Romanii, aparati de Bruxelles

Romanii, aparati de Bruxelles

Dupa ce premierul Tariceanu a anuntat in repetate randuri ca nu va renunta la taxa de prima inmatriculare, interesele cetatenilor romani sunt aparate in acest moment de Comisia Europeana, care a luat pozitie impotriva guvernului.

La nici un an de la aderarea la Uniunea Europeana, Romania a intrat in conflict cu autoritatile de la Bruxelles din cauza nerespectarii legislatiei comunitare. Comisia Europeana ameninta ca va da Romania in judecata daca executivul nu va renunta la taxa auto de prima inmatriculare si nu va returna banii perceputi.

De ce sunt taxati romanii

Comisia considera ca solutia aleasa de executiv favorizeaza producatorii si importatorii auto, discriminandu-i in schimb pe cumparatorii de masini second-hand, care au devenit mai scumpe dupa aplicarea taxei.

Ne puteți urmări și pe Google News

In spiritul dreptului comunitar, asumat de statul roman prin semnarea Tratatului de aderare, cetatenii din tara noastra trebuie sa aiba aceleasi drepturi si obligatii ca orice cetatean din celelalte state membre ale UE. Astfel, romanii nu ar trebui sa fie penalizati printr-o taxa suplimentara pentru ca isi cumpara o masina second-hand sau una noua din Germania ori Franta. Acesta este principiul pe care forul de la Bruxelles contesta taxa de prima inmatriculare.

Guvernul Romaniei isi apara politica, sustinand ca e vorba de o taxa de mediu, menita sa protejeze parcul auto din tara noastra de invazia masinilor invechite. Scopul nedeclarat al executivului este de a proteja producatorii auto interni - Dacia si mult asteptatul Ford - precum si importatorii de autovehicule noi.

Oficialii romani si-au facut calculele pe termen lung si sunt convinsi ca efectele pozitive vor fi mai consistente decat pierderile ei. Un proces la Curtea Europeana de Justitie necesita mult timp, iar pana la stabilirea unei decizii, fie ea si una defavorabila, taxa va aduce mult mai multe beneficii decat pierderi.

Inainte de a fi o taxa auto, una de mediu sau fiscala, ea este una politica. Iar primul ei efect negativ ar putea fi unul politic. Este interesant de urmarit daca la alegeri romanii vor sustine un Cabinet care insista sa le ia mai multi bani din buzunare doar pentru ca ei doresc sa-si cumpere altceva decat ceea ce vrea guvernul.

Ori la bal, ori la tribunal

Taxa auto de prima inmatriculare se aplica de la 1 ianuarie 2007, dupa eliminarea accizelor care se aplicau la importul si achizitia autoturismelor pe piata din Romania. Ea se calculeaza in functie de trei criterii: vechimea masinii, tipul de catalizator (Euro) si capacitatea cilindrica a motorului.

Dupa mai multe runde de discutii, Comisia Europeana a anuntat ca va declansa  a doua etapa a procedurii de sanctionare a Romaniei daca guvernul nu elimina taxa.

A doua etapa a procedurii de sanctionare presupune expedierea unui aviz motivat, care contine recomandari privind modificarile care trebuie operate. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie Romania nu va respecta normele europene, Comisia Europeana va inainta cazul la Curtea Europeana de Justitie.

Ajutor european pentru romanii taxati de guvern

Cetatenii romani, penalizati cu o asa-zisa taxa de mediu pentru ca isi cumpara o masina noua sau second-hand din import, spera ca vor scapa de taxa de prima inmatriculare si ca vor primi banii inapoi.

Sansele ca taxa sa ramana neschimbata sunt minime, dupa ce guvernul a inceput sa dea semne de cooperare cu autoritatile de la Bruxelles. Marti seara, Varujan Vosganian, ministrul economiei si finantelor, a declarat ca executivul va modifica taxa de prima inmatriculare prin ordonanta de urgenta, pentru corelarea acesteia cu valoarea de piata a masinii.

