Problema pensiilor speciale rămâne încă o temă aprinsă de discuții pe agenda publică, fără o rezolvare concretă din partea guvernanților. Acest sistem mult disputat a fost înființat în 1997, practic a fost primul an în care legislația României a întâlnit conceptul de pensie specială, iar Legea 142 a fost inițiată de guvernul Victor Ciorbea. De atunci, sistemul a fost extins la personalul militar, diplomați și parlamentari.
Tot 1997 s-a reglementat faptul că magistrații cu o vechime de cel puțin 25 de ani în magistratură beneficiază de pensie de serviciu în cuantum de 80% din venitul net realizat, sporul pentru vechime în muncă și sporul pentru stabilitate în magistratură pe care le aveau la data pensionării. În acest context, Renate Weber, Avocatul Poporului, a fost întrebată despre pensiile speciale, mai exact despre pensiile magistraților care, în unele cazuri ating sume imense.
„Dar asta nu e adevărat, pentru că ... ultima modificare pe care au făcut-o în Parlament nu am atacat-o la CCR, pentru că am zis că în decizia pe care a dat-o Curtea Constituțională la finalul anului 2019 a spus foarte clar: Nu vă puteți atinge de pensiile magistraților, pentru că doar acelea sunt ocrotite constituțional. Pentru restul, însă, implicit era clar că e o chestiune de voință politică. Pentru că magistrații, ca profesie pe care o exercită, au un număr de incompatibilități pe care oricine altcineva nu-l are”, a explicat Avocatul Poporului.
Cum a ajuns să se calculeze pensia unui magistrat
Renate Weber a explicat cum s-a ajuns la pensiile colosale pe care le au unii magistrați.
„Aici, problema cea mare la magistrați a fost felul în care s-a ajuns la calcularea acelor pensii. Aici a fost marea greșeală. Eu înțeleg să pui 85%, dar 85% nu din veniturile din ultima lună, ci din venitul din ultimul an sau din ultimii 3 ani.
Ei au spus din ultima lună și unii și-au luat atunci toate concediile lăsate din urmă și au ajuns la o cifră uriașă și s-a ajuns ca pensia să fie mai mare decât a fost salariul. Asta mi se pare și mie indecent, dar, sincer, nu știu cum se poate schimba”, a completat Renate Weber.
Ar ajuta cu ceva dacă s-ar schimba Constituţia?
Întrebata dacă ar trebui schimbată Constituția pentru asta, Avocatul Poporului este de părere că nu ar schimba nimic. Singura modalitate ar fi să se schimbe baza de calcul.
„Nu știu dacă ar aduce, dar nu e nevoie de schimbare de Constituție, ci strict de o bază de calcul. Eu cunosc oameni care au fost președinți de CJ și au pensii de 2-3000 de lei. Noi ne dorim să nu o aibă nici pe aia, ajungem la absurd.“, a mai spus Renate Weber.
De ce la ei se poate iar la magistrați nu? La această întrebare Renate Weber a răspuns: „Sincer? Pentru că așa a zis Curtea Constituțională și deciziile CCR sunt obligatorii. E o interpretare făcută pe baza locului pe care o are magistratul în ansamblul Constituției. Le-au interpretat! E o interpretare pe care CCR are dreptul să o dea. La politicieni au invocat o chestiune de procedură“, a mai subliniat Renate Weber.
Avocatul poporului, despre pensiile de serviciu din armată
Cu privire la pensiile de serviciu din armată, Renate Weber a spus că nici aici nu se poate face mare lucru.
„Armata, de aceea are pensiile de serviciu! Armata le are pentru că nici cei de la armata, o perioadă de timp, nu pot să facă niște lucruri. Dar aici era vorba de pensiile celor din politică, de la nivel central, de la nivel local.
Noi nu le-am atacat, ci le-au atacat ei în instanțele de judecată. Pe baza acelei probleme de procedură, câștigă în instanță și asta e“, a spus Renate Weber, într-un interviu pentru dcnews.