Valoarea adăugată internă a industriei auto din UE atribuită consumatorilor non UE a fost de 78,9 miliarde de euro în 2022, ceea ce reprezintă o creștere cu 54% față de 2010, conform datelor Eurostat. Totuși, comparativ cu 2015, valoarea a scăzut cu 6,5 miliarde de euro.
China devine principalul consumator de vehicule produse în UE
În 2022, China a depășit Statele Unite și Marea Britanie, devenind principalul consumator de vehicule produse în UE, cu o pondere de 21% din valoarea adăugată internă a industriei auto europene, o creștere semnificativă față de 12% în 2010.
Din punct de vedere istoric, Statele Unite ale Americii au fost principalul motor al valorii adăugate din UE în produsele auto, reprezentând peste 22% din valoarea adăugată internă totală în 2015. Cu toate acestea, în ultimii ani, China a devenit principalul utilizator final, depășind Statele Unite. State în semnificație. Această schimbare reprezintă o creștere cu 7,7 puncte procentuale (pp) a ponderii Chinei în comparație cu 2015. Împreună, Statele Unite ale Americii, China și Regatul Unit reprezintă mai mult de jumătate din valoarea adăugată a vehiculelor din UE rezultată din utilizarea finală străină.
Ce țări depind cel mai mult de exporturi din industria auto?
În 2022, Slovacia (55%), Austria (49%) și Irlanda (48%) au avut cele mai mari cote de angajați în sectorul auto al căror loc de muncă este susținut de cererea finală din străinătate.
Finlanda, Ungaria și Malta au înregistrat și ele procente mari, toate trei între 42% și 43%. Suedia și Portugalia au urmat cu 41% și, respectiv, 39%. În conformitate cu media UE, cotele pentru Italia și Germania au ajuns fiecare la aproximativ 33%.
Toate celelalte țări din UE erau sub media UE, deși Țările de Jos erau foarte aproape de aceasta, cu 32%. Cu toate acestea, în Luxemburg și Croația, ponderea lucrătorilor din industria auto angajați pentru a satisface cererea finală în străinătate a fost foarte scăzută, 13% și, respectiv, 14%, arată un studiu Eurostat.