România. Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că elevii vor avea un nou regulament care va trebui respectat în cadrul unităților de învățământ. Acesta va intra în vigoare la începutul acestui an școlar, în septembrie.
Elevii au un nou regulament. Va intra în vigoare din septembrie
Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat pe Facebook că două dintre cele mai importante documente pentru școli, Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și Statutul elevului, au fost trimise la Monitorul Oficial și vor fi publicate în curând. Acestea vor intra în vigoare la începutul noului an școlar, aducând schimbări semnificative în sistemul educațional.
Un aspect esențial subliniat de ministru este menținerea beneficiilor aduse de pandemie, în special utilizarea instrumentelor digitale. În situații excepționale, cursurile vor putea fi desfășurate online sau hibrid, iar pentru a reduce birocrația, unele documente vor fi stocate digital. Aceste măsuri sunt menite să modernizeze și să eficientizeze procesul educațional, adaptându-l la nevoile actuale.
De asemenea, Ligia Deca a exprimat dorința de a încuraja școlile să participe la proiecte europene. În acest sens, s-a stabilit că școlile care derulează mai mult de trei proiecte europene pot numi un coordonator pentru acestea. În plus, pentru a asigura transparența și siguranța, școlile vor publica autorizațiile de securitate la incendiu și cele sanitare de funcționare. În caz contrar, ele trebuie să informeze corespunzător despre lipsa acestor autorizații.
Fiecare elev va fi notat la purtare la fiecare interval de învățare
Ministrul Educației a anunțat introducerea unei note de purtare la sfârșitul fiecărui interval de învățare, aceasta urmând să reflecte respectarea regulamentului școlii și normele de comportament. Media acestor note va putea fi redusă la finalul anului școlar în funcție de numărul de absențe acumulate de elevi.
Referitor la absențele nemotivate, s-a decis ca media să scadă cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate, revenindu-se astfel la o prevedere mai strictă decât cea propusă inițial, care prevedea 40 de absențe pentru aceeași sancțiune. Această măsură are scopul de a responsabiliza elevii și de a reduce absenteismul școlar.
„Am ținut cont de propunerile profesorilor și am introdus prevederea conform căreia se va acorda o notă la purtare la sfârșitul fiecărui interval de învățare. Este important de știut că această notă vizează exclusiv respectarea regulamentului școlii și a normelor de comportament. Media acestor note poate scădea, la finalul anului, în funcție de numărul de absențe”, a precizat Ligia Deca.
Ministrul a subliniat că decizia unui profesor de a muta un elev în alt spațiu al școlii, în caz de deranjare a orei, rămâne opțională și nu obligatorie. Regulamentul fiecărei școli va stabili modul de aplicare a acestei măsuri, cu implicarea reprezentanților părinților, elevilor și sindicatelor, asigurând astfel un proces transparent și participativ.
Ligia Deca și-a exprimat încrederea că la nivel local se vor găsi cele mai bune soluții pentru a răspunde nevoilor fiecărui elev. Ministerul Educației a publicat, de asemenea, principalele prevederi ale celor două documente, subliniind că acestea au fost transmise spre publicare în Monitorul Oficial, marcând astfel un pas important în implementarea noilor reglementări.
Noul regulament prevede și introducerea sălilor de detenție.
Cea mai controversată schimbare din regulament este introducerea unei săli de detenție, unde elevii care deranjează orele vor fi mutați pentru a desfășura activități complementare. Conform noilor reguli, un cadru didactic poate decide mutarea elevului într-un alt spațiu doar pentru propria oră de curs, iar elevul va fi supravegheat de un alt cadru didactic sau didactic auxiliar. Această măsură trebuie comunicată părinților și nu va fi consemnată ca absență pentru elev.
Această prevedere a sălii de detenție, păstrată din proiectul Statutului Elevului din luna iunie, a generat reacții negative din partea mai multor asociații de elevi. Acestea au criticat măsura, argumentând că sistemul de învățământ din România nu este pregătit pentru o astfel de schimbare radicală și au solicitat eliminarea ei din document.
Documentul menționează că, începând cu anul școlar viitor, elevii vor primi câte o notă la purtare la fiecare modul, rezultând în total cinci note, din care se va face media la finalul anului școlar. În plus, pentru fiecare 20 de absențe nemotivate, nota la purtare va fi redusă cu un punct, o măsură menită să descurajeze absenteismul.
O altă prevedere importantă inclusă în noul statut al elevilor este că cei suspendați sau exmatriculați trebuie să beneficieze de consiliere psihologică, psihoterapie și activități remediale. Aceasta are scopul de a oferi sprijin și de a ajuta la reintegrarea elevilor cu probleme comportamentale în mediul educațional.