România intră în zodia maşinilor second-hand

România intră în zodia maşinilor second-hand

Doar în cursul lunii octombrie au fost înscrise în circulaţie, în ţara noastră, aproximativ 37.000 de maşini folosite, faţă de 24.000 noi.

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în octombrie anul curent cu 9% faţă de septembrie şi cu peste 12% faţă de octombrie anul trecut, reiese din compararea datelor furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).   În acelaşi timp, piaţa maşinilor la mâna a doua (second-hand) prosperă. Înmatriculările de maşini folosite au crescut în octombrie cu 37% faţă de luna precedentă şi cu 140% faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

Conform DRPCIV, în octombrie anul curent s-au înregistrat în circulaţie 24.438 de maşini noi şi 36.747 second-hand. Acum un an, situaţia era invers. Numărul de maşini noi înregistrate era aproape dublu faţă de numărul de autoturisme la mâna a doua înmatriculate, respectiv 27.376 noi, faţă de 15.359 second-hand.   Avertisment de la Tăriceanu Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat ieri că a avertizat încă de acum câteva luni că importul excesiv de maşini second-hand va diminua locurile de muncă din industria de autoturisme, transmite Mediafax. „Eu am spus încă de acum şase luni că importul excesiv de maşini second-hand va distruge locurile de muncă. (...) Iată care e rezultatul. Va trebui făcut ceva şi va trebui să vedem ce reglementări am putea introduce, pentru că efectele sunt prea mari. Există 200.000 de persoane care lucrează în această industrie şi vrem să evităm greşelile făcute în Ungaria“, a declarat Tăriceanu. Fără taxă de poluare Pentru a contracara această tendinţă, guvernul ia în calcul eliminarea taxei de poluare auto pentru vehiculele noi, care este mult mai mare decât cea percepută pentru maşinile la mâna a doua, ne-au declarat miercuri surse ministeriale. Cauzele care au dus la creşterea numărului de maşini folosite în România sunt două, după cum spun oamenii din piaţă. Noile norme de creditare ale Băncii Naţionale au îngreunat accesul populaţiei la credite atât auto, cât şi de consum, iar taxa de poluare mai mare la autoturismele noi decât la cele folosite a erodat şi ea vânzările. „Pe termen scurt, intenţia executivului va da rezultate doar dacă este susţinută şi de eforturi ale producătorilor şi importatorilor de maşini noi, şi anume să ofere preţuri mai mici“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia.

Şi alte voci susţin că piaţa autoturismelor noi, este greu de redresat atâta vreme cât criza financiară nu le va mai permite oamenilor să- şi cumpere maşini la cheie, mai ales că acestea sunt scumpe. BRANDURI Opel şi Volkswagen, cele mai afectate

Opel şi Volkswagen, două mărci germane care se numără printre preferatele românilor, sunt şi cele mai afectate de creşterea pieţei second-hand în România. În octombrie, au fost înmatriculate numai 1.896 de autoturisme Volkswagen noi şi 10.889 second-hand. În ceea ce priveşte brandul Opel, situaţia este similară. Luna trecută au fost înscrise în circulaţie 1.471 de maşini noi şi de cinci ori mai multe la mâna a doua, respectiv 7.723. Înmatriculări mult mai reduse de unităţi noi în comparaţie cu maşini folosite se înregistrează şi la mărcile Audi, BMW, Mercedes - Benz, Volvo, Alfa Romeo sau Smart. La polul opus, cu mult mai multe înmatriculări de maşini noi faţă de second-hand sunt branduri precum Dacia (7.778 noi, faţă de 17 second-hand), Chevrolet (738 noi, 13 folosite), Hyundai (1.077 noi, 226 folosite) sau Skoda (1.910 noi, 704 folosite). 24.438 de maşini noi au fost înmatriculate doar în cursul lunii trecute a acestui an STRATEGIE

Dealerii auto ne zoresc să cumpărăm maşini noi

După sectorul bancar şi cel imobiliar, criza financiară loveşte şi în segmentul destinat vânzării de autovehicule noi. Aşa se face că, în decurs de numai câteva săptămâni, afacerile prospere ale dealerilor locali au fost înlocuite cu showroomuri aproape goale, scăderi semnificative ale vânză rilor şi avertismente de tipul „Cumpăraţi acum, nu se ştie cât va creşte dobânda în următoarea perioadă“.   Cel mai afectat segment de cumpărători ar fi, potrivit spuselor vânzătorilor de autoturisme noi, cel popular, din care fac parte cei care preferau soluţia unui credit pentru nevoi personale ca avans pentru viitoarea maşină. Doar se uită şi vor test-drive-uri

Din spatele biroului, cu o grămadă alcătuită ad-hoc din pliante şi simulări de plată, doamna de la un show-room din Bucureşti, situat în cartierul Militari, ţine morţiş să ne liniştească: „Puteţi cumpăra liniştiţi. Ce criză financiară? Nu există aşa ceva, noi cel puţin nu am avut probleme. Vânzările au mers la fel“. Toate bune şi frumoase, doar că lipsesc cei care ar putea recepţiona un astfel de mesaj încurajator.

În salon, în afară de maşinile expuse, mai suntem doar noi, doamna cu ofertele şi un coleg aşezat după un paravan din sticlă şi îngropat în hârtii.

La o altă reprezentanţă, situată câteva străzi mai încolo, criza pare o simplă imagine născocită de nişte obsedaţi de teorii conspiraţioniste. Potenţiali clienţi şi vânzători se calcă în picioare, de parcă ai fi nimerit la finalul unei promoţii tip „3 în 1“.   Bâjbâi nebăgat în seamă pe lângă autoturismele vândute, în speranţa că te-o remarca cineva. Într-un final, afli şi răspunsul la agitaţia fără seamăn. Nimeni nu cumpără nimic, de fapt, doar se uită şi ei. Sau se înscriu la un testdrive. Cursul leu-euro şi teorii cu iz electoral

Într-un alt colţ de Bucureşti, în shown-roomul unuia dintre cei mai mari dealeri din Capitală, eşti proiectat direct în mijlocul crizei. „Ne-a rupt criza asta. Sau, mă rog, nu de tot, dar vânzările au scăzut de când a început totul. Oricum, eu zic că nu e nicio criză propriu-zisă, cursul euro-leu e ţinut aşa doar în scopuri electorale“, se destăinuie un angajat.

După care vin şi explicaţiile: „Ce s-a întâmplat, de fapt, a fost că ne-am pierdut toţi potenţialii cumpărători cu salarii mici şi medii. Înainte, ăştia se duceau la bancă, îşi făceau un credit de nevoi personale şi plăteau avansul pentru maşină. Puteau plăti aşa şi 50%-60% din valoarea totală. Acum, creditele sunt îngheţate sau, dacă se dau, sunt mult mai mici, aşa că nu mai pot cumpăra decât cei care au bani de undeva pentru avans sau au toţi banii, economisiţi dinainte“.

Dobânda la leasing, pe post de sperietoare

Pe desfăşurătorul de plată, degetul se opreşte pe dobânda fixă percepută de dealer în cazul încheierii unui contract de leasing: 9,29%. „Vedeţi asta? A crescut de câteva ori în ultimele săptămâni. Eu vă zic aşa. Dacă vreţi să vă luaţi o maşină, faceţi-o acum. În câteva săptămâni, dobânda asta o să sară de 10%“, încheie dealerul. (Andreea Pocotilă, Mihai Mincan)

Ne puteți urmări și pe Google News