Cu banii, insa, e mai greu. Vosganian a declarat vineri ca oamenii nu isi vor primi banii inapoi daca au achitat-o deja, pe temeiul ca aceasta a fost platita in baza unei legi aplicabile in acel moment. „Guvernul nu are in acest moment instrumentul legal de inapoiere a banilor”, s-a justificat ministrul. Exact asta cere, insa, Laszlo Kovacs, comisarul pentru impozite: o ordonanta care sa prevada modul in care incasarile vor fi returnate. Daca legea va fi modificata, acest lucru inseamna, implicit, ca ea a fost aplicata incorect.

Ne integram in URSS sau in UE?

Contribuabilii vor sa stie de ce nu au aceleasi drepturi ca orice cetatean din alte state membre ale Uniunii Europene. Pana acum, guvernul nu a fost, insa, capabil (sau nu a fost interesat) sa justifice cu argumente solide de ce romanii trebuie sa plateasca mai multi bani decat bulgarii sau ungurii pentru o masina adusa din strainatate.

Autoritatile vor, de fapt, mai multi bani la buget, protejarea industriei auto interne si innoirea parcului auto din Romania, dar acest lucru intra in contradictie cu principiile pietei comune si a liberei concurente, pe care Bucurestiul si le-a asumat prin Tratatul de aderare.

Piata comuna, in care taxele sunt armonizate sau unificate, trebuie sa stabileasca pretul masinilor pe care si le cumpara romanii. Nu e greu de presupus cat de multumit ar fi guvernul daca un stat membru al UE ar taxa suplimentar importurile de masini Dacia Logan pentru a-si proteja piata de masinile ieftine romanesti.

Cat priveste modul in care trebuie sa arate o taxa de mediu, Cabinetul Tariceanu ar trebui sa ia lectii de la guvernul francez.

Scopul scuza taxa

Daniel Butnariu, jurnalist auto, incearca sa explice modul de actiune al autoritatilor de la Bucuresti. „In acest moment, miza este jucarea rolului pana la capat, si anume intarzierea unei decizii clare, in contextul in care modificarea in ultimul moment a taxei poate sa evite aducerea Romaniei in fata Curtii Europene de Justitie”.

Autoritatile si-au facut socotelile si au ajuns la concluzia ca, si in eventualitatea pierderii unui proces cu CE, amenda ar fi mai mica decat avantajele obtinute. De altfel, fostul ministru al finantelor Sebastian Vladescu recunostea inca din luna februarie ca impozitul este discriminatoriu, dar sublinia ca important este scopul lui: „Poate ca vom castiga daca vom respecta cererile lor sau poate ca vom pierde. Dar scopul va fi atins. Guvernul este gata sa se confrunte cu Comisia si, la sfarsit, fie ca va pierde, fie ca va castiga, masura impusa a adus foarte multi bani la buget”.

Intr-adevar, guvernul si-a atins scopul. In primele zece luni si jumatate ale acestui an, statul a incasat 220 de milioane de euro din birul aplicat cumparatorilor de masini. Taxa de prima inmatriculare a scos intre 68 si 8.586 de euro din buzunarul fiecarui cetatean care si-a cumparat o masina noua sau second-hand din strainatate dupa data de 1 ianuarie.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, in primele noua luni ale acestui an au fost inmatriculate peste 316.700 de autoturisme noi, cu 30% mai mult decat in perioada similara a anului trecut.

PROCEDURA

Cum actioneaza Comisia Europeana impotriva statelor in culpa

> In cazul in care constata incalcarea dreptului comunitar de catre un stat membru, Comisia Europeana trimite autoritatilor respective o scrisoare formala de notificare, solicitand in termen de doua luni explicatii cu privire la situatia respectiva.

