Numărul autovehiculelor care vor circula în orașe va fi limitat începând cu anul 2026. Măsura a fost votată de Camera Deputaților, în calitate de for decizional și prevede elaborarea unor strategii menite să reducă emisiile de gaze cu efect de seră. Drept urmare, cetățenii vor fi încurajați să circule pe jos, cu mijloace de transport nepoluante – biciclete sau trotinete ori cum transportul în comun.
Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede ca primăriile să ia măsuri în vederea limitării utilizării autovehiculelor personale în orașe. Măsura urmează să intre în vigoare începând cu anul 2026 și are drept scop reducerea nivelului de poluare, dar și încurajarea folosirii mijloacelor de transport alternativ. Legea privind mobilitatea urbană durabilă, adoptată de Parlament, va merge acum spre promulgare la președintele Klaus Iohannis.
Conform actului normativ, autoritățile locale vor trebui să ia măsuri pentru limitarea utilizării autovehiculelor personale în orașe. Acestea vor trebui să elaboreze strategii și planuri de măsuri menite să încurajeze deplasarea cetățenilor pe jos, cu bicicletele sau cu trotinetele ori cu mijloacele de transport în comun și abia apoi, dacă acest lucru nu este posibil, cu autoturismele personale.
„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe”, prevede proiectul de lege care urmărește reducerea nivelului de poluare.
Printre obiectivele propuse sunt „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, „reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, „dezvoltarea orientată spre transport public” și „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”. Strategiile și planurile de măsuri vor trebui elaborate la nivelul tuturor municipiilor din România începând cu 1 ianuarie 2026.
Legea introduce restricții ca pe vremea lui Ceaușescu
Legea privind mobilitatea urbană durabilă care a fost adoptată de Parlament are măsuri oarecum asemănătoare cu cele adoptate înainte de 1989, pe vremea dictaturii comuniste. În perioada respectivă, șoferii români erau obligați să circule în funcție de numărul de înmatriculare. Într-un weekend circulau cei ale căror numere erau „cu soț”, iar în următorul cei care aveau numere „fără soț”.
Astfel, în viziunea autorităților comuniste se făcea economie la carburant.
Dacă în acea perioadă motivul aflat în spatele deciziei nevoia de a face economie la carburant - dat fiind că numărul mașinilor personale era relativ redus - de această dată măsura urmărește reducerea poluării la nivelul orașelor.
Principalele direcții de acțiune urmărite
Principalele direcţii de acţiune avute în vedere se referă la „promovarea mijloacelor de transport alternative”, „mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”, „dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta” și „creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora”, dar și „scăderea numărului de autovehicule la 1.000 de locuitori”.
Legea mai prevede o dezvoltare a localităților orientate spre transportul public, iar în acest sens se propune proiectarea și amenajarea spațiilor urbane în așa fel în cât cetățenii să aibă acces ușor pe jos sau cu bicicletele.
„Reducerea dependenţei de autovehicule personale prin transport public accesibil, rapid, predictibil, sigur şi cu frecvenţă şi capacitate adecvată” se numără printre obiectivele legii.
De asemenea, inițiatorii legii au în vedere „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”.
Zonele cu nivel scăzut de emisii toxice
Pe de altă parte, în vederea dezvoltării transportului public, municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi de circulației dedicate.
Odată cu aplicarea acestor reglementări, se speră că va fi limitată poluarea la nivelul orașelor, iar nivelul de noxe toxice provenite din transportul rutier va scădea.
Se propune ca în orașe să fie instituite „zone cu nivel scăzut de emisie”, denumite ZNSE, pe raza cărora autoritățile vor introduce restricții de circulație sau taxe de acces pentru autovehiculele personale. Scopul este îmbunătățirea calității aerului în aceste zone.
ZNSE vor fi marcate cu indicatoare, de autorităţile administraţiei publice locale.