Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, promite că va trece rapid la reforme de anvergură. Cât de credibil este planul ei?, se întreabă Politico.
Planul lui Von der Leyen
De când președintele SUA Franklin Delano Roosevelt s-a referit la „primele sale 100 de zile” ca fiind o piatră de hotar în 1933, liderii mondiali au făcut referire la ocazie pentru a promite schimbări electrizante electoratului lor.
Acum este rândul Ursulei von der Leyen.
Politicianul german, care a câștigat încă un mandat ca președinte al Comisiei Europene în iulie, a promis că va îndeplini nu mai puțin de șapte obiective politice în primele 100 de zile. A făcut ceva asemănător și la începutul primului ei mandat. Să vedem însă cum s-a descurcat.
Obiectivele ei vizau domenii extrem de cuprinzătoare, de la o primă schiță a unei politici de apărare îmbunătățite sau ajutoare pentru de AI până la o nouă „viziune” pentru agricultură, care îi va ajuta pe fermieri să reziste normelor de mediu ale UE.
Este un plan ambițios care vine într-un moment plin de îngrijorare pentru UE. Von der Leyen nu se confruntă doar cu o economie europeană aflată în pragul „agoniei lente”, după cum a spus fostul șef al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi.
UE se confruntă, de asemenea, cu perspectiva de a fi nevoită să-și asume mult mai multă responsabilitate pentru a stăvili invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia după alegerile americane, ca să nu mai vorbim de lupta UE cu naționalismul.
Planul Ursulei Von der Leyen, de la proiect la aplicare
Cum va reuși să-și atingă obiectivele? Prin îndeplinirea a ceea ce a promis, aceste așa-zise minuni politice, deocamdată simple propuneri legislative sau concepte.
Va trebui să-i ceară comisarului ei proaspăt uns pentru apărare, Andrius Kubilius din Lituania, să prezinte un raport despre apărare. Comisarul pentru agricultură, luxemburghezul Christophe Hansen, va fi pe cale să furnizeze un nou plan de reconciliere a fermierilor cu regulile verzi ale UE.
În alte domenii, sarcina este ceva mai substanțială.
În domeniul tehnologiei, inițiativa ei în domeniul inteligeței artificiale (AI) își propune să conecteze startup-urile din UE la supercomputere, astfel încât acestea să-și poată ajunge din urmă concurenții americani și chinezi în acest domeniu în plină expansiune. În ceea ce privește extinderea UE, așa-numitele revizuiri de politică externă vor oferi o indicație clară a vitezei cu care dorește blocul să avanseze cu extinderea la noi membri.
În general, a face ca noua echipă de comisari adunată să prezinte o serie de rapoarte se poate dovedi partea ușoară a celui de-al doilea mandat al lui von der Leyen. Mult mai dificil va fi transformarea acestor proiecte în schimbări pe termen lung.
1. Clean Industrial Deal
Von der Leyen a spus că „avem nevoie de un nou Clean Industrial Deal pentru industrii competitive și locuri de muncă de calitate în primele 100 de zile ale mandatului. Accentul nostru deplin va fi pe sprijinirea și crearea condițiilor potrivite pentru ca firmele să atingă obiectivele comune. Aceasta înseamnă simplificarea, investiția și asigurarea accesului la aprovizionare cu energie și materii prime ieftine, durabile și sigure”.
„Acest lucru va pregăti calea către obiectivul de reducere a emisiilor cu 90% pentru 2040, pe care ne vom propune să îl consacrăm în Legea noastră europeană privind clima. La fiecare pas, vom lucra în parteneriat cu industria, partenerii sociali și toate părțile interesate. Vom propune un Act de accelerare a decarbonizării industriale pentru a sprijini industriile și companiile prin tranziție.
