Ponta și Georgescu dau de pământ cu ”imperialiștii” de la Bursă

Ponta și Georgescu dau de pământ cu ”imperialiștii” de la Bursă

Modificarea Codului fiscal ar putea doborî o piaţă de capital şi aşa slabă.

Proiectul de modificare a Codului fiscal, aflat în dezbatere publică de luni, pare să aibă mai mult efecte negative pentru Bursa de Valori, fiecare tranzacţie închisă în câştig urmând să fie taxată cu un impozit anticipat de 16%. În contraparte, investitorii nu vor mai fi nevoiţi să meargă de cinci ori pe an la Fisc pentru a depune declaraţii de venit. Cum sunt afectaţi investitorii

La nivel declarativ, este vizată simplificarea declarării şi plăţii impozitului pe câştiguri din transferul titlurilor de valoare, lucru cerut de FMI şi inclus în acordul semnat de România. În prezent, fiecare investitor trebuie să facă raportări trimestriale cu profitul şi pierderea din tranzacţii şi să plătească impozitul aferent. În practică, dacă se dorea aşa ceva, era de ajuns ca acestea să fie eliminate pur şi simplu.

Impozitul final este calculat la câştigurile anuale obţinute, în cazul în care se obţine profit în anul respectiv, numai că declaraţia fiscală pentru întregul an se depune de-abia în anul următor.

Prin metoda propusă, statul ar încasa anticipat de la fiecare contribuabil mai mulţi bani decât ar încasa în urma regularizării, pentru că ar impozita doar suma profiturilor, fără să ia în calcul pierderile din tranzacţionare. Mai concret, s-ar împrumuta fără dobândă de la "chiaburii" care au bani de tranzacţionat la Bursă, ar plăti pensii şi salarii şi ar returna banii peste un an sau doi, fără dobândă.

Calculul pare genial, însă el ar putea fi contrazis de realitate. Plata a 16% din profit pe loc îi va ruina pe cei care fac tranzacţii mai des, împuţinându-le constant capitalul disponibil pentru cumpărări de acţiuni. Nu trebuie omis faptul că de obicei profitul se capitalizează, adică este folosit pentru noi tranzacţii, generând o reacţie în lanţ. Un leu în plus luat de stat în ianuarie poate însemna doi lei în minus la profitul pe întregul an, inclusiv un impozit final mai mic. Au mai fost tentative

Reacţiile au început să apară şi dinspre piaţa de capital. Tradeville, lider în tranzacţionarea online şi una dintre companiile axate pe clienţi de retail, cu frecvenţă mai mare a tranzacţiilor, estimează că noul mod de calcul ar însemna plata un impozit anticipat mediu de 60% din profitul anual, de aproape patru ori mai mult decât cota de impozitare de 16%. Estimarea are la bază tranzacţiile realizate în 2011 de circa 2.100 de clienţi ai firmei. "Din analizele făcute, clienţii vor opta fie pentru renunţarea la tranzacţii, fie să-şi deschidă conturi în străinătate, unde Fiscul român nu îi poate urmări. Rezultatul final va fi prăbuşirea pieţei de capital din România", estimează Victor Stănilă, purtător de cuvânt al Tradeville.

Nu este prima iniţiativă de acest gen a Ministerului de Finanţe. În 2010, atunci când au fost introduse şi raportările trimestriale, s-a avut în vedere introducerea unei plăţi anticipate de 10% din profit la fiecare tranzacţie, renunţându-se însă ulterior. În 2005, propunerea Ministerului Finanţelor era ca plata impozitului să se facă la sursă, fără să mai existe nicio regularizare, însă în Parlament a fost schimbată.

1% era cota de impozit plătită anticipat la sursă ultima dată când s-a întâmplat acest lucru, înainte de 2005

Păcura colorată, remediu împotriva evaziunii O altă prevedere a proiectului legislativ de modificare a Codului fiscal este marcarea şi colorarea păcurii şi a produselor energetice asimilate, pentru a fi diminuat fenomenul de evaziune fiscală ce înconjoară aceste produse. Nemulţumirea autorităţilor este legată de folosirea păcurii pe post de motorină, din diferenţa de accize rezultând o pagubă consistentă pentru stat.

Acciza pentru motorină este de 374 de euro pe tonă, în timp ce acciza pentru păcură este de doar 15 euro pe tonă, produsul fiind folosit cu precădere pentru încălzire de către consumatori cu centrale termice de mici dimensiuni. Aspectul asemănător cu cel al motorinei, precum şi proprietăţile calorice apropiate, au făcut ca mulţi operatori economici să îl folosească pe post de carburant auto, mai ales de când preţurile acestora au ajuns la un nivel extrem de ridicat. Este vorba, potrivit notei de fundamentare a proiectului de lege prezentată de Ministerul de Finanţe, în principal de firme de construcţii care utilizează un număr mare de camioane şi utilaje de construcţii motorizate.

Mai mult, se pare că există şi practica vânzării păcurii la staţiile de distribuţie pe post de motorină, păcălind astfel clienţii. Păcura oferă, de regulă, un consum mai mic de carburant, în afară de preţul mai mic, însă poate avea efecte negative asupra motorului, cu atât mai mult cu cât caracteristicile sale nu sunt standardizate, modul de producţie şi compoziţia chimică fiind diferite de la un producător la altul.

Potrivit proiectului de lege, păcura urmează să fie colorată la producător sau la antrepozitarul fiscal cu un colorant albastru, nefiind permisă vânzarea sau folosirea pe post de motorină.

Pedeapsa pentru cei care încalcă aceste prevederi ar fi închisoarea de la un an la patru ani. Aceeaşi pedeapsă va fi aplicată şi în cazul folosirii de substanţe care să schimbe aspectul produselor, după ce au fost deja marcate şi colorate în prezenţa reprezentanţilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. După creşterea preţului benzinei şi motorinei, s-a dezvoltat obiceiul înlocuirii acestora cu păcură, în cazul autovehiculelor mari

"Peste 60% ar fi impozitul mediu plătit pe parcursul anului de un investitor" VICTOR STĂNILĂ, purtător de cuvânt Tradeville SA

Ne puteți urmări și pe Google News