Razboiul electronicelor se muta in depozit

Razboiul electronicelor se muta in depozit

Anul trecut au castigat in comertul de electronice doar cei care si-au gestionat "sanatos" stocurile de marfa.

Cu o piata de retail in care jucatorii sunt numerosi, viteza cu care comerciantii de produse electrocasnice si IT&C reusesc sa elimine marfa „depasita” din depozite ajunge sa determine succesul companiei.

Cu cat stocul de produse este mai nou, cu atat cash-flow-ul (n.r. - lichiditatea) companiei este mai bun. Pe de alta parte, retailerii au suportat din propriul buzunar anticiparile gresite asupra vanzarilor si au fost nevoiti sa-si constituie provizioane suplimentare. Mutarea ii va salva insa in viitor de probleme.

La capitolul vanzari, intreaga piata de retail de electronice si electrocasnice a cunoscut anul trecut o scadere peste 20a. Grupul Flamingo International a pierdut insa doar 12,7%, una dintre cele mai bune performante din industria de profil.

Cheia succesului: o eliminare realista a stocurilor, care a presupus insa si constituirea de provizioane si care isi va arata intr-adevar efectele pozitive in acest an, spunea Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo International, la prezentarea rezultatelor financiare.

Mai detaliat, valoarea stocurilor in 2006 a fost de 28,8 milioane de euro. Pentru a acoperi eventualele pierderi rezultate din mentinerea stocurilor, Flamingo a constituit provizioane de 3,6 milioane de euro, si alte 1,8 milioane de euro pentru clienti.

Rezultate mai bune la anul

Acest efort financiar va face ca, anul acesta, rezultatele financiare sa fie mai bune. „La ora actuala, 80% din stocurile Flamingo sunt formate din produse mai recente de sase luni (n.r. - conform standardului european de provizionare, care prevede ca produsele IT sa se provizioneze dupa 6 luni de la achizitie, iar cele electronice si electrocasnice dupa 12 luni). Acest lucru duce la competitivitate si capacitatea de a cumpara stocuri noi de produse”, ne-au declarat sefii de la Flamingo.

Cu toate acestea, stocurile de 28,8 milioane de euro de anul trecut nu reprezinta un rezultat laudabil. Oficialii Flamingo au si o explicatie pentru aceasta situatie si o solutie de redresare.

„Compania venea anul trecut dupa cresterea pietei in 2005 si astepta continuarea cresterii pe anumite categorii de produse. Desi ne asteptam la o anumita scadere a pietei ca urmare a procesului de aderare, impactul acesteia a fost mai mare decat cel anticipat. Pentru a avea anul acesta un „fresh start”, am decis ca anumite produse sa nu mai fie introduse in magazin, tocmai pentru a avea posibilitatea de a creste lichiditatile companiei si pentru a ne pozitiona cat mai bine pe o piata in crestere anul acesta.”

Contactati de EVZ, reprezentantii Altex si Domo au declarat ca detaliile privind stocurile sunt confidentiale.

Rulaj

Avantaj la distribuitori si pe on-line

La ProCA, divizia de distributie de produse IT a holdingului RTC, volumul stocurilor realizat anul trecut este de 34 de milioane de euro, la vanzari de 36 de milioane de euro. Practic, ProCA a rotit stocuri de aproximativ 12 ori pe an, ceea ce inseamna ca, in medie, a facut lunar stocuri de cam 3 milioane de euro. Spre deosebire de retailerul clasic Flamingo, banii au fost insa rulati, si nu blocati in magazii.

Asa se face ca, la sfarsitul anului trecut, distribuitorul a inchis pe plus: 15% fata de 2005. Potrivit lui Sorin Stancu, directorul general al ProCA, pentru a vinde produsele ramase mai mult timp pe stoc si pentru ca acestea sa nu fie consemnate la capitolul pierderi, ProCA recurge la soldari si la „bundle-uri” cu alte produse.

Cel mai fericit caz pare a fi cel al magazinelor on-line care, in mod normal, nu trebuie sa tina produse „in raft” pentru ca raftul este o pagina web, iar stocurile sunt eliminate cu conditia sa poata face livrari in timp util catre clienti.

Magazinul on-line de produse IT www.pcfun.ro lucreaza cu un nivel de stoc care sa permita 30 de zile de vanzare, astfel ca valoarea totala a stocurilor variaza de la o luna la alta si, in principiu, anticipeaza cresterea sau scaderea vanzarilor, dupa cum explica Marius Ghenea, presedintele companiei.

Ne puteți urmări și pe Google News