Putin mai bagă un schelet în casa NATO

Rusia va furniza Turciei, țară membru al Alianței Nord Atlantice, motoare și avionică pentru viitorul aparat de luptă turcesc TF-X.

La Salonul aeronautic de la Bourget (Franța), anul trecut, Turkish Aerospace a dezvăluit modelul TF-X, o aeronavă de generație 5 dedicată misiunilor de superioritate aeriană și dispunând de capacități aer-sol.

Pe hârtie, această aeronavă ar trebui să fie dotată cu un radar cu antenă activă (AESA) și să poată zbura cu viteza Mach 2 la o altitudine de 55.000 de metri.

Cu toate acestea, dezvoltarea unui astfel de avion, fără a avea experiență acumulată în acest domeniu, este complicată. Este ca și cum un producător de biciclete se gândește să producă motociclete de curse.

Astfel, Turkish Aerospace a căutat să înființeze parteneriate, cum ar fi unul cu producătorul britanic Rolls Royce, pentru a dezvolta reactoarele destinate lui TF-X.

Însă discuțiile nu au dus la un final. Iar acum se pune problema asamblării în Turcia, sub licență, a motoarelor F-110 produse de producătorul american General Electric.

Însă, decizia Ankarei de a cumpăra, în ciuda tuturor semnalelor țărilor NATO, sisteme de apărare aeriană S-400 rusești a compromise orice colaborare cu companiile americane.

În plus, achiziția de S-400 a scos Turcia din programul F-35, în cadrul căruia industria sa aeronautică era implicată.

În 2018, un înalt oficial al consorțiului rus Rostec, Viktor Kladov, propunea ideea cooperării ruso-turce cu privire la avionul TF-X. „Pentru un proiect atât de important, părțile trebuie să fie nu numai interesate, ci și să fie gata să lucreze împreună. Deși aceasta poate fi o decizie serioasă, sunt convins că ambele țări sunt capabile să implementeze un astfel de proiect”, a argumentat el la acea vreme.

Inițial, guvernul turc nu a reacționat la această ofertă. Și, mai degrabă decât o cooperare, Ankara și-a exprimat interesul pentru achiziționarea de avioane Su-35 „Flanker E” din Rusia, în ciuda unor dezacorduri profunde între cele două țări privind situația din Siria. Și, de asemenea, din Libia.

Dar, directorul Serviciului Federal Rus de Cooperare Militară-Tehnică (FSVTS), Dmitri Șugaiev, a pus din nou pe masă propunerea Moscovei privind TF-X.

Vorbind la 2 iunie pe canalul de televiziune turc Ekoturk, Șugaiev a declarat că Moscova propune Ankarei să furnizeze motoarele, avionica, sistemele de bord și cabina noului avion de luptă turc.

„Există domenii potențial de interes în care am putea oferi asistență tehnică bazată pe experiența noastră în proiectarea și producția de aeronave modern”, a spus oficialul rus, citat de Opex 360.

„Avem lucruri de oferit în domeniile motoarelor - această problemă a fost deja discutată -, sisteme  de comandă și control, ergonomie, echipamente de bord și sisteme pentru supraviețuirea piloților”, a enumerate Șugaiev.

În orice caz, pista unei posibile vânzări a avionului de generație a 5-a Su-57 „Felon” pentru remedierea expulzării Turciei din programul F-35 nu este de actualitate, având în vedere că, a explicat Șugaiev,  acest tip de aeronavă este rezervată forțelor aerospatiale rusești și, prin urmare, nu este destinată momentan pentru export.

„Specialiștii noștri continuă să exploreze posibile variante ale cooperării noastre în producerea de aeronave și sisteme de apărare împotriva rachetelor. Sunt sigur că potențialul colaborării noastre nu se limitează la aceste domenii (…) Dacă Turcia decide să achiziționeze avioane Su-35, suntem gata să organizăm consultări cu colegii nostril”, a declarat oficialul rus.

Rămâne de văzut ce va face Turcia cu această propunere, care, dacă o acceptă, o va îndepărta și mai mult de NATO, în cadrul căreia este membru din 1952.

 

 

Foto: Opex 360