Dacă Moscova şi Istanbul sunt tot mai atractive pentru investiţiile rezidenţiale, România rămâne interesantă pentru spaţii comerciale.
Moscova este cea mai atractivă piaţă pentru investiţii imobiliare din Europa şi prezintă cele mai înfloritoare perspective de dezvoltare pentru investitori şi în anii care urmează, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers, în colaborare cu institutul de educaţie şi cercetare Urban Land.
Pe locul doi în preferinţele jucătorilor din real-estate s-a poziţionat oraşul Istanbul, unul dintre respondenţi afirmând chiar că „Turcia este India Europei“. Pe primele cinci locuri în clasamentul oportunităţilor de investiţii se mai află oraşele Hamburg, Munchen şi Paris. Londra, în picaj În ceea ce priveşte perspectivele de dezvoltare, Moscova şi Istanbulul sunt urmate de Munchen, Hamburg şi Lyon. După cum arată studiul, apetitul i-a lăsat pe investitorii imobiliari din vechile state europene. Parisul, care în anii trecuţi ocupa prima poziţie în clasament, a coborât pe locul 5 ca atractivitate a investiţiilor şi pe locul 6 din punctul de vedere al perspectivelor de dezvoltare.
Antreprenorii încearcă să se desprindă astfel de oraşele „vechii Europe“ şi doresc să investigheze noi pieţe şi să-şi diversifice holdingurile actuale, spun autorii studiului. O cădere şocantă e constatată în cazul Londrei, care, din lista favoritelor pentru investiţii în anii trecuţi, a ajuns pe locul 15 în prezent. Oraşul trece printr-o perioadă de declin economic similară celei din SUA. Din acest motiv, cheltuielile britanicilor sunt în scădere, la fel ca şi preţurile caselor. România, interesantă pentru noi malluri România este prezentă în studiul citat cu evoluţii de pe piaţa spaţiilor comerciale. „Piaţa imobiliară din România şi Bulgaria este în continuare atractivă pentru investitori datorită ratelor de rentabilitate ridicate pe care le oferă“, se arată în document. Potrivit datelor disponibile pentru anul trecut, oferta de spaţii comerciale a crescut de cinci-şase ori mai puţin decât media europeană, ceea ce înseamnă că mai este loc pe piaţă.
Conform studiului PwC, piaţa autohtonă de spaţii pentru activitatea firmelor necesită corecţii, în special pentru a elimina supraoferta din anumite zone. Un exemplu este oraşul Arad, unde pe o singură stradă au fost deschise şase malluri. Alte localităţi unde specialiştii PwC consideră că trebuie schimbată oferta de spaţii comerciale sunt Târgu-Mureş şi Oradea. „De altfel, acest lucru a fost demonstrat şi de decizia unor investitori de a abandona proiecte de supermarketuri din zonele aglomerate cu astfel de dezvoltări imobiliare“, declară Speranţa Munteanu, director în cadrul diviziei de real-estate de la PwC România. APARTAMENTE SCUMPE Bucureştiul, pe locul 26 din 51 Capitala României, cu un preţ mediu al unei locuinţe-etalon de 204 metri pătraţi, de 433.000 de euro, este mai scumpă decât oraşele de pe riviera franceză, Nisa şi Marseilles, se arată într-un studiu Coldwell Banker. Bucureştiul se situează pe locul 26 dintre cele 51 de oraşe din întreaga lume.
„Reşedinţele luate în calcul corespund pe piaţa românească celor adresate persoanelor cu venituri medii şi mari“, menţionează reprezentanţ ii Coldwell Banker. Analiştii americani apreciază că, pe piaţa locală, acest tip de reşedinţă- apartament sau vilă - se regăseşte cu precădere în zona central-nordică a Capitalei. (Teodora Trandafir)