Acest lucru va canaliza investițiile în infrastructură și industrie, în special pentru sectoarele mari consumatoare de energie. Acesta va sprijini piețele europene pentru dezvoltarea, producția și difuzarea în industrie a tehnologiei curate. De asemenea, va ajuta la accelerarea proceselor de planificare, licitație și autorizare aferente.
Ce înseamnă asta cu adevărat? Un prim pas spre legislație.
Deși nu este clar exact ce va prezenta von der Leyen, se așteaptă că va oferi o privire asupra modului în care își propune să ajute întreprinderile din UE să gestioneze tranziția către o economie decarbonizată și să rămână pe linia de plutire în fața concurenței acerbe din SUA și China. în timp ce urmărește pachetul ei de referință pentru climă Green Deal.
De ce acum?
Miezul industrial al Europei strigă după ajutor, argumentând că se confruntă cu o criză existențială pe fondul prețurilor ridicate la energie, a unei avalanșe de reglementări ecologice și a unei concurențe dure din alte părți. Aceasta este o analiză susținută în mare parte de Draghi în raportul său mult lăudat.
În același timp, Comisia este sub presiune să demonstreze că Green Deal-ul său este viabil, deoarece se confruntă cu o rezistență puternică din partea forțelor de dreapta.
Care sunt bătăliile cheie?
Cea mai mare luptă va fi pe bani. Experții susțin că ecologizarea industriei, menținând-o în același timp competitivă, va avea nevoie de sute de miliarde de euro investiții – dar guvernele UE au puțin apetit să plătească. Dacă trebuie să desfacem sau să consolidăm anumite părți ale legilor verzi ale Bruxelles-ului, va fi, de asemenea, o dezbatere, inclusiv cu privire la eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă pentru mașini.
Probabilitatea de succes
Comisia poate îmbunătăți perspectivele întreprinderilor prin simplificarea unora dintre regulile sale, împingând capitalurile UE să-și integreze în continuare piețele energetice și promovând tehnologii inovatoare. Dar fără mai mulți euro în pușculiță, îndeplinirea provocării va fi aproape imposibilă.
2. Planul european de acțiune privind securitatea cibernetică a spitalelor și a furnizorilor de servicii medicale
Ce a spus von der Leyen: „De asemenea, trebuie să facem mai mult pentru a proteja securitatea sistemelor noastre de sănătate, care sunt din ce în ce mai mult ținta atacurilor cibernetice și ransomware. Pentru a îmbunătăți detectarea amenințărilor, pregătirea și răspunsul la criză, voi propune un plan european de acțiune privind securitatea cibernetică a spitalelor și a furnizorilor de servicii medicale în primele 100 de zile ale mandatului.”
Ce înseamnă asta cu adevărat? Nu e vorba de legislație
Așteptați-vă la o propunere care să solicite guvernelor, actorilor din industrie și forțelor de ordine să pună în aplicare măsuri imediate împotriva ransomware-ului și a altor atacuri cibernetice. Scopul poate fi stimularea rapidă a securității cibernetice în spitale, în timp ce lucrările pe termen mai lung, bazate pe Directiva NIS2 (legislația la nivelul UE privind securitatea cibernetică), începe.
De ce acum?
Spitalele la nivel global au făcut obiectul unor atacuri cibernetice grave în ultimii ani, în special ransomware – în care accesul instituției-țintă la datele sale este blocat până când plătesc răscumpărarea. Deloc surprinzător, având în vedere potențialul de a provoca haos, spitalele sunt ținta preferată a hackerilor, de obicei a bandelor criminale.
Care sunt bătăliile cheie?
Alocarea responsabilității: este puțin probabil ca spitalele publice cu lipsă de numerar să aibă resursele necesare pentru a-și pune sistemele în ordine, iar furnizorii privați de asistență medicală ar putea refuza la acest cost.
Cifrele din industria securității cibernetice au făcut, de asemenea, plângeri cu privire la o serie de cerințe și inițiative care se suprapun uneori, iar adăugarea mai multor cerințe la acea listă ar putea să nu fie bine. În Berlaymont, comisarii desemnați Henna Virkkunen și Olivér Várhelyi au primit responsabilitatea proiectului.
