Propaganda chineză continuă. Cei mai cunoscuți bloggeri din China sunt afiliați guvernului

Sursa: Imran Ahmed | Dreamstime.com

Pentru cei 1,4 milioane de urmăritori ai săi de pe TikTok, YouTube, Instagram și Facebook, Vica Li le spune că este un „blogger de viață” și „iubitoare de mâncare” care vrea să-și învețe fanii mai multe lucruri despre China, astfel încât să poată călători cu ușurință prin țară.

Dar această lentilă poate fi controlată de CGTN, rețeaua de televiziune condusă de stat chinez, unde ea a apărut în mod regulat în emisiuni și este listată ca reporter digital pe site-ul companiei. Și în timp ce Vica Li le spune urmăritorilor ei că „a creat toate aceste canale singură”, contul ei de Facebook arată că cel puțin nouă persoane îi gestionează pagina. Acel portofoliu de conturi este doar un tentacul al influenței în creștere rapidă a Chinei asupra platformelor de social media deținute de SUA, a constatat o examinare Associated Press.

Cum sunt controlate rețelele de socializare

Pe măsură ce China continuă să-și afirme puterea economică, se folosește de ecosistemul social media global pentru a-și extinde influența deja formidabilă. Țara a construit în liniște o rețea de personalități din rețelele de socializare care părăsesc perspectiva guvernului în postări văzute de sute de mii de oameni, acționând în mod virtual, în timp ce promovează virtuțile Chinei, îndepărtează criticile internaționale asupra abuzurilor sale asupra drepturilor omului și promovează punctele de discuție ale Beijingului cu privire la situații mondiale precum războiul Rusiei împotriva Ucrainei.

Rețeaua de influențe permite Beijingului să ofere cu ușurință propagandă utilizatorilor nebănuiți de Instagram, Facebook, TikTok și YouTube din întreaga lume. Cel puțin 200 de persoane influente cu legături cu guvernul chinez sau cu presa de stat operează în 38 de limbi diferite, potrivit lui Miburo, o firmă care urmărește operațiunile străine de dezinformare. „Puteți vedea cum încearcă să se infiltreze în fiecare dintre aceste țări”, a spus președintele Miburo Clint Watts, un fost agent FBI.

Li Jingjing spune în profilul ei de YouTube că este dornică să le arate celor aproximativ 21.000 de abonați „lumea prin prisma mea”. Dar ceea ce ea nu spune în poveștile sale despre Ucraina, care au zeci de mii de vizualizări, este că este reporteră pentru CGTN, articulând opinii care nu sunt doar ale ei, ci și puncte de vedere ale guvernului chinez. Majoritatea influencerilor din China folosesc prezentări similare cu cele ale lui Li Jingjing în speranța de a atrage publicul din întreaga lume, inclusiv din SUA, Egipt și Kenya. Persoanele, multe dintre ele femei, se autointitulează „turiști”, împărtășind fotografii și videoclipuri care promovează China ca o destinație idilică, potrivit Insider.

Interesul Chinei față de bloggeri

Associated Press a identificat zeci de aceste conturi, care au strâns, împreună, peste 10 milioane de urmăritori și abonați. Multe dintre profiluri aparțin reporterilor din mass-media de stat chineze care și-au transformat în ultimele luni conturile de Facebook, Instagram, Twitter și YouTube – platforme care sunt în mare parte blocate în China – și au început să se identifice ca „bloggeri”.

Guvernele străine au încercat de mult să exploateze rețelele sociale, precum și sistemul publicitar al acesteia, pentru a influența utilizatorii. În timpul alegerilor din SUA din 2016, de exemplu, o agenție rusă a plătit pentru a difuza peste 3.000 de reclame politice care vizează americanii. Ca răspuns, companiile de tehnologie precum Facebook și Twitter au promis că vor alerta mai bine utilizatorii americani cu privire la propaganda străină prin etichetarea conturilor media susținute de stat.

Conturile – precum cele aparținând lui Li Jingjing și Vica Li – sunt etichetate pe Facebook sau Instagram, dar nu sunt semnalate pe YouTube sau TikTok. Contul lui Vica Li nu este etichetat pe Twitter. Luna trecută, Twitter a început să identifice contul lui Li Jingjing drept mass-media de stat chineză. Vica Li a spus într-un videoclip de pe YouTube că nu este de acord cu etichetele de pe conturile ei de Facebook și Instagram. Ea nu a răspuns la o listă de întrebări de la AP.

Un purtător de cuvânt al Ambasadei Chinei la Washington, Liu Pengyu, a declarat că: „Mass-media și jurnaliștii chinezi desfășoară activități normale în mod independent și nu ar trebui presupus că sunt conduși sau interferați de guvernul chinez”. Interesul Chinei pentru această zonă a devenit mai evident în decembrie, după ce a fost dezvăluit cum consulatul chinez din New York a plătit 300.000 de dolari pentru firma Vippi Media din New Jersey pentru a recruta bloggeri care să posteze mesaje pentru adepții Instagram și TikTok în timpul Jocurilor Olimpice de la Beijing, inclusiv conținut care ar evidenția activitatea Chinei privind schimbările climatice.