluționare Alternativă a Litigiilor).

În caz de eșec, se pot adresa instanței de judecată pentru evaluarea daunelor.