PSD vrea ca numirea noului Avocat al Poporului să fie amânată. Scrisoarea Comisiei de la Veneția a produs mare deranj

PSD vrea ca numirea noului Avocat al Poporului să fie amânată. Scrisoarea Comisiei de la Veneția a produs mare deranj

Reprezentanții Partidului Social Democrat au reacționat după ce Comisia de la Veneția a trimis, astăzi, o scrisoare pe tema schimbării Avocatului Poporului.

Reprezentanții Partidului Social Democrat (PSD) au solicitat amânarea numirii Avocatului Poporului, după scrisoarea deschisă trimisă de Comisia de la Veneția către Senat și Camera Deputaților. Social-democrații spun că majoritatea parlamentară, formată din PNL-USR-PLUS și UDMR, trebuie să aştepte decizia Curţii Constituţionale a României (CCR) înainte de a supune la vot desemnarea unui nou Avocat al Poporului.

PSD cere amânarea desemnării noului Avocat al Poporului

„Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului trebuie să prezinte public răspunsul pe care l-au transmis sau pe care urmează să-l transmită la solicitarea preşedintelui Comisiei de la Veneţia, domnul Gianni Buquicchio, privind temeiurile legale ale Hotărârii Parlamentului prin care a fost revocat Avocatul Poporului.

Desemnarea unui nou titular pentru această funcţie înainte de clarificarea aspectelor enunţate de Comisia de la Veneţia şi de decizia CCR în speţă este o gravă încălcare a principiilor europene ale statului de drept”, au transmis liderii PSD.

Ne puteți urmări și pe Google News

Avocatul Poporului ar putea fi desemnat într-un plen reunit al Camerei şi Senatului luni. Fabian Gyula este singurul care şi-a depus candidatura pentru funcţia de Avocat al Poporului.

Ce se precizează în scrisoarea Comisiei de la Veneția

„Se pare, într-adevăr, că la o ședință comună a Comisiei juridice, de disciplină și imunități din Camera Deputaților și a Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări din Senat, ținută în data de 25 mai 2021, în timpul căreia au fost prezentate și dezbătute rapoartele de activitate ale Avocatului Poporului pentru anii 2018, 2019 și 2020, s-a dat un vot de respingere.

Dacă prezentarea și dezbaterea raportului de activitate al Ombudsmanului în fața Parlamentului constituie o bună practică, care este prevăzută în Principiile de protecție și promovare a instituției Ombudsmanului („Principiile de la Veneția”), și este susținută de Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei, condițiile legitime pentru întreruperea mandatului unui ombudsman sunt, de asemenea, clar stipulate, după cum urmează:

„11. Ombudsmanul poate fi revocat din funcție numai în conformitate cu o lista exhaustivă de condiții clare și rezonabile, definite de lege. Aceste condiții se referă numai la criteriile esențiale de „incapacitate” sau „incapacitate de a îndeplini atribuțiile”, „conduită necorespunzătoare” sau „culpă”, care trebuie interpretate îndeaproape. Majoritatea parlamentară necesară pentru revocarea din funcție a Ombudsmanului – chiar de către Parlament sau de către o instanță la cererea Parlamentului – trebuie să fie cel puțin egală cu, și de preferință mai mare decât cea stabilită pentru alegerea sa. Procedura de revocare este publică, transparentă și prevăzută de lege”, se precizează în scrisoarea respectivă.