Artiştii îi acuză pe organizatorii festivalului pentru decizia de a programa concertul trupei Cargo în aceeaşi zi cu recitalul lui Adrian Minune.
Decizia trupei Cargo de a nu urca pe o scenă pe care avea să evolueze, în aceeaşi zi, şi Adrian Minune (alias De Vito), incident petrecut duminică la Festivalul Toamnei de la Azuga, relansează discuţia referitoare la modul în care sunt organizate evenimentele de gen în plan local în România.
Directorii artistici ocazionali, care stabilesc programele unor festivaluri în ţară, invocă de regulă structura publicului pentru a-şi motiva încercările de a amesteca apa cu uleiul. La rândul lor, trupele, fie ele şi de rock, evită discuţiile de principiu şi folosesc acelaşi argument pentru a-şi justifica refuzul de a intra în astfel de conjuncturi.
De-a lungul celor trei zile ale Festivalului Toamnei, care a avut loc la Azuga, au urcat pe scena special amenajată în Parcul Central mai mulţi artişti, reprezentând genuri diferite, de la Andra, Alina Stoenescu, N&D, până la comicul Doru Octavian Dumitru.
Primarul din Azuga, Adrian Purcaru, regretă incidentul în urma căruia concertul trupei Cargo a fost anulat, dar nu se consideră responsabil pentru decizia de a le fi programat cântarea în aceeaşi zi cu un recital de manele.
„Trupa Cargo a plecat în semn de protest, însă nu putem face discriminare. Ne pare rău, dar şi Minune a fost solicitat de public“, a spus primarul Purcaru. „Nu poţi să mănânci varză murată cu ciocolată“ „Mi se pare destul de nepotrivit faptul ca primarul din Azuga, sau cine a stabilit programul artistic pentru acel eveniment, să fi găsit o asemenea reţetă, respectiv o seară cu Cargo şi Adi Minune. Trupele astea chiar nu merg împreună, în măsura în care nu poţi să mănânci varză murată cu ciocolată“, explică Adi Bărar, liderul trupei Cargo.
„Primarul se apără spunând că asta a fost cererea publicului din zonă, dar chiar şi aşa decizia pe care am amendat-o noi pare nelalocul ei. Dacă evenimentul «Festivalul Toamnei» tot era întins pe mai multe zile, era mai chibzuit dacă hotărau să cânte într-o zi cine o cânta şi în altă zi să cântăm noi. Nu zic, am mai apărut şi cu trupe dance, dar alături de manelişti încă nu am mai apărut şi mi s-a părut suficient de nepotrivit încât să fie clar că trebuia să reacţionăm aşa. Dacă primarul ne explica de la început ce avea de gând, atunci era clar că nu făceam drumul degeaba. Nu sugerez că toate celelalte trupe ar trebui să facă la fel şi nu simt nevoia să startez vreo campanie în sensul acesta. Fiecare trupă îşi face managementul cum vrea, este decizia lor. Dar Cargo nu cântă alături de manelişti, în primul rând din respect pentru publicul său“, spune Adi Bărar. Adi de le Vâlcea: „Ori sunt complexaţi, ori sunt rasişti“ Adrian Minune nu a putut fi contactat pentru explicaţii până la închiderea ediţiei, însă colegii lui de breaslă spun că reprezentanţii celorlalte genuri se tem, de fapt, să apară pe aceeaşi scenă cu cântăreţi de manele pentru că nu vor să împartă „laurii“.
„Nu numai rockerii se feresc să apară în festivaluri alături de noi. Mulţi alţii au apucături de genul ăsta în ultimul timp“, spune Adi de la Vâlcea. „Am fost la emisiune la Kanal D şi m-am trezit că Anda Adam nu a mai vrut să intre în platou din cauza mea. Sunt două posibile explicaţii dacă mă întrebaţi de ce se întâmplă asta: ori sunt complexaţi, ori sunt rasişti. Trebuie să ştiţi că atunci când intră un solist de manele, publicul explodează întotdeauna. Nu vreau să mă mai gândesc la rasism şi la nimic. Ci doar că aceşti artişti vor, de fapt, să ia cireaşa de pe tort. Se tem să participe la concurenţă. Pe mine, de exemplu, nu m-ar deranja să apar în faţa unui public format numai din rockeri. Indiferent unde am cântat, nimeni nu a avut reacţii adverse“, mai spune Adi de la Vâlcea. Susţinere de breaslă Rockerii şi hip-hoperii din România spun că vina este a organizatorilor de festivaluri, care fac uneori amestecuri insolite de genuri. „Foarte bine au făcut cei de la Cargo. Nu au ce să caute în aceeaşi zi cu maneliştii, în măsura în care genurile acestea muzicale nu pot fi asociate“, spune Cheloo, de la Paraziţii.
„Una este o muzică a unei minorităţi, şi le recomand să-şi facă festivaluri pentru ei, iar alta este muzica rock, cu un public fidel şi stabil. Oamenii cu ceva mai multă cultură au muzica lor, nu au nevoie de manele. Nouă nu ni se întâmplă asemenea incidente la spectacolele din ţară pentru că prima noastră condiţie este să ştim ce alţi artişti evoluează în aceeaşi zi“, spune şi Cheloo. Părerea lui este împărtăşită şi de cei responsabili de spectacolele trupei Phoenix.
„Organizatorii care ne invită în spectacole nu fac greşeli de genul ăsta“, spune Ionuţ Contraş, managerul trupei Phoenix. „De regulă, zilele de folclor sau alte genuri de muzică sunt separate de un festival. Nu cred că organizatorii ar putea pune o trupă ca Phoenix într-un spectacol de manele. Fiecare îşi are locul şi rolul lui. Pentru mai multă siguranţă, înainte să acceptăm o propunere semnăm un contract care să ne şi garanteze condiţiile spectacolului. În general, organizatorii când invită un nume mare ştiu foarte bine ce trebuie să facă. Până acum nu am mai auzit de aşa ceva“, adaugă el.