Credite la bănci, probleme mari în ultima perioadă, pentru mulți români, din cauza economiei date peste cap de coronavirus.
Schimbare în acest, la bănci, pentru credite neperformante, care ar putea înregistra o uşoară creştere. Dar companiile şi gospodăriile sunt foarte bine pregătite să facă faţă unei astfel de situaţii. A spus Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.
„Întregul sistem bancara analizat atent toate categoriile vulnerabile din sistem şi a participat în efortul de susţinere. Dacă vreţi, a clienţilor, indiferent că au făcut-o prin măsuri private sau prin implementarea moratoriului guvernamental. De asemenea, faptul că acest moratoriu a fost executat foarte eficient cred că a dus ca emoţia asociată unei situaţii de criză să fie ţinută la un nivel controlabil.
„Ne aşteptăm la o uşoară creştere a împrumuturilor neperformante”
Astfel încât oamenii să poată să se uite la soluţii. Să se gândească la sustenabilitatea propriului bilanţ, indiferent că vorbim de o companie sau vorbim de o familie. În 2021 ne aşteptăm la o uşoară creştere a împrumuturilor neperformante. Având în vedere că o bună parte din moratorii expiră, având, de asemenea, în vedere că o bună parte din măsurile bugetare expiră pentru sprijinul anumitor sectoare.” A delcarat Sergiu Manea.
„Însă ce este foarte, foarte, important de spus este că, pe de o parte, bilanţurile companiilor, gospodăriilor şi ale băncilor sunt, în opinia mea, foarte bine pregătite să facă faţă unei astfel de dezvoltări. Eu cred că băncile, dar aş vrea să vorbesc despre Banca Comercială Română, vor fi în continuare foarte preocupate în a asigura măsuri de suport clienţilor. Indiferent că sunt companii sau că sunt gospodării. Astfel încât să trecem mai lin prin această perioadă de exit din măsurile de susţinere din timpul pandemiei.” A mai afirmat Manea.
Câți clienți au aplicat pentru amânarea ratelor la credite de la bănci
Dana Dima, vicepreşedinte Retail & Private Banking BCR, a spus că, în 2020, au aplicat pentru amânarea la plată pentru rate 41.000 de clienţi. Iar printr-un proces automat au fost amânaţi la plată peste 350.000 de clienţi. Care deţineau un card de credite sau overdraft.
„Anul acesta avem până în prezent 1.200 de solicitări din partea persoanelor fizice. Din aceste 1.200 de solicitări 75% sunt clienţi care au aplicat pentru a doua oară la amânarea la plată. Aş vrea să răspund anticipat la întrebarea „Şi ce se va întâmpla după?”. Pentru că sunt convinsă că există. Răspunsul nostru şi al meu este foarte clar. Vom găsi soluţii pentru clienţi în restructurări, soluţii individuale, pentru fiecare client dacă va fi nevoie. Până acum am constatat că am reuşit să trecem cu bine peste 2020. Și sperăm noi că vom trece cu bine şi peste 2021. Din perspectiva microîntreprinderilor avem doar patru solicitări anul acesta.”