UE vrea modificări la Codul Rutier. Vești proaste pentru anumiți șoferi. Pot rămâne fără permis

UE vrea modificări la Codul Rutier. Vești proaste pentru anumiți șoferi. Pot rămâne fără permis Trafic auto Sursa foto: Arhiva EVZ

Vești proaste pentru anumiți șoferi. Pot rămâne fără permis. UE vrea să înăsprească legislația rutieră și anunță o reformă majoră a legislației privitoare la permisul de conducere.

Vești proaste pentru anumiți șoferi. Pot rămâne fără permis. Aleșii propun ca șoferii vârstnici să fie evaluați medical mai des pentru a vedea dacă sunt apți. Cu toate acesta, doar unu din zece accidente rutiere este provocat de șoferi de peste 60 de ani.

Reguli mai aspre pentru permis

A fost depus în Parlament un proiect de lege de modificare a Codului Rutier. Acesta prevede ca valabilitatea permisului de conducere pentru șoferii cu vârsta de 70 de ani va fi înjumătățită. Astfel, se va scădea perioada de valabilitate de la zece ani, la cinci ani. Pentru cei de peste 80 de ani, carnetul de șofer va mai fi valabil doar doi ani.

Patru deputați au pus în dezbatere în Senat această măsură. Este vorba despre Cristian Ichim (neafiliat), Laura Vicol (PSD), Cristina Trăilă (PNL) și Zoltán Zakarias (UDMR). Propunerea de modificare și completare a Codului Rutier a fost semnată de peste 90 de deputați și senatori.

Ne puteți urmări și pe Google News

Se dorește creșterea siguranței rutiere în România

Unul dintre scopurile acestui proiect este creșterea siguranței rutiere în România. Proiectul își propune „reducerea numărul de șoferi care nu sunt apţi medical să fie prezenţi pe drumurile publice”.

Concret, „valabilitatea administrativă a unui permis de conducere eliberat pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE, deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani”, prevede proiectul de lege.

Totodată, va fi scăzută valabilitatea permiselor de conducere deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă de la 10 ani (în cazul permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE) la 2 ani, iar pentru permisele de conducere la celelalte categorii de vehicule de la 5 ani, la 2 ani:

„Prin implementarea măsurilor de reducerea a valabilităţii permiselor de conducere la persoanele în vârstă se va reduce numărul de şoferi care conduc în prezent vehicule pe drumurile publice, deşi au boli care influenţează negativ condusul şi care pot produce accidente rutiere cu consecinţe grave”, justifică autorii proiectului măsura propusă.

Reguli mai aspre pentru permis, la vârstnici / Sursa foto: Arhiva EvZ

În legislaţia actuală nu există o vârstă limită până la care poţi avea permis

Există situaţii în care autorităţile pot decide că o persoană nu mai trebuie să conducă. Valabilitatea unui permis auto în România, în acest moment, este de 10 ani sau 5 ani. Pentru a-l reînnoi, șoferii trebuie să facă o evaluare medicală. În cazul în care medicii decid că un șofer nu este apt să conducă un autovehicul pe drumurile publice (chiar și în afara evaluării pentru schimbarea carnetului), acestuia i se anulează permisul auto.

Inițiatorii acestei legi susțin că pentru persoanele în vârstă sunt prea rare aceste examinări medicale. Se pare că acest lucru „are efecte negative, deoarece numărul accidentelor grave produse de acestea (10,27% din numărul total de accidente grave) au drept consecințe decesul multor persoane pe drumurile publice”, spun ei, în expunerea de motive.

Peste 94% din accidentele grave sunt produse de șoferi cu vârsta până în 67 de ani

Totuși, deși UE și parlamentarii români vor să-i lase pe vârstnici fără permis, statisticile spun altceva. Cele mai multe accidente rutiere grave (peste 94%) sunt produse de șoferii de până-n 67 de ani:

„În anul 2021, pe drumurile publice din România s-au produs 26.806 accidente rutiere, iar dintre acestea, 4.915 au fost accidente rutiere grave, ceea ce reprezintă 18,3% din totalul accidentelor. Din cele 4.915 accidente rutiere grave, 505 accidente rutiere grave au fost produse de persoane care aveau vârsta de peste 60 ani (10,27%) iar 292 de accidente rutiere grave au fost produse de persoane de peste 67 ani (5,94%)”.

Practic, numai unu din 10 accidente grave este produs de cei de peste 60 de ani și doar pentru 6 din 100 astfel de accidente pot fi învinuiți șoferii de peste 67 de ani.