> Daca statul membru nu modifica normele prin care incalca legislatia comunitara sau daca executivul european considera ca informatiile primite nu sunt satisfacatoare, Comisia emite un aviz motivat. Acesta obliga statul membru sa aplice prevederile in termen de cel mult doua luni.

> Daca statul respectiv continua sa incalce legislatia comunitara, asa cum procedeaza acum Romania, Comisia poate prezenta cazul la Curtea Europeana de Justitie, care ia o decizie cu titlu obligatoriu.

> In cazul in care statul judecat nu respecta nici decizia Curtii, procedura se repeta: CE trimite o noua notificare formala si inca un aviz motivat, dupa care aduce din nou cazul in atentia Curtii Europene de Justitie, solicitand, insa, si o amenda, potrivit Tratatului Comunitatii Europene.

Institutii mai puternice

Daniel Butnariu considera ca politica guvernului este explicabila: „Hai sa privim lucrurile in perspectiva: nu este vorba de indarjire, ci de o atitudine care nu este specifica doar autoritatilor romane. Guvernele mai multor tari - de la Ungaria pana la Luxemburg - au avut initiative mai mult sau mai putin asemanatoare. Exista o reactie, in principiu normala, de protejare a pietei nationale, care vine in contradictie cu bazele unei „piete comune”„, explica jurnalistul.

Analistul politic Bogdan Teodorescu observa ca aceasta este prima pozitie antieuropeana a guvernului liberal, care pana acum s-a manifestat printr-o atitudine antiamericana „De data asta e invers, dar e si impotriva cetateanului roman. Mi se pare total stranie, riscanta si neproductiva insistenta guvernului in aceasta chestiune”, spune el.

Este semnificativ ca, inca din ziua istorica a aderarii la Uniunea Europeana, Romania a incalcat, prin intrarea in vigoare a taxei de prima inmatriculare, principiile de baza ale dreptului comunitar pe care tara noastra a consimtit sa le respecte. Interesele contribuabililor romani sunt aparate acum nu de propriul guvern, ci de autoritatile de la Bruxelles. Multi dintre cei care au platit taxa au trimis plangeri comisarului european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, si spera ca guvernul va fi obligat sa le returneze banii.

Bogdan Teodorescu crede ca vom asista la o infrangere cu tema data a executivului si ca acesta va fi semnalul pe care cetateanul roman trebuie sa-l primeasca in legatura cu importanta institutiilor europene. „Iata ca autoritatile de la Bucuresti nu mai sunt atat de puternice. Exista niste institutii mai puternice decat guvernul sau presedintia Romaniei. Cetatenii romani au fost ajutati pana acum doar de deciziile Curtii de la Strasbourg, care a invins statul roman de atatea ori”.

Bogdan Teodorescu spune ca pozitia guvernului in privinta taxei ar putea avea repercusiuni in plan politic, in functie de momentul solutionarii acestei chestiuni. „Daca situatia se solutioneaza mai aproape de alegeri, cetatenii nu vor uita problema taxei”.

Romanii sunt discriminati

Daniel Butnariu spune ca actuala taxa auto nu este o solutie in acest moment, dar intelege modul de actiune al autoritatilor: „Exemplul Poloniei dupa intrarea in UE este inca viu in memoria responsabililor din piata auto. Injumatatirea pietei masinilor noi, concomitent cu avalansa de masini de ocazie, nu este un proces care poate fi redus la prejudecata ca taxa de prima inmatriculare ii avantajeaza pe Tariceanu sau pe cei de la Dacia. Sectionarea pietei masinilor noi la jumatate ar fi dus la falimente si somaj in randul dealerilor si furnizorilor auto. Vorbim aici de oameni, de locuri de munca, nu doar de marci”.

Jurnalistul admite ca actuala taxa de inmatriculare nu este una de mediu. „Una de acest gen ar fi trebuit aplicata uniform si coerent tuturor automobilelor din Romania, iar o asemenea initiativa ne-ar fi scutit de tot balamucul cu Comisia Europeana”, spune el.

