Elon Musk și Vivek Ramaswamy au publicat, în WSJ, un editorial în care explică planul de reformare a guvernului SUA al DOGE, departamentul pe care Trump a anunțat că îl vor conduce cei doi pentru debirocratizare și reducerea intervenției statului în economie prin exces de reglementare.
Revoluție liberală în SUA
„Urmând îndrumările Curții Supreme a SUA, vom inversa preluarea puterii executive care se petrece de câteva decenii. Națiunea noastră a fost întemeiată pe ideea de bază că oamenii pe care îi alegem conduc guvernul. Dar nu așa funcționează America astăzi.
Majoritatea edictelor legale nu sunt legi promulgate de Congres, ci „reguli și reglementări” promulgate de birocrați nealeși – zeci de mii de astfel de reglementări în fiecare an.
Majoritatea deciziilor guvernamentale de punere în aplicare și a cheltuielilor discreționare nu sunt luate de președintele ales democratic sau chiar de desemnați politici ai acestuia, ci de milioane de funcționari publici nealeși și nenumiți din agențiile guvernamentale, care se consideră imuni la concediere datorită protecției legale acordate bugetarilor.
Acest lucru este antidemocratic și împotriva viziunii fondatorilor SUA. Impune costuri directe și indirecte masive contribuabililor.
Trump a primit mandat pentru schimbări radicale
Din fericire, avem o oportunitate istorică de a rezolva problema. Pe 5 noiembrie, alegătorii l-au votat decisiv pe Donald Trump, cu un mandat pentru o schimbare radicală și el merită să o obțină.
Președintele Trump ne-a cerut nouă să conducem un nou înființat Departament pentru Eficiența Guvernului, sau DOGE, pentru a reduce guvernul federal ca dimensiune.
Birocrația înrădăcinată și în continuă creștere reprezintă o amenințare existențială pentru republica noastră, iar politicienii au susținut-o de prea mult timp.
De aceea noi facem lucrurile diferit. Suntem antreprenori, nu politicieni. Vom servi ca voluntari externi, nu oficiali federali sau angajați.
Spre deosebire de comisiile guvernamentale sau comitetele consultative, nu vom scrie rapoarte și nu vom tăia panglici. Vom reduce costurile.
Ce urmează la vârful SUA
Asistăm echipa de tranziție a lui Trump să identifice și să angajeze o echipă de oameni care susțin o guvernare limitată, inclusiv unele dintre cele mai ascuțite minți tehnice și juridice din America. Această echipă va lucra în noua administrație îndeaproape cu Biroul de Management și Buget al Casei Albe.
Noi doi vom sfătui DOGE la fiecare pas să urmărească trei tipuri majore de reformă: anulări de reglementări, reduceri de personal administrativ și economii de costuri.
Ne vom concentra în special pe promovarea schimbării prin acțiuni executive bazate pe legislația existentă, mai degrabă decât prin adoptarea de noi legi. Steaua noastră polară pentru reformă va fi Constituția SUA, cu accent pe două hotărâri critice ale Curții Supreme emise în timpul mandatului președintelui Biden.
În prima astfel de decizie, West Virginia v. Environmental Protection Agency (2022), judecătorii au decis că agențiile nu pot impune reglementări pe chestiuni economice sau politice majore decât dacă Congresul le autorizează în mod specific să facă acest lucru.
Iar în cazul Loper Bright v. Raimondo (2024), instanța a anulat „doctrina Chevron” și a stabilit că instanțele federale nu ar trebui să preia sau să accepte interpretările făcute de agențiile federale cu privire la legi sau la propriile reglementări.
Bugetarii din SUA au încălcat Constituția
Împreună, aceste cazuri sugerează că o multitudine de reglementări federale actuale depășesc autoritatea pe care Congresul le-a acordat-o conform legii.
DOGE va lucra cu experți juridici încorporați în agențiile guvernamentale, ajutați de tehnologia avansată, pentru a aplica aceste hotărâri la toate reglementările federale adoptate de astfel de agenții.
DOGE va prezenta această listă de reglementări președintelui Trump, care poate, prin ordin executiv, să întrerupă imediat aplicarea acestor reglementări și să inițieze procesul de revizuire și anulare. Acest lucru ar elibera persoanele și întreprinderile de reglementările ilicite niciodată adoptate de Congres și ar stimula economia SUA.
Atunci când președintele va anula mii de astfel de reglementări, criticii vor pretinde că avem de-a face cu o depășire a atribuțiilor executivului. De fapt, prin acesta se va corecta depășirea puterii executive comise în cazul acestor mii de reglementări promulgate prin hotărâri administrative care nu au fost niciodată autorizate de Congres.
Președintele nu trebuie să țină cont de birocrați nealeși, ci de Congres
Președintele datorează subordonare în problemele legislative față de Congres, nu față de birocrații din agențiile federale. Folosirea ordinelor executive pentru a înlocui legislația prin adăugarea de noi reguli împovărătoare este un afront adus Constituției.