Probabilitatea de succes
Directiva NIS2 – implementată în prezent la nivel național în UE – își propune deja să protejeze industriile critice, cum ar fi asistența medicală. Dar ridicarea problemei la cele mai înalte niveluri ale politicii UE este ceva de salutat.
3. Inițiativa AI Factories
Ce a spus von der Leyen: „Vom asigura accesul la o nouă capacitate de supercalculare personalizată pentru startup-uri și industria AI printr-o inițiativă AI Factories.”
Ce înseamnă asta cu adevărat?
Pentru a antrena modele AI, e nevoie de multă putere de calcul. UE dorește să conecteze startup-urile AI cu rețeaua sa de supercalculatoare finanțată de UE (și, de asemenea, să reducă dependența de puterea de calcul a SUA).
De ce acum?
Pe parcursul ultimului mandat, Comisia Europeană și legislatorii UE au acordat multă atenție Actului AI, prima legislație obligatorie privind AI din lume, axată pe gestionarea riscurilor care decurg din AI.
Acest lucru a provocat remarci că UE este din nou mai concentrată pe reglementarea următorului mare val de tehnologie, mai degrabă decât pe navigarea pe el. Prin urmare, von der Leyen a promovat „inovația AI” ca un nou cuvânt la modă pentru a evita criticile pe care UE doar reglementează.
Care sunt bătăliile cheie?
Este puțin probabil ca această inițiativă să fie foarte controversată. Inițiativa AI Factories face parte dintr-un pachet pe care Comisia l-a prezentat în ianuarie. La începutul lunii septembrie, Comisia a lansat deja un apel pentru a începe.
Probabilitatea de succes
Acesta ar putea fi un caz de „prea puțin, prea târziu”. Unele dintre cele mai promițătoare companii de inteligență artificială din Europa au făcut deja echipă cu jucători din SUA Big Tech, iar aceste parteneriate includ colaborări privind puterea de calcul. Mistral din Franța a încheiat un acord cu Microsoft în februarie pentru a-și antrena tehnologia pe supercalculatoarele Microsoft.
4. Cartea albă a Apărării
Ce a spus von der Leyen: „Pentru a încadra noua abordare și pentru a identifica nevoile noastre de investiții, vom prezenta împreună o Carte albă privind viitorul apărării europene în primele 100 de zile ale mandatului. În centrul acestei activități va fi consolidarea parteneriatului UE-NATO. Vom continua să ne extindem cooperarea cu NATO pentru a acoperi toate amenințările, inclusiv noile pericole legate de cibernetic, hibrid sau spațiu, și pentru a consolida parteneriatul nostru transatlantic.”
Ce înseamnă asta cu adevărat?
Cartea albă este doar un document de discuție, nu un regulament. Scopul său este de a începe dezbaterea cu privire la modul de stimulare a apărării UE, a industriei de apărare și a achizițiilor comune. Va servi nu numai pentru ca liderii să înțeleagă posibilele domenii de acord și coordonare cu NATO, ci și pentru ca industria să se implice pe deplin.
De ce acum?
Pentru că apărarea va fi o temă cheie pentru noul mandat legislativ. Von der Leyen a ales un comisar pentru apărare care se așteaptă să se ocupe în principal de cum să impulsioneze industria de apărare. Ideea din spatele ei este să lucrăm de jos în sus: nu are niciun sens să avem o dezbatere dezbinătoare asupra unei armate a UE dacă blocul nu poate produce suficiente muniții sau rachete.
Care sunt bătăliile cheie?
Principala este finanțarea. Țări precum Franța și Polonia au făcut presiuni pentru obligații de apărare, idee la care Germania și Țările de Jos s-au opus puternic.
