Rețelele social-media principalele surse de dezinformare. De unde își iau românii știrile. Sondaj

Rețelele social-media principalele surse de dezinformare. De unde își iau românii știrile. Sondaj Sursa foto: Photo 115632360 © Violka08 | Dreamstime.com

Un sondaj de opinie arată că cei mai mulți dintre români își iau informațiile din știrile difuzate deteleviziuni. Peste jumătate dintre cei chestionați cred că rețelele sociale sunt principalele surse de dezinformare.

Majoritatea românilor cred că rețelele sociale reprezintă principalele surse de dezinformare. Totodată, aceștia arată spre Rusia ca principală sursă de știri false. Moscova este urmată de Uniunea Europeană, Statele Unite, Ungaria și China, la mare distanță.

Sondaj despre dezinformarea între români

Cercetarea sociologică realizată de INSCOP arată că românii se informează, cu precădere, din buletinele de știri ale televiziunilor. Astfel, conform datelor din sondaj, 51.6% dintre români obișnuiesc să se informeze cel mai des de la televizor. Un procent mult mai mic, 28.3%, își iau informațiile de pe rețelele sociale. Și mai puțini sunt cei care apelează la site-urile de știri, doar 12.7%.

Mai puțin de 5%, mai exact 4.8% dintre români se informează de la posturile de radio. Iar 1,3% mai citesc presa scrisă, ziare și reviste. La fel de mulți sunt cei care nu răspund sau nu știu de unde se informează, 1,3% dintre cei chestionați în sondaj.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Se informează cel mai des de la posturile TV in proporții ceva mai mari decât media populației: votanții PSD-PNL, femeile, persoanele cu vârsta peste 45 de ani, cei cu un nivel de educație mai redus, cei inactivi pasivi, locuitorii din urbanul mic sau din rural, cei cu un venit mai redus și cei care nu au cont pe rețelele sociale. Folosesc cel mai des ca sursă de informare rețelele sociale mai ales votanții ADU, persoanele mai tinere, cei inactivi potențial activi”, se arată într-un comunicat de presă emis de INSCOP.

INSCOP

Sursa foto: Captura

Canalele media cele mai expuse dezinformării

În noul sondaj INSCOP se arată că 43% dintre respondenți consideră că rețelele de socializare sunt sursele cele mai expuse la dezinformări și propagării de știri false. Un procent destul de mare, 37,9% indică spre posturile TV, iar 5,2% spre ziare și reviste. În sondaj un procent 1,2% dintre cei ce au răspuns au arătat spre posturile de radio. Iar  5,8% nu știu sau nu răspund.

„Sunt de părere că rețelele sociale sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales persoane din următoarele categorii: persoanele sub 45 de ani, cei cu studii superioare, cei inactivi potențial activi sau gulerele albe. Consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales persoane din următoarele categorii: persoanele cu studii superioare, locuitorii  din București și cei din regiunea Nord Est, angajații la privat”, se mai arată în sondaj.

Întrebați în ce măsură cred că au fost expuși în ultimele luni la știri false sau dezinformări pe diverse canale, 17,4% dintre respondenți apreciază că în foarte mare măsură. Alți 28,3% dintre cei chestionați în sondaj arată că în mare măsură. La fel de mulți, 28,6% spun că au fost expuși în mică măsură, iar 22.7% în foarte mică măsură sau deloc. Doar 3% nu știu sau nu răspund la această întrebare.

„Sunt de părere că au fost expuși la știri false în mare și foarte măsură în proporții mai mari decât media populației votanții AUR, persoanele cu vârsta sub 45 de ani, cei cu studii superioare, persoanele active pe piața muncii, locuitorii din București, angajații la privat. Consideră că au fost expuși în mică și foarte mică măsură la știri false în special: votanții PSD-PNL, persoanele cu vârsta peste 45 de ani, cei cu educație primară, cei inactivi, locuitorii din urbanul mic sau din rural, cei cu un venit mai redus, cei care nu au cont pe rețelele sociale și angajații la stat”, se mai arată în sondaj.

Inscop

Sursa foto: Captura

Inscop

Sursa foto: captura

Țări care susțin acțiuni de dezinformare indicate în sondaj

În opinia a 45,6% dintre români, Rusia este principala sursă a acțiunilor de propagandă, a dezinformărilor și știrilor false în România. Procentul este semnificativ mai mare decât cel înregistrat în ianuarie 2022. Este vorba despre cercetările anterioare invaziei din Ucraina. La momentul respectiv doar 27,3% considerau că Rusia susține acțiuni de propagandă, dezinformează și răspândește știri false în România.

Clasamentul este completat, la mare distanță de Uniunea Europeană cu 13.9% (17% în ianuarie 2022). Urmează  SUA cu 10.8% (4,9% în 2022), Ungaria cu 5.5% (5,4% în 2022), China cu 4.2% (17,7% în ianuarie 2022, pe fondul impactului pandemiei COVID 19) și Germania cu 2.1% (3,8% în ianuarie 2022). Un procent de 1.1% dintre cei chestionați indică o altă țară, conform datelor din sondaj. Un procent de 16.6% nu știu sau nu răspund (23% în ianuarie 2022).

„Votanții PSD-PNL și ai AUR,  persoanele peste 45 de ani, cei cu studii superioare,  cei inactivi pasivi sau gulerele albe cred într-o măsură mai mare decât restul populației că Rusia este principala entitate care susține acțiuni de propagandă, dezinformează și răspândește știri false”, se arată în sondaj.

Întrebați cine cred că ar trebui să-i protejeze de influența știrilor false și a dezinformării, 41.6% dintre respondenți indică instituțiile statului. Alți 37.3% aleg opțiunea „oamenii ar trebui să se protejeze singuri”. Iar 19.5% indică mass-media, jurnaliștii. Nu știu sau nu răspund 1.7%.

Inscop

Sursa foto: Captura