Au mai rămas trei ani pentru absorbţia celor 30 de miliarde de euro.
A trecut mai mult de jumătate din perioada în care autorităţile publice şi firmele din România pot atrage fonduri europene de aproximativ 30 de miliarde de euro în diferite sectoare, iar sumele plătite efectiv beneficiarilor sunt încă foarte mici. Din păcate, în acest an sistuaţia absorbţiei fondurilor UE este "dezastruoasă", conform declaraţiei recente a guvernatorului BNR, Mugur Isărescu. El a spus, în urmă cu două săptămâni, analizând datele de pe primele 10 luni, că în 2010 rata de absorbţie are mari şanse să fie mai mică decât anul trecut.
Nici la 30 noiembrie, situaţia nu e mai bună. România a reuşit să absoarbă doar a zecea parte din banii puşi la bătaie de UE, 3,17 miliarde de euro. Suma cuprinde plăţile efectuate pe programele operaţionale din fonduri structurale, dar şi pe cele pentru agricultură.
Cele mai multe proiecte, de aproape 46.000, au fost depuse în cadrul programelor destinate mediului rural, gestionate de Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP). Acest program, finanţat din Fondul European pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, este şi cel care a absorbit cei mai mulţi bani europeni, circa 1,7 miliarde de euro.
Ministerul lui Udrea, campion la fonduri UE
Programele operaţionale destinate proiectelor regionale, pe mediu, transporturi, resurse umane, administraţie şi cele pentru companii sunt finanţate din fonduri structurale şi de coeziune. Dintre acestea, cei mai mulţi bani au fost atraşi prin Programul Operaţional Regional (POR), gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT). Ministerul a decontat, până la 30 noiembrie, facturi de la primării, consilii judeţene şi firme private, în valoare de peste 500 de milioane de euro. Suma reprezintă aproape 30% din banii alocaţi acestui program pentru anii 2007-2010.
Proiectele bine făcute pot lua, până în 2013, prin POR, 4,3 miliarde de euro. Însă valoarea celor peste 7.500 de proiecte depuse depăşeşte 11 miliarde de euro, a declarat, ieri, Elena Udrea, ministrul dezvoltării.
Fondurile pentru Transporturi zac neaccesate
Transporturile sunt pe ultimul loc în ceea ce priveşte suma absorbită raportată la banii alocaţi. În timp ce la restul programelor sumele absorbite cresc de la o lună la alta, în cazul transporturilor lucrurile bat pasul pe loc, cu facturi plătite în valoare de 159,6 milioane de lei (37,39 miliarde de euro). Suma reprezintă doar 1,84% din banii alocaţi pentru anii 2007-2010.
După schimbarea ministrului Radu Berceanu cu Anca Boagiu, Transporturile au reuşit să lanseze câteva proiecte de construcţii de autostrăzi cu finanţare europeană. Programul de mediu a atras 12,3% din fondurile alocate, cel pentru creşterea competitivităţii firmelor - 18,5%, iar cel pentru resursele umane - 27%. Prin programul de asistenţă tehnică s-au decontat facturi ce reprezintă 10,5% din banii disponibili.
SOLUŢIE Program pentru infrastructură
Proiectele de reabilitare a drumurilor care nu mai prind finanţări din programele europene vor fi realizate prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), cu bani de la constructori, în anii 2011-2013, urmând ca, între 2013 şi 2020, guvernul să trimită înapoi banii care vor fi returnaţi mai târziu de guvern, a declarat Elena Udrea.
Programul pentru construcţia şi reabilitarea drumurilor judeţene are un buget de 890 de milioane de euro, iar pentru a acoperi toate cererile depuse de autorităţi e nevoie de alţi 1,5 miliarde de euro, a menţionat Udrea.