Potrivit diplomaților, poziția Franței ar putea deveni mai vulnerabilă dacă Kamala Harris câștigă alegerile din SUA, deoarece acest lucru ar putea întări punctul de vedere al oponenților obligațiilor care spun că Europa nu are nevoie să-și pună în comun resurse pentru a cumpăra arme.
Dar există și alte opțiuni, cum ar fi utilizarea bugetului UE. Și există și alte probleme, cum ar fi dacă banii ar trebui să meargă doar către companiile de apărare din UE.
Probabilitatea de succes
Se va datora faptului că, indiferent de scenariu – dacă Harris câștigă sau chiar dacă există un acord de pace brusc în Ucraina – se așteaptă ca integrarea apărării în UE să continue, deoarece amenințarea rusă nu va dispărea și va fi o concentrare mai puternică a SUA asupra Pacificului. .
„Trenul a părăsit deja gară”, a spus un înalt diplomat al UE, care a vorbit sub protecția anonimatului.
5. Viziunea pentru agricultură și alimentație
Ce a spus von der Leyen: „Am convocat un Dialog Strategic asupra Agriculturii, care își va prezenta în scurt timp raportul. Pe baza acestor recomandări, voi prezenta o viziune pentru agricultură și alimentație în primele 100 de zile privind modul de a asigura competitivitatea și sustenabilitatea pe termen lung a sectorului nostru agricol în limitele planetei noastre.
În acest sens, este vital ca fermierii să aibă un venit echitabil și suficient. Ei nu ar trebui să fie forțați să-și vândă în mod sistematic produsele sub costurile de producție. Voi apăra întotdeauna o politică de venit a UE pentru fermierii europeni și mă voi asigura că bugetul UE și politica noastră agricolă comună sunt vizate și că găsesc echilibrul potrivit între stimulente, investiții și reglementări.”
Ce înseamnă asta cu adevărat?
Pe fondul unui val de proteste cu tractoare la începutul acestui an, șeful UE a convocat pentru discuții 29 de organizații cu interese în sectorul agroalimentar și, adesea, cu opinii opuse asupra acestuia. Apoi, ea a promis că va folosi rezultatele – sub forma unui raport de 100 de pagini cu recomandări – ca parte a viziunii sale de 100 de zile asupra viitorului agriculturii UE.
De ce acum?
Von der Leyen avea o perioadă dificilă cu fermierii spre sfârșitul mandatului ei anterior. Noile cerințe de mediu și viitoarea legislație a Acordului Verde al UE nu au fost tocmai muzică plăcută pentru urechile lor - toate acestea, deoarece sectorul agricol era deja furios din cauza prețurilor inechitabile și a acordurilor comerciale.
Probabilitate de succes
Întrebarea este acum dacă von der Leyen – și următorul ei comisar pentru agricultură – vor reuși să mulțumească pe toți cei de la masă cu noua viziune. Se așteaptă ca unele recomandări să fie mai ușor de acceptat decât altele, potrivit unui înalt oficial al UE.
În plus, nu este clar dacă sectorul alimentar și agricol mai larg va susține rezultatele, deoarece unele sectoare – inclusiv grupurile de bunăstare a animalelor și lobbyiștii cărnii – sunt deja furioase cu privire la documentul neobligatoriu al părților interesate.
6. Dialoguri privind politicile de tineret
Ce a spus ea Von der Leyen: „Voi cere tuturor comisarilor să organizeze primele lor dialoguri anuale privind politicile de tineret în primele 100 de zile ale mandatului. Aceste dialoguri vor fi repetate anual. Vreau să mă asigur că tinerii își pot folosi vocea – propria lor voce – pentru a ne modela viitorul.”
Ce înseamnă asta cu adevărat?
Este încercarea lui von der Leyen de a aborda apeluri din ce în ce mai stridente de a oferi tinerilor un cuvânt mai mare de spus în conturarea politicii UE, inclusiv la cele mai înalte niveluri. Dialogurile privind politicile pentru tineret, al căror format exact rămâne de stabilit, îi permit lui von der Leyen să demonstreze că își pune întregul colegiu la treabă vorbind cu tinerii.
