România, codașa Europei în două domenii care sunt esențiale. Datele sunt îngrijorătoare

România, codașa Europei în două domenii care sunt esențiale. Datele sunt îngrijorătoareRomânia, codașa Europei la educația online și la competențele digitale. Sursă foto: Unsplash

România ocupă ultimul loc în Europa când vine vorba de educația online și la competențele digitale. Mai precis, este vorba despre materialele și cursurile online destinate pregătirii și perfecționării, pe care românii nu le accesează mai deloc.

învățământul digitalÎn ciuda creșterii utilizării cursurilor online și a materialelor de învățare pe internet în Uniunea Europeană, România se situează la coada clasamentului în acest domeniu.

Doar 9,2% dintre românii cu vârste între 16 și 74 de ani au declarat că au folosit resursele online pentru educație în ultimele trei luni din 2023, conform datelor Eurostat. Această cifră reprezintă o ușoară creștere față de anul anterior, dar plasează țara noastră pe ultimul loc în UE.

Olanda, pe primul loc la educația online

În schimb, în alte țări europene, procentul cel mai mare al utilizatorilor de internet care au apelat la educația online, respectiv cursuri online sau materiale online de învățare a fost înregistrat în Olanda (54%). Urmată de Finlanda (53%), Suedia (48%), Spania (47%) și Estonia (45%).

Media europeană a fost de 30%, în creștere față de 28% în 2022. Aceasta reprezintă o creștere de două puncte procentuale, mai mare decât cea înregistrată în România.

Totuși, unele țări au înregistrat o creștere mult mai semnificativă conform statisticilor europene. 12 puncte procentuale în Olanda, 7 puncte procentuale în Suedia, 5 puncte procentuale în Malta, Estonia și Croația.

Analfabetismul digital în școlile românești

O posibilă explicație pentru performanța slabă a României în domeniul educației online ar putea fi implementarea târzie a competențelor digitale în școli. Potrivit rețelei Eurydice, competențele digitale sunt introduse în programa școlară românească începând cu clasa a V-a, comparabil cu Croația și Austria.

În contrast, în multe alte state europene, copiii devin familiarizați cu mediul digital încă din primii ani de școală, adică din clasele primare. Acest aspect este întâlnit în 25 de state UE. În 20 dintre acestea, competențele digitale sunt integrate încă din primul an de școală. În alte cinci țări, această disciplină devine obligatorie începând cu clasele a III-a și a IV-a.

Concluzia este că tinerii și adulții din România, spre deosebire de cei din Occident, nu beneficiază de o educație adecvată în domeniul digital. Școala românească nu promovează suficient învățământul digital.

educatie online

România, codașa Europei la educația online și la competențele digitale. Sursă foto: Unsplash

Analfabetismul funcțional, un alt obstacol

În plus, conform celui mai recent studiu național, 4 din 10 elevi români sunt considerați analfabeți funcționali. Acest lucru este evidențiat într-un raport realizat de o platformă educațională în colaborare cu Ministerul Educației.

Concluziile sunt alarmante, putem spune: doar un elev din 10 are capacitatea de a înțelege complet mesajul unui text. Aproape 15.000 de elevi cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani au fost implicați în acest studiu. Și doar 11% dintre aceștia au fost clasificați ca fiind "funcționali", adică capabili să înțeleagă pe deplin sensul unui text.

Cei 42% din elevi încadrați în categoria „nefuncțională” suferă de analfabetism funcțional. Restul de 47% au obținut rezultate mai bune, dar nu pot înțelege în totalitate un text.

Ne puteți urmări și pe Google News