Profesorii nu vor să fie evaluați în funcție de performanțele pe care le obțin cu elevii. Sindicatele din Educație se opun introducerii unor criterii care să permită salarizarea diferențiată în sistemul de învățământ.
Sindicatele din Învățământ au început negocierile pentru criteriile de salarizare, cu Ministerul Educației. La începutul lunii aprilie, instituția condusă de Ligia Deca a constituit un grup de lucru din care fac parte și reprezentanți ai sindicaliștilor.
Profesorii își negociază salariile
Sindicatele și Ministerul Educației lucrează la o metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță. Profesorii nu sunt de acord cu salarizarea diferențiată în funcție de performanțe. Pe de altă parte, experții în Educație consideră că, astfel, dascălii vor fi stimulați ca să obțină rezultate mai bune, cu elevii, la examenele naționale, conform adevarul.ro
Aceste demersuri vin în contextul recomandărilor OCDE pentru reformei în România. Reprezentanții organizației au solicitat „revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”. Din sistemul de salarizare lipsește evaluarea pentru profesorii aflați în activitate. Măsură este necesară pentru a crește eficiența și pentru a reduce corupția.
„Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul. (…) Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește”, spunea recent premierul Marcel Ciolacu.
Ligia Deca a anunțat, la rândul său, că experții din minister au în lucru criterii de salarizare pe bază de performanță, în colaborare cu experții OCDE. Pe de altă parte, sindicatele se opun introducerii unor criterii de performanță, deși ar duce la majorări salariale importante. Și, mai mult, ar atrage în sistemul de Educație oameni mai competenți.
Sindicatele vor să-și conserve puterea
Marian Staș, profesor la Harvard, consideră că profesorii trebuie plătiți corespunzător pentru munca lor. Însă el reclamă tocmai un sistem de salariazare bazat pe performanță.
„Modelul actual e întreținut în mod cinic de către sindicaliști, pentru că asta le conservă lor puterea, adică mediocritatea, pentru că în momentul în care încep să răscolească lucrurile și să scuture corabia, evident că 80% dintre profesori vor fi dați în fapt ca fiind neprofesioniști așa cum ar trebui să fie”, a explicat Marian Staș citat de adevarul.ro
Profesorul Ștefan Vlaston propune introducerea unui sistem de evaluare standardizat în educaţie. Această evaluare ar trebui să stea la baza salarizării şi avansării în carieră. La rându-i acuză opoziția sindicatelor în condițiile în care „profesorii ar trebui să facă eforturi pentru a obține progres”. El spune că dascălii trebuie evaluați în funcție de performanțele elevilor pe care îi pregătesc.
„Nu vor așa ceva, pentru că vor ieși afară profesorii care vor să câștige bani fără să facă nimic. Foloase maxime cu eforturi minime. Competiția e mama calității. Păi, dacă ai același salariu, muncești sau nu muncești, același salariu primești. Dar la ora actuală nu poate fi dat afară un profesor din sistem, indiferent cât de prost ar fi, pentru că nu există în lege prevăzut mecanismul ăsta”, a spus Vlaston.
Profesorii vor primi gradația de merit după noi reguli
Experții propun un model de plan-cadru de carieră didactică pentru „ieșirea din mediocritate”. Acest plan detaliază cum ar putea evolua profesorii de-a lungul carierei, din punct de vedere financiar și educațional.
Un prim pas menit să stimuleze competiția în sistemul de Educație este gradația de merit. Începând din 2024, procedura de acordare se schimbă conform Legii 198/2023. Schimbarea nu are legătură, din păcate, cu promisiunile făcute în Raportul România Educată. Sporul de 25% din salariu, acordat cadrelor didactice din fiecare județ, va fi stabilit după noile reguli.
Însă aceste reguli nu reflectă și reformele propuse în Raportul susținut de președintele Klaus Iohannis în iulie 2021. Documentul vorbea despre necesitatea unei evaluări periodice a competențelor profesorilor. Astfel, urma să fie promovată competiția, iar nu vechimea în muncă.
Conform noilor reguli, la punctarea profesorilor pentru gradația de merit se ia în considerare punctarea, pe fișa de autoevaluare, a participării pro-bono la simularea Evaluării Naționale și a Bacalaureatului. De asemenea, se punctează implicarea în organizarea acestor simulări.