Cu toate acestea, merită remarcat faptul că ea le cere să țină un dialog, să nu prezinte propuneri de politici sau să se angajeze să acționeze în conformitate cu ceea ce cer copiii.
De ce acum?
Grupul de presiune „Fit for Future Generations”, care reunește o serie de grupuri de reflecție și organizații neguvernamentale, l-a împins pe președintele Comisiei să numească un comisar pentru generațiile viitoare - pe care probabil că von der Leyen îl va oferi lui Glenn Micallef, din Malta. ca portofoliu care include cuvintele „tineret” și „asigurarea echității intergeneraționale”.
Pentru Alberto Alemanno, care este unul dintre principalii susținători pentru o mai bună reprezentare a tinerilor, von der Leyen face pașii potriviți. „Pentru prima dată, UE pare dispusă să modeleze agenda politică pentru tineret”, a spus el. „Acest lucru devine elegant și la modă în țările europene, deoarece interesele tinerilor și ale copiilor au fost neglijate istoric în proiectul european”. Alemanno a lăudat faptul că von der Leyen părea să instituționalizeze dialogurile, adică să le facă permanente.
Probabilitate de succes
Alemanno a fost sceptic cu privire la probabilitatea ca dialogurile să conducă la propuneri de politică obligatorii. „Nu sunt prea optimist cu privire la aceste dialoguri pentru a promova interesele tinerilor”, a spus el. „Văd ca o abordare preventivă crearea unui forum instituționalizat în care aceste interese ar putea fi cooptate.”
7. Analiza politicii de extindere
Ce a spus von der Leyen: „În primele 100 de zile, vom prezenta analizele noastre de politică înainte de extindere, concentrându-se pe sectoare individuale, cum ar fi statul de drept, piața unică, securitatea alimentară, apărarea și securitatea, clima și energia și migrația. precum și convergența socială, economică și teritorială în sens mai larg.”
Ce înseamnă asta cu adevărat?
În vreme ce UE ia în considerare extinderea numărului de membri pentru a include Ucraina și Moldova, von der Leyen solicită serviciilor cheie să analizeze ce schimbări ar trebui să facă pentru a intra în clubul european. Comisia a dat o scurtă privire în iulie, dar se așteaptă că aceste „evaluări ale politicilor” vor intra în mai multe detalii.
Care sunt bătăliile cheie?
Cele mai controversate aspecte ale extinderii au de-a face cu piața unică, politica agricolă comună a Europei și fondurile de coeziune. Vecinii Ucrainei sunt îngrijorați că produsele sale agricole ieftine le vor inunda piețele, scăzând prețurile și rănind fermierii lor.
Alte țări membre se tem că aderarea Kievului ar pune o presiune uriașă asupra subvențiilor agricole și a fondurilor de coeziune regională ale blocului din cauza sărăciei relative a Ucrainei în comparație cu majoritatea țărilor UE.
Probabilitate de succes
Von der Leyen și liderii UE au promis că vor pune Ucraina și Moldova pe calea spre aderarea la UE. La urma urmei, protestele pro-UE de la Kiev au fost scânteia represiunii Rusiei, care a dus în cele din urmă la invazia pe scară largă din februarie 2022.
Dar apetitul de a face pași concreti către aderarea Ucrainei – dincolo de semnalul politic dat la sfârșitul anului trecut – lipsește. Mulți lideri europeni nu au chef să ia în considerare schimbările profunde, atât interne, cât și externe, care ar fi necesare extinderii blocului.
În timp ce Franța și Germania au spus că extinderea UE ar trebui să fie însoțită de reforme interne majore, nu este clar că revizuirile de politică ordonate de Von der Leyen vor aborda acest subiect dificil. Deci, puteți uita liniștiți de extindere.