La o competiţie de talia unui turneu final de Campionat European de fotbal, spectacolul se clădeşte şi dincolo de terenul de joc. Conştienţi că se află în atenţia întregii lumi, organizatorii turneului final au pus în scenă, atenţi la fiecare detaliu, un mecanism a cărui misiune este ca nimeni să nu se întoarcă acasă dezamăgit, şi, mai ales, cu banii necheltuiţi.

Oficialii plănuiesc să transforme competiţia într-un festival culinar. Şapte zone gastronomice cu 80 de standuri (50 cu băuturi şi 30 cu mâncare) vor reprezenta un punct importante de atracţie în Viena, oraş care va găzdui şapte meciuri la Euro, printre care şi marea finală.

Pe piaţa suvenirurilor din Austria au apărut deja cartoane cu cele 16 echipe angrenate în competiţie. Acestea sunt imprimate pe faţă cu un personaj simbolic pentru ţara respectivă, iar pe verso apare reţeta unui fel de mâncare tradiţională. Pentru România, s-a considerat că specifică este mămăliga. Alegerea vienezilor nu este întâmplătoare. În lume, porecla românilor este „mămăligarii“!

BĂNĂŢEANUL CARE CONDUCE OPERA DIN VIENA

Holender: „Probabil că voi ţine cu România“

Ioan Holender (foto) este director al Operei de Stat din Viena de 16 ani! Timişorean la origini, provenit dintr-o familie nobilă, Holender a emigrat în Austria în anul 1956, din motive politice. La început, a trăit din banii pe care i-a strâns pe arenele de tenis. A fost antrenor o lungă perioadă, apoi a făcut studii de canto la Universitatea din Viena, lucrând şi ca regizor pentru diferite teatre din Austria. Holender a vorbit cu EVZ despre turneul final al Campionatului European.

EVZ: V-a afectat în vreun fel organizarea acestui turneu final?
Ioan Holender: Am avut mari bătăi de cap cu organizatorii turneului final al Campionatului European. Pentru fani, au vrut să închidă complet bulevardul pe care se situează Opera din Viena. Am demarat numeroase discuţii, fiindcă nu am fost de acord cu ei. Programul meu este independent de acest campionat, am spectacole la Operă în luna iunie. Până la urmă, bulevardul a fost închis după clădirea Operei.

Aţi fi înregistrat pierderi mari, dacă s-ar fi închis Opera din Viena pe toată perioada desfăşurării Europenelor?
Cei de la Teatrul Naţional închid complet spectacolele din 7 iunie. Au închiriat clădirea pentru o societate care aduce reclame echipelor de fotbal. Au primit un milion de euro. A ieşit o afacere enormă de pe seama acestui Campionat European, de la închirieri la panouri publicitare şi televizoare gigantice pe care se pot vedea meciurile… Opera încasează doar pentru un spectacol, în medie, 90.000 de euro. Aş fi pierdut într-o lună de zile milioane de euro din cauza Europenelor.

Ce aţi fi făcut cu artiştii?

Ar fi trebuit să-i plătesc din buzunarul meu, în cazul în care nu ar fi intrat pe scenă. N-are rost să vă spun ce sumă s-ar fi acumulat într-o lună. Oricum, pierderile ar fi fost foarte mari. În cadrul deschiderii balului Operei, a fost făcut un spectacol de balet special pentru Campionatul European.

"Organizatorii au împrăştiat teama printre vienezi“

Spectatorii vor putea să afle rezultatele meciurilor în pauza dintre spectacole?

În pauza spectacolelor nu voi anunţa rezultatele partidelor de fotbal. Nu vor fi nici televizoare în Operă, nici difuzoare, niciun fel de panouri. Probabil că voi pierde nişte bani cu acest Campionat European, dar nu pentru că spectatorii se vor duce la fotbal, nu la Operă. Le va fi frică să vină în centrul oraşului din cauza agitaţiilor făcute de suporterii echipelor naţionale de fotbal.

Vă e teamă de acte de vandalism?
Multora le e teamă. Au închis parlamentul, au îmbrăcat statuile. Din păcate, organizatorii au reuşit să împrăştie teama printre vienezi. E absolut fals să consideri că toţi suporterii sunt bătăuşi şi beţivi.

Vă veţi duce la meciurile României în Elveţia?
Nu. Abia dacă România va trece de Grupa Morţii, eu sper să treacă, atunci mă voi duce la meciurile naţionalei.

Dacă România va juca împotriva Austriei, cu cine veţi ţine?
Îmi doresc o finală între Austria şi România. Remiză după 90 de minute, apoi prelungiri şi penalty-uri. Probabil că voi ţine cu România. Ar fi o mare surpriză ca Austria să depăşească faza grupelor. România are mai multe şanse.

Ştiţi cine a câştigat campionatul de fotbal în România?
Nu, dar am aflat despre scandalurile din fotbalul românesc. Acelea cu valiza cu bani… Vestea a ajuns şi la Viena.

Ce le pregătiţi suporterilor români care vor ajunge la Viena?
Românii vor avea o mare surpriză. Mi-am ajutat întotdeauna conaţionalii. Sunt născut în Timişoara şi nu pot să uit asta. Pe perioada turneului final, o să fiu ca un ambasador pentru români. Dacă vor veni la Operă, o să le facilitez intrarea la spectacole. Vor primi şi bilete gratuite. (Cristian Hubali)

GRIGORESCU, ULTIMUL NOSTRU ARBITRU LA EURO

„Scandalurile ne-au decapitat!“

Timişoreanul Nicolae Grigorescu (foto) a fost ultimul arbitru care a reprezentat România la un turneu final european sau mondial. Fostul „asistent“ are în palmares participarea la Campionatul Mondial din Franţa, din 1998, şi Campionatul European din Belgia şi Olanda, din 2000. De atunci, uşile arbitrilor români la competiţile majore au fost închise.

„Sunt mai multe motive pentru care nu mai avem arbitri la acest nivel. Au fost mai mulţi factori care au dus la lipsa arbitrilor români din competiţiile interna- ţionale. Pe primul loc este paşaportul! Şi nu vreau să spun mai multe. Apoi, Mircea Sandu a intrat de-abia de anul trecut în Comitetul Executiv al UEFA.

Prezenţa lui acolo este foarte importantă, nu neapărat ca influenţă, ci ca elemente de a fi şi noi băgaţi în seamă. Şi nu în ultimul rând, este modalitatea noastră de a ne face lobby. Scandalurile din România, care au avut, din păcate, ca finalitate decapitarea unor arbitri. În fond noi suntem experţi în a ne pune piedici singuri. De a ne da în cap singuri. Au fost nenumărate acuzaţii fără motive întemeiate. Vă spun că a doua zi rezumatul presei româneş ti se află pe masa tuturor membrilor din comisiile UEFA, inclusiv pe cea a arbitrilor. Nu trece nimic neobservat. La consfă tuirile de la UEFA s-au pus întrebă ri despre aspecte pe care eu nu le ştiam!“. (Ştefan Both)