Reclamele de pe blocuri, ilegale

Reclamele de pe blocuri, ilegale

"Plasele" publicitare sunt amplasate fără autorizaţie pe imobilele din marile oraşe, susţin autorităţile.

Aproape toate "plasele" publicitare (mash-uri) sunt amplasate fără autorizaţie pe blocurile şi clădirile-monument din marile oraşe. La acestea, se adaugă o treime din panourile publicitare montate pe domeniul public şi pe cel privat. Aşa susţin, la unison, primari şi reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării.

Spre exemplu, "în sectorul 1 al Capitalei, nici măcar un singur mash nu are autorizaţie", după cum a precizat edilul Andrei Chiliman, prezent la dezbaterea "Protejarea patrimoniului. Faţadele de patrimoniu între conservare şi distrugere", organizată, marţi-seară, de Grupul de Dialog Social.

"Cât despre panourile publicitare ilegale, ne-a fost uşor să le demontăm pe cele aflate pe spaţiul public. Numai că sunt multe amplasate fără autorizaţie pe domeniul privat. Iar acolo poţi intra doar cu sentinţă judecătorească şi un proces durează câţiva ani", a adăugat Chiliman.

Publicitate dictată de "grupurile de interese"

În plus, Inspectoratul de Stat în Construcţii a verificat, în iunie şi iulie, condiţiile de autorizare, amplasare, execuţie şi exploatare a panourilor de afişaj şi a reclamelor din toată ţara.

"Au fost verificate 16.761 de panouri, realizate în perioada 2007-2010. Dintre acestea, 6.454 (33%) au fost amplasate fără autorizaţie de construire. (...) Vrem să reglementăm haosul din outdoor, din publicitatea stradală, care a ajuns să creeze un peisaj urban dezagreabil în Capitală şi nu numai...", a explicat, la rândul său, ministrul dezvoltării regionale şi turismului, Elena Udrea.

În privinţa proiectului de act normativ menit să reglementeze publicitatea stradală, Udrea a subliniat că doreşte să ţină cont mai mult de părerea specialiştilor în materie de arhitectură şi peisagistică şi mai puţin de opiniile reprezentanţilor administraţiei publice locale. Motivul: "administraţia publică e formată în mare parte din politicieni, segment mai puţin rezistent la presiunile diverselor grupuri de interese".

Afirmaţiile ministrului au fost întărite de cele ale arhitectului-şef al Capitalei, Gheorghe Pătraşcu, potrivit căruia, "sunt interese de neimaginat, financiare şi politice, în domeniul publicităţii outdoor".

PUNCT DE VEDERE

"Lovitură pentru publicitatea de pe domeniul privat"

Ionuţ Stănescu

Fără să dezaprobe în totalitate proiectul de lege iniţiat de Ministerul Dezvoltării, unul dintre publicitarii contactaţi de EVZ îl priveşte cu rezerve, susţinând că se suprapune unei stări de fapt nedrepte, în care spaţiul de advertising stradal a fost adjudecat prin metode neconcurenţiale de către cei care îl exploatează în prezent.

Mihai G. Mihai, director al Clear Channel Romania, a patra companie de pe piaţă (12,5% din afacerile derulate în toată ţara), consideră că legea ar da o lovitură letală celor care vând reclamă pe domeniul privat, lăsând neatinse afacerile cu publicitate montată pe domeniul public.

"99% din veniturile noastre provin din publicitatea făcută prin mash-uri puse pe imobile particulare. Nu avem reclamă pe panourile stradale, pentru că spaţiile respective nu au fost scoase la licitaţie într-un mod transparent. Plătim, pentru fiecare reclamă amplasată, circa 1.000 de euro pe lună – bani care se duc la asociaţiile de proprietari. Publicitatea de pe domeniul public e mult mai deranjantă decât cea de pe domeniul privat", crede Mihai G. Mihai.

Şeful Clear Channel Romania afirmă că e de acord cu înlăturarea mash-urilor de pe clădirile monument istoric, şi se laudă că firma pe care o conduce a renunţat la pânzele publicitare de pe casele de patrimoniu acum cinci ani.

  • Clear Channel este o multinaţională cu sediul în Phoenix (Arizona, SUA). În 2009, cifra de afaceri a diviziei din România a acestei companii a fost de 2,9 milioane de euro.

Citiţi şi:

  • Case-monument, "dezbrăcate" de reclame
  • Sunteţi de acord cu interzicerea reclamelor pe casele-monument?

Ne puteți urmări și pe Google News