Privatizarea CFR Marfă, pe linie moartă

Privatizarea CFR Marfă, pe linie moartă

Dacă executivul Tăriceanu miza pe un miliard de euro din vânzarea companiei, programul guvernului Boc nu face nicio referire la transportator

Trecerea companiei de transport feroviar de marfă în domeniul privat nu este o prioritate pentru cabinetul Boc şi cel mai probabil CFR Marfă va mai poposi câţiva ani în parohia statului. În programul de guvernare al alianţei celor două partide, PSD-PDL, nu se face nicio menţiune referitoare la privatizarea companiei, deşi fostul executiv dorea ca aceasta să fie cea de-a doua mare vânzare a unei companii de stat, după privatizarea Băncii Comerciale Române.

Dacă în 2005, Alianţa Dreptate şi Adevăr (PD şi PNL) pornea la drum cu un program de guvernare care viza vânzarea CFR Marfă şi pregă tirea de privatizare a CFR Călători, după patru ani, democraţii nu se pronunţă, până în prezent, la niciuna dintre cele două acţiuni. „Noi am avut un protocol de colaborare cu PDL la alegeri. Una dintre condiţii a fost şi stoparea privatizării CFR Marfă, pentru că s-a dovedit că înstrăinarea obiectivelor strategice nu e o idee bună mai ales pe vreme de criză“, ne-au declarat liderii sindicali ai ceferiştilor. Directorii de la Transporturi pregătesc strategia

Totuşi, directorul direcţiei de privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor, Teodor Popa, spune că la mijlocul lui februarie guvernul va avea pe masă strategia de privatizare a companiei feroviare de marfă. La elaborarea planului de strategie se lucrează de mai bine de opt luni, după ce fostul ministru al transporturilor a anunţat în martie 2008 că a dat startul procesului de privatizare.

Din toamnă, compania de transport feroviar a fost şi ea lovită de criza economică şi financiară. Mai mult, ţinta de profit de un milion de lei stabilită pentru 2008, de şapte ori mai mică decât cea din 2007, nu va fi oricum atinsă din cauza scăderii comenzilor de transport în ultimele luni ale anului trecut. În 2009, profitul CFR Marfă ar putea fi chiar mai mic de un milion de lei sau chiar va lipsi. „Estimăm o cifră a veniturilor neîncasate de 20 de milioane de euro. În consecinţă, profitul estimat pentru anul 2008 prin bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de guvern nu va fi atins, ca urmare a situaţiei economice generată de actuala criză“, ne-au declarat reprezentanţ ii companiei.

În ultimele luni ale anului trecut, compania s-a confruntat cu scăderea drastică a cererilor de transport pe calea ferată. Astfel, comenzile pentru produse metalice, cărbune şi maşini au scăzut cu 50%, transportul de minereuri, zgură şi cenuşă cu 70%, iar la materialele de construcţii cu circa o treime faţă de aceeaşi perioadă din 2007.

Ne puteți urmări și pe Google News