Break-urile sunt nişte maşini în care flămânzii cară varză, orătănii sau butoaie de plastic cu ţuică, iar berlinele de clasă medie – nişte "limuzine" care evidenţiază succesul incontestabil şi "clasa" proprietarului. Se pare că românii n-au scăpat încă de această prejudecată.

Spre deosebire de vest-europeni, care preţuiesc versiunile cu portbagaj mai încăpător ale modelelor de clasă medie tocmai pentru polivalenţa lor – atât de mult încât, în unele cazuri, solicitările pentru aceste versiuni le depăşesc pe cele care privesc sedanurile – românii ocolesc cu graţie oferta de specialitate.

Noul Volvo V60, modelul break derivat din berlina S60 pe care l-am testat recent, susţine cum nu se poate mai bine afirmaţiile anterioare. Deşi arată mai bine decât varianta în trei volume (chiar producătorul indicând că a pus accentul pe design), oferă mai mult spaţiu pentru depozitarea bagajelor şi, la fel ca orice Volvo din zilele noastre, este burduşit cu tehnologie de ultimă oră graţie căreia orice deplasare devine mai comodă şi mai sigură, V60 a atras, în 2011, de trei ori mai puţini clienţi decât S60.

Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, în primele patru luni ale anului, Volvo a comercializat 12 unităţi S60 şi numai 4 break-uri V60. Aceeaşi discrepanţă – uneori chiar mai evidentă, poate fi regăsită şi în cazul modelelor concurente. Astfel, în aceeaşi perioadă, Alfa Romeo nu a reuşit să vândă niciun 159 Sportwagon (!), Honda a livrat doar 6 Accord Tourer (berlina gamei japo neze a convins, în schimb, 85 de clienţi), iar Volkswagen, care pare să-şi fi făcut cel mai bine treaba, a comercializat 38 de Passat-uri Variant.

Dintr-un total de 491 de unităţi (aţi citit bine) Passat vândute în 2011! V60-ul testat de "EVZ" a fost dotat cu cel mai mic motor turbodiesel al gamei – eficientul D3 de 2.0 litri, care dezvoltă 163 de cai-putere – cu o transmisie automată care şi-a făcut treaba pe nesimţite şi cu un arsenal impresionant de sisteme electronice de siguranţă – între care şi deja celebrul "Pedestrian detection" – care, exagerând, tind să facă redundantă prezenţa cuiva pe scaunul şoferului.

VIZIUNEA VOLVO

La cinema, pe autostradă

Volvo oferă deja unele dintre cele mai avansate sisteme de siguranţă. Inclusiv pentru cei care nu se află la bordul maşinilor suedeze. "Pedestrian detection" îi identifică şi îi protejează pe pietoni. Atunci când viteza de la momentul detectării pietonului aflat pe drum nu este mai mare de 35 km/h, autoturismul trebuie să oprească, pentru a evita coliziunea.

Între 36 şi 80 km/h (viteza până la care sistemul funcţionează), V60 încetineşte, pentru a reduce forţa de impact cu persoana aflată pe direcţia sa de deplasare. Pentru 2020, Volvo şi-a propus să transforme autostrăzile în cinematografe mobile. Desigur, principala misiune a sistemului integrat prin care maşinile intrate pe autostradă vor fi încolonate şi ghidate prin laser în spatele unui vehicul-locomotivă este eradicarea accidentelor.

Dacă se va ajunge până acolo, Volvo promite că şoferii vor putea să vizioneze filme şi chiar să tragă un pui de somn în timp ce se deplasează.

<iframe width="620" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/7FtuBUbZtl8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
CITIŢI ŞI:

  • Ploaie de stele la testele de siguranţă Euro NCAP