Orașul Dubai are cea mai înaltă clădire, cea mai adâncă piscină sau cel mai înalt hotel. Nemulțumită de aceasta, firma de design urban URB speră să mai adauge o pană superlativă la pălăria orașului: cea mai „verde” autostradă din lume.
URB a publicat proiecte conceptuale pentru o autostradă de 64 de kilometri. Acestea ar urma să transforme Sheikh Mohammed Bin Zayed Road, una dintre principalele centuri de trafic ale orașului, într-o „coloană vertebrală”. Aceasta va avea tramvaie autonome, alimentate cu energie solară și un sistem inteligent de gestionare a traficului. Baharash Bagherian, urbanist și fondator al URB, consideră că acest „proiect unic” ar face ca designul orașului să fie mai „centrat pe om”.
Tehnologie inteligentă și energie solară
„Dubai se extinde rapid, populația sa urmând să se dubleze aproape la 8 milioane până în 2040. Această creștere necesită creativitate și inovare pentru a face față provocărilor actuale și viitoare” a declarat Bagherian. „Trebuie să privim mobilitatea ca fiind mai mult decât simpla mișcare a oamenilor”, a adăugat el.
Tramvaiul autonom alimentat cu energie solară este doar un aspect al sistemului de transport al autostrăzii propuse. Deasupra liniei de tramvai, o rețea de zone verzi, parcuri și pasaje supraterane ar spori conectivitatea și accesibilitatea pe jos a orașului. În prezent, acesta este greu de parcurs pe jos.
Autostrada ar integra, de asemenea, tehnologii inteligente, cum ar fi senzorii „internetului obiectelor” (IoT), pentru a gestiona traficul și a optimiza utilizarea energiei. Proiectele lui Bagherian permit încorporarea în șine a unor panouri solare de 300 megawați și a unui sistem de stocare. Acesta ar alimenta linia de tramvai, precum și generarea de energie curată pentru aproximativ 130 000 de locuințe.
Iar spațiile verzi - inclusiv parcurile și grădinile comunitare - ar oferi spațiu pentru un milion de copaci. Astfel, aceștia ar contribui, de asemenea, la răcirea orașului și la îmbunătățirea calității aerului.
Un set unic de provocări
Totuși, crearea celei mai „verzi” autostrăzi din lume într-un oraș deșertic nu este ușoară. Emiratele Arabe Unite (EAU) au deja una dintre cele mai mari rate de consum de apă pe cap de locuitor din lume. Se consumă 550 de litri pe persoană pe zi (față de 310 litri în SUA, 150 litri în Hong Kong și 144 litri în Uniunea Europeană).
Cea mai mare parte a acestei cantități de apă nu este folosită ca apă potabilă, ci în agricultură și amenajări peisagistice. Spațiile verzi ale țării utilizează cantități mari de apă. De exemplu, Dubai Miracle Garden consumă 757.000 de litri de apă în fiecare zi. Acesta este un parc de 72.000 de metri pătrați care prezintă 150 de milioane de flori vii.
Provocări în Dubai
„Dubai prezintă un set unic de provocări: creșterea sa rapidă, populația diversă, extinderea urbană și condițiile climatice extreme”, a declarat Bagherian.
Pentru a combate aceste probleme, conceptul lui Bagherian include un „design peisagistic sensibil la apă”. Acesta include floră autohtonă și plante rezistente la secetă, adaptate climatului arid, și sol amestecat cu zeolit, un cristal absorbant care ajută la reținerea apei.
Aceste „tehnici pasive” sunt completate de tehnologia inteligentă de irigare. Acestea „utilizează date în timp real pentru a ajusta programele de udare. Aceasta se face în funcție de nivelul de umiditate al solului, de prognozele meteorologice și de nevoile plantelor” a adăugat el.
O utopie urbană
Aceasta nu este prima incursiune a URB în proiectarea utopică a orașului viitor. Propunerea sa pentru „Dubai Mangroves” a fost dezvăluită la începutul acestui an. Acesta susține că va fi „cel mai mare proiect de regenerare a coastei din lume”. Anul trecut a propus, de asemenea, o „autostradă” interioară de ciclism de 93 de kilometri numită The Loop. Astfel, aceasta ar putea ajuta locuitorii emiratului să renunțe la mașini.
Ca și Green Spine, niciunul dintre aceste proiecte nu a fost confirmat. Dar Bagherian spune că transformarea acestor proiecte conceptuale în realitate nu este atât de dificilă pe cât pare. „Când descompuneți componentele proiectului, veți constata că nu există nimic nou din punct de vedere tehnologic, structural sau al materialelor” a spus el.
A adăugat că inovația constă în modul în care aceste tehnologii sunt «integrate în mod creativ și perfect pentru a răspunde unor nevoi multiple».
Implicarea sectorului public
Următorul pas implică implicarea entităților din sectorul public. Astfel se va oferi „sprijinul necesar, cadrul de reglementare și integrarea infrastructurii pentru a da viață acestui proiect ambițios”, a declarat Bagherian. El este optimist că acest lucru se va întâmpla, deoarece proiectul se aliniază la Planul general urban 2040 al guvernului. Iar planificarea urbană creativă este esențială pentru îndeplinirea acestor obiective.
„Dubai este poziționat în mod unic pentru a transforma acest proiect în realitate”, a adăugat el, conform CNN .