Dar utilizarea de ordine executive pentru a anula reglementările care au ocolit, în mod greșit, Congresul este legitimă și necesară pentru a se conforma deciziilor recente ale Curții Supreme.
Și, după ce aceste reglementări vor fi complet anulate, niciun viitor președinte nu va putea pur și simplu să răsucească comutatorul și să revină la aceste practici, ci va trebui să ceară Congresului să facă acest lucru.
O reducere drastică a reglementărilor federale oferă o bază logică solidă pentru reducerea în masă a numărului de persoane din birocrația federală.
DOGE intenționează să colaboreze cu persoanele desemnate încorporate din agenții pentru a identifica numărul minim de angajați necesar pentru ca aceasta să își îndeplinească funcțiile permise din punct de vedere constituțional și mandatate de lege.
Reducere drastică a numărului de bugetari din SUA
Numărul de angajați federali care trebuie tăiați ar trebui să fie cel puțin proporțional cu numărul de reglementări federale care sunt anulate: nu numai că mai puțini angajați vor fi necesari pentru a aplica mai puține reglementări, dar agenția ar produce mai puține reglementări odată ce sfera sa de autoritate este limitată în mod corespunzător.
Angajații ale căror posturi sunt eliminate merită să fie tratați cu respect, iar scopul DOGE este de a sprijini tranziția lor spre sectorul privat.
Președintele poate folosi legile existente pentru a le oferi stimulente pentru pensionarea anticipată și pentru a plăti indemnizații voluntare pentru a facilita o concediere negociată.
Înțelepciunea convențională susține că protecțiile statutare ale serviciului public îl împiedică pe președinte sau pe conducătorii de instituții numiți să concedieze lucrători federali. Scopul acestor protecții este de a proteja angajații de represaliile politice.
Cum vor putea fi concediați birocrații inutili
Dar statutul permite „reduceri de personal” care nu vizează anumiți angajați.
În plus, statutul îl împuternicește pe președinte să „prevadă regulile care reglementează un serviciu competitiv”. Acea putere este largă.
Președinții anteriori s-au folosit de aceste prevederi pentru a modifica regulile serviciului public prin ordin executiv, iar Curtea Supremă a susținut — în Franklin v. Massachusetts (1992) și Collins v. Yellen (2021) că aceștia nu au încălcat Legea privind procedurile administrative atunci când au facut asa.
Cu această autoritate, Donald Trump poate implementa orice număr de „reguli care guvernează serviciul competitiv” care ar reduce creșterea administrativă excesivă, de la concedieri la scară largă până la relocarea agențiilor federale din zona Washington.
Solicitarea ca angajații federali să meargă la birou cinci zile pe săptămână ar duce la un val de plecări voluntare pe care le salutăm: dacă angajații federali nu vor să se prezinte, contribuabilii americani nu ar trebui să le mai plătească pentru privilegiul de a lucra de acasă, ca în epoca Covid-19.
În cele din urmă, ne concentrăm pe realizarea de reduceri de costuri pentru contribuabili. Scepticii se întreabă cât de mult din cheltuielile federale va putea reduce DOGE doar prin ordine executive. Ei indică Legea din 1974 care îl împiedică pe președinte să înceteze cheltuielile autorizate de Congres.
Oprirea scurgerilor din bugetul SUA către ideologi
Donald Trump a sugerat anterior că acest statut este neconstituțional și credem că actuala Curte Supremă va fi de partea lui în această problemă. Dar chiar și fără a se baza pe această opinie, DOGE va ajuta la stoparea cheltuielilor federale excesive, urmărind cele 500 de miliarde de dolari în cheltuieli anuale federale care sunt neautorizate de Congres sau care sunt utilizate în moduri pe care Congresul nu le-a intenționat niciodată, de la cele 535 de milioane de dolari pe an presa de stat sau 1,5 miliarde de dolari pentru granturi acordate organizațiilor internaționale până la cei aproape 300 de milioane de dolari pentru grupuri progresiste precum „Planned Parenthood”.
Procesul de achiziții al guvernului federal este, de asemenea, grav afectat. Multe contracte federale au rămas neexaminate de ani de zile. Auditurile la scară largă efectuate în timpul suspendării temporare a plăților ar genera economii semnificative.
Pentagonul a eșuat recent al șaptelea audit consecutiv, sugerând că cei din conducerea agenției nu au nicio idee cum privire la felul în care este cheltuit bugetul său anual, de peste 800 de miliarde de dolari.
Criticii susțin că nu putem reduce în mod semnificativ deficitul federal fără a opri programe precum Medicare și Medicaid, care necesită aprobarea Congresului.
Dar acest lucru abate atenția de la amploarea risipei, fraudei și abuzului căreia aproape toți contribuabilii doresc să-i pună capăt - și pe care DOGE își propune să le abordeze prin identificarea unor acțiuni executive concrete care ar duce la economii imediate pentru contribuabili.