România, codașă la inovare. Cine conduce în topul inovatorilor europeni

România se situează pe ultimul loc la numărul de firme care desfășoară activități de inovare, conform statisticilor europene.

Firmele din România sunt codașe la inovare, conform statisticilor europene.

Companiile autohtone sunt codașe la capitolul inovare, România ocupând ultimul loc în Uniunea Europeană. Informațiile au fost prezentate de Eurostat.

Doar 14,6% dintre firmele din România, care au sub zece angajaţi au desfăşurat activităţi de inovare în perioada 2016-2018. Astfel, țara noastră se plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Conform datelor Eurostat, peste jumătate (50,3%) dintre firme au desfăşurat şi activităţi de inovaret.

Cele mai multe firme care au desfășurat activități de inovare, în intervalul de timp studiat, sunt din Estonia - 73,1%. În clasament urmează Cipru (68,2%), Belgia, Germania (67,8%), Italia (63,2%), Suedia (63,1%), Austria (62,6%), Finlanda (61,9%) şi Grecia (60,3%).

La polul opus, pe ultimele locuri în UE sunt firme din România (14,6%), Polonia (23,7%), Ungaria (28,7%) şi Bulgaria (30,1%).

Ce se întâmplă în Uniunea Europeană

În Uniunea Europeană procentul firmelor care au desfăşurat şi activităţi de inovare a crescut uşor în perioada 2016-2018, până la 50,3%. Comparația a fost făcută cu intervalul precedent, 2014 – 2018, când procentul înregistrat era de 49,5%.

O tendinţă similară s-a înregistrat în România. Ponderea firmelor care au desfăşurat şi activităţi de inovare a crescut de la 10%, în 2016 până la 14,6% în 2018.

Tendința de inovare în România

Totuşi, în ultimele decenii, în România procentul firmelor care au desfăşurat şi activităţi de inovare a scăzut constant. Dacă în 2006 – 2008 procentul acestora era de 33,3%, în 2008-2010 a ajuns la 30,8%. În perioada 2010-2012 s-a diminuat până la 20,7%, iar în perioada 2014-2016 s-a redus la jumătate. Astfel s-a ajuns la 10%.

Datele Eurostat arată că în perioada 2016 - 2018, 13,2% dintre toate firmele cu cel puţin 10 angajaţi din Uniunea Europeană au lansat cel puţin un produs inovator, nou pe piață.  Acelaşi procent cu cel înregistrat în perioada 2014-2016. În rândul statelor membre ponderea a variat între 24,8% dintre firmele din Finlanda şi doar 2,9% dintre companiile din România.