Ţepe în contracte imobiliare: "Îmi cer comision 2% cu toate că eu am vândut casa"
- Marian Păv ăla şc
- 2 martie 2012, 18:33
ATENȚIE LA COMISIOANE! Agenţiile au taxe de mii de euro doar pentru că pun în legătură doi proprietari şi cer bani şi atunci când proprietarul îşi vinde singur locuinţa.
Semnarea unui contract cu o agenţie imobiliară, fie că e vorba despre închiriere, fie cumpărare sau vânzare de locuinţe, este de dorit să se facă doar după ce se cer infomaţii complete de la agenţiile imobiliare. Altfel, de abia în faţa notarului, riscați să aflați că aveți de dat comisioane de mii de euro.
Taxat pentru că a lucrat în locul agenţiei
Daniel Ciuraru din Bucureşti s-a lovit de o situație care l-a revoltat. „Am avut contract cu o agenţie şi după o lună nu mi-au adus nicio ofertă. Aşa că m-am descurcat singur şi l-am vândut. Cei de la agenţie au spus că mă dau în judecată dacă nu le dau un comision de 2%, că doar ei pot să-mi vândă locuinţa”, ne spune Daniel. Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agen ţiilor Imobiliare (ARAI) spun că „dacă este un contract exclusiv, chiar dacă proprietarul a găsit pe cont propriu clientul trebuie să plătească agenţiei”. Așa că mare atenție înainte de semnarea contractelor.
"Comisioane abuzive"
Georgiana din București a sunat la un anunţ şi a aflat că este al unei agenţii imobiliare. „Am dorit să fac un schimb de apartamente. Ni s-a cerut comision 3% din preţ, plus TVA, iar celui care vindea la fel. În total, aproape zece mii de euro pentru că a dat câteva telefoane”, ne spune ea. Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor Imobiliare (ARAI) nu văd nimic ilegal în astfel de situații: „Comisioanele nu sunt limitate, tarifele fiind o decizie comercială a agenţiei. Există totuşi un procent de 3% plus TVA care se practică. În Franţa există comisioane şi de 10% plus TVA”.
SFATUL EXPERTULUI „Consultați un avocat înainte de a semna”
Mihai Titichi, avocat la Centrul European al Consumatorului, recomandă celor care au probleme cu agenţiile să le reclame la comisariatele de protecţia consumatorului. „Orice practică comercială care îl determină pe consumator sau este susceptibilă să-l determine - prin informaţii incorecte, omiterea unor informaţii, practici agresive - să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat- o, este considerată o practică comercială incorectă”. Pentru a se evita astfel de probleme, reprezentanţii ARAI spun că trebuie „lucrat doar în baza unui contract legal, altfel spus, cu un comision pe factură, clientul având oricând opţiunea, în cazul în care doreşte să aibă deplină siguranţă, să consulte un avocat cum ar face la orice alt contract”.