A fost un an greu pentru toți. Pandemia ne-a schimbat viețile în tot felul de moduri. Unde nu a poposit boala sau moartea, ne-au apăsat grijile, ne-au încrâncenat deciziile politice și alegerile, ne-au revoltat furăciunile și ticăloșiile, încălcarea drepturilor omului, imixtiunea politicului în cele mai importante instituții ale statului, aservirea unei părți a justiției și a presei.

Evenimentul zilei, chiar și cu motoarele reduse și afectat financiar, a continuat, prin ziariștii săi, să investigheze și să prezinte publicului anchete jurnalistice cu efecte negative asupra societății. La sfârșit de an, o să republicăm o parte dintre cele mai importante, urmând să apreciați dacă, în timp, instituțiile statului au intervenit, s-au implicat cu ceva sau au schimbat lucrurile. (Simona Ionescu)

Licitații trucate, instalarea – în dauna profesioniștilor – a unor aserviți politic în funcții cheie, care să aducă șpăgi grase pentru partid și cel care l-a instalat, incompetența și legislația buruienoasă ne țin pe loc mult-așteptatele autostrăzi. Cel mai recent exemplu, elocvent: guvernarea PSD, din ultimii trei ani, care a reușit să dea un miliard de euro pentru doar 94 de kilometri de autostradă dați în folosință. Și ăia începuți înainte de venirea PSD la putere, scrie regretatul nostru coleg Mihnea Petru Pârvu într-una dintre anchetele EvZ din anul care tocmai s-a încheiat.

Lucrurile au mers așa: din 1990 până în 2004, când s-au deschis două bucățele din Autostrada Soarelui A2, în România nu s-a inaugurat niciun kilometru de autostradă. Iar documentele cu banii alocați în perioada 1990-2004 pentru Autostrada Soarelui s-au „aneantizat”.

Ar fi trebuit să avem, în 2020, 3.200 de kilometri de autostradă. Aveam circa 841 de kilometri la începutul anului. Între timp s-a mai inaugurat câte ceva, nesemnificativ.

„România este condamnată să inaugureze 150 km de autostrada pe an pentru a nu risca sancțiuni din partea Comisiei Europene. Avem un proiect prioritar, Coridorul IV rutier și feroviar, Uniunea Europeană finanțează aceste proiecte de infrastructură. Eu zic că până în 2030 vom avea autostradă de la Constanța la Nădlac”, spunea Mihai Bășulescu, primul director al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – fosta Administrație Națională a Drumurilor.

De ce și cum am ajuns în această situație aflați citind materialul de mai jos:

Jaf național. 11 miliarde de euro pentru 745 de kilometri de autostradă, după 30 de ani!