Marian Suscu a transformat bucataria romaneasca intr-un brand.
La zece ani de la emigrarea in Germania, sibianul a reusit sa deschida primul magazin cu produse traditionale. Succesul afacerii i-a permis ca in decurs de sapte ani sa creeze o retea de 17 magazine partenere in toata Europa.
Dupa ce a emigrat din Romania in 1987, Marian Suscu s-a stabilit in Schorndorf, in apropiere de Stuttgart. Alegerea acestei destinatii s-a dovedit a fi cheia succesului sau ca antreprenor.
Comunitatea romanilor din zona Stuttgart-ului i-a oferit prima idee de afaceri: un magazin cu produse romanesti. "Aici se afla multi cetateni de origine romana si stiam ca aceste produsele au mare cautare. De cand am deschis magazinul am avut succes. Avem multi cumparatori din Schorndorf, dar si din Stuttgart, de la Göppingen, Backnang", declara Suscu intr-un interviu pentru Revista Agero, la trei ani de la lansarea primului magazin, in 2002.
"Transilvania" la export
O afacere de familie in care a investit in 1999 aproximativ 10.000 euro a ajuns, dupa noua ani, la o cifra de afaceri de 1,2 milioane de euro, dintre care 10% profit. Suscu se declara multumit de evolutia magazinului sau si de aprecierile primite din partea clientilor. "Personal este si pentru mine o placere sa stau de vorba cu clientii nostri si sa constat ca sunt multumiti de serviciile noastre", mai afirma Suscu pentru revista asociatiei Agero Stuttgart.
Marian Suscu a ajuns in Germania dupa ce mama sa, de origine germana, s-a decis sa paraseasca Romania. La scurt timp a absolvit o scoala de meserii si a obtinut o diploma de maistru mecanic. La 30 de ani decide sa-si deschida propria afacere care se bucura de succes in randul comunitatii de romani. In timp clientela s-a diversificat si conform unei declaratii oferite ziarului Cotidianul, Suscu afirma ca "70% din clientii sunt romani, urmati de iugoslavi, greci si nemti.”
Ideea unei afaceri cu produse romanesti a devenit o sursa sigura de venituri pentru antreprenorii din tarile UE. Magazinul lui Marian Suscu, "Transilvania" s-a extins la nivelul mai multor tari din Europa. "Acum, avem un lant de 17 magazine, denumit Transilvania, in care am investit 110.000 de euro. In afara de mezeluri, pe care le producem local, toata marfa o importam din Romania", mai afirma romanul pentru Cotidianul.
Daca deschiderea firmei sale nu a fost un proces laborios, proiectul francizei "Transilvania" nu a avut un inceput la fel de usor. "Cel mai dificil moment al afacerii a fost atunci cand am decis sa ne extindem la distributia angro, deoarece mare parte din firmele romanesti catre care faceam comenzi nu se tineau de cuvant", declara Suscu in Cotidianul.
Cu toate acestea, Suscu a depasit si aceste obstacole reusind performanta de a administra o afacere de profitabila. Ca antreprenor de succes, Marian Suscu ii sfatuieste pe romanii plecati in afara sa se bazeze pe "multa munca, harnicie si curaj".
La ce poftesc romanii din diaspora?
Lista produselor cuprinse in brandul "Transilvania" a fost adaptat pe masura cererilor clientilor. Astfel, la mare cautare sunt: mititei, pastrama, zacusca, branza de burduf, toba, caltabosii, carnatii proaspeti si cei afumati, salamurile de vara si de Sibiu, muraturile, deserturile "Eugenia" si vinurile romanesti.
Odata lansat serviciul de comanda online a produselor oferite de magazinul lui Marian Suscu, profitul firmei a inregistrat o ascensiune semnificativa. Sub moto-ul "OnlineShop pentru produse ca la mama acasa", disponibil pe site-ul companiei http://www.transilvania-schorndorf.de, serviciul ofera posibilitatea de a comanda direct acasa produsele dorite.
"In Germania e greu sa gasesti un roman somer"
Diaspora romaneasca din Germania se poate lauda cu una dintre cele mai scazute rate ale somajului. "Cu toate ca in Germania sunt peste 4,3 milioane de someri, este greu sa gasesti un roman fara munca. Aici romanul este considerat un om muncitor care isi vede de treaba lui. Daca ii ceri sa stea cateva ore peste program nu stramba din nas, iar daca a gasit un loc de munca si isi vede de treaba, nu-l lasa patronul sa plece asa usor", il citeaza revista repere Romanesti pe Suscu.
Mobilizare pentru sinistratii din Romania
Odata cu inundatiile din 2005 care au provocat pagube materiale si umane la nivelul intregii tari, Marian Suscu, membru din 2002 al Asociatiei Agero Stuttgart, a mobilizat comunitatea romanilor din Schorndorf-Stuttgart pentru a dona imbracaminte, alimente neperisabile si obiecte de uz casnic destinate romanilor din Banat.