Butnariu arata ca statul are la indemana parghii cu care poate sa implementeze o anumita strategie referitoare la parcul auto, dar „important este ca actiunea sa nu fie discriminatorie”, cum se intampla in prezent. El este convins ca modificarea legii pentru a ne conforma cerintelor CE nu va duce la returnarea banilor pentru cei care au platit. „Totul depinde de balanta finala: este castigul pentru Romania (evolutia fara socuri a industriei de profil, innoirea parcului auto, costuri mai mici cu distrugerea potentialelor rable) mai mare decat o eventuala amenda?”, intreaba el.

Situatia este complicata si nu poate fi descalcita de pe pozitiile extremiste pe care s-au situat sustinatorii si adversarii taxei - crede Daniel Butnariu. „Guvernul nu are cum sa spuna la nesfarsit „nu scoatem, nu modificam”, la fel cum nici opozantii nu pot sa ceara eliminarea si atat! La fel de bine ar putea sa ceara si eliminarea taxelor suplimentare pentru tutun si alcool...”, argumenteaza jurnalistul.

CUM A EVOLUAT DISPUTA ASUPRA TAXEI AUTO IN DECLARATII

> In prima jumatate a lunii ianuarie, Comisia Europeana (CE) a deschis o ancheta privind incalcarea de catre Romania a articolului 90 din Tratatul de aderare la UE, care interzice statelor membre sa introduca taxe discriminatorii.

> Pe 21 martie, Comisia a trimis o scrisoare de notificare in care avertiza ca tara noastra va fi deferita Curtii Europene de Justitie.

> Pe 28 noiembrie, CE a acordat un ultim termen, de doua luni, pentru schimbarea Legii taxei de prima inmatriculare, inainte de a da Romania in judecata la Curtea Europeana de Justitie.

18 IANUARIE

„Nu vrem sa desfiintam taxa. Nu vrem. Este o decizie politica a guvernului roman.” - Sebastian Vladescu, fostul ministru al finantelor

22 FEBRUARIE

„Odata ajunsa in instanta europeana, Romania va repeta cazul Ungariei.”- Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe si impozite

26 MARTIE

„Daca nu le convine titulatura, o sa-i spunem taxa pentru o Romanie curata sau pentru pastrarea slujbelor. Putem avea interesele noastre pentru care sa ne luptam si pe care sa le promovam. Trebuie sa avem curajul de a contrazice Uniunea Europeana, daca interesele noastre sunt altele.” - Calin Popescu-Tariceanu, premierul Romaniei

4 DECEMBRIE

„Nu se pune problema reducerii sau eliminarii taxei de prima inmatriculare. Se discuta, insa, ca, pe baza observatiilor Comisiei, sa se modifice anumite aspecte tehnice.”- Calin Popescu-Tariceanu

MODEL PENTRU TAXA DE MEDIU

Prime si penalizari in functie de gradul de poluare

> Potrivit sistemului de taxare ecologica pentru automobile prezentat miercuri de guvernul francez, cetatenii care cumpara masini noi vor primi bani din partea statului sau, dimpotriva, vor plati bani, in functie de cantitatea de dioxid de carbon emisa.

> Pentru masinile care emit intre 161 si 165 de grame de dioxid de carbon per kilometru se percepe o taxa de 200 de euro. Masinile care produc 166-200 de grame de dioxid de carbon per kilometru sunt taxate cu 750 de euro, cele care emit 201-250 de grame sunt taxate cu 1.600 de euro, iar la cele cu emisii de peste 250 de grame per kilometru se aplica o taxa de 2.600 de euro.

>  Masinile care emit 130-160 de grame nu vor fi taxate, iar proprietarii masinilor care produc sub 130 de grame primesc 200-1.000 de euro de la stat.

> Statul nu pierde bani prin acest sistem, intrucat primele acordate sunt compensate de sumele platite de proprietarii masinilor poluante.