Povestea somelierului care promoveaza vinurile românesti

Povestea somelierului care promoveaza vinurile românesti

BUSINESS La 50 de ani, Sergiu Nedelea este unul dintre cei mai apreciaţi somelieri din România si un atreprenor de succes. El este un mare susţinator al vinurilor autohtone si a reusit sa deschida o scoala de somelieri pentru a-i instrui si pe alţii în arta degustarii

În urma cu 24 de ani, Sergiu Nedelea pasea în industria ospitalitaţii. Primul loc de munca pe care l-a obinut a fost în 1991, la Complexul Turistic Casa Seciu, patronata de Rovit Valea Calugareasca, celebra pe atunci datorita managementului lui Horia Oţoi. „Am intrat în aceasta breasla îndemnat de modelul american al succesului si nu, cum s-ar putea crede, de modelul tatalui, desi el a facut cariera în aceasta profesie. Iniţial, singurul scop era de a-mi putea plati singur studiile pe care de-abia le începusem la Facultatea de Drept“, povesteste Nedelea. În scurt timp, însa, lucrurile au evoluat într-o alta direcţie si o profesie aleasa ca o solu ţie temporara a devenit pasiune. A parcurs mai multe etape acumulând experien ţa în domeniu prin prezentarile si degustarile facute la Crama Seciu, aflata, de altfel, în mijlocul viilor. Tot aici a aflat ce înseamna sa fii somelier de la un nume celebru din industrie: Giuseppe Vaccarini. Nedelea susţine ca unele dintre cele mai frumoase experienţe pe care le-a avut au fost în momentele în care a participat la diverse proiecte de susţinere si reprezentare a vinurilor românesti. „Am prezentat vinurile de la Cotnari în Parlamentul European, la Bruxelles, în prezenţa a 120 de europarlamentari“, a completat somelierul.

Si-a înfiinţat propria firma

Ideea de a-si deschide propria afacere i-a venit lui Nedelea în 2008, în momentul în care era director la Restaurantul „Casa Iancului“, din Bucuresti. Atunci a simţit nevoia sa practice fara nicio constrângere meseria pentru care se pregatise atâta timp si în care a investit bani si energie. În acea perioada, poziţia de director de restaurant îi consuma foarte mult din resursa „timp“. Asadar, Nedelea împreuna cu un partener a inaugurat Agenţia de Somelieri „WineTaste“. „Avem o baza de date destul de larga cu somelieri cu diferite nivele de pregatire, înscrisi în calitate de colaboratori. În funcţie de cererea clienţilor si de bugetele lor, putem asigura în cel mai scurt timp întreaga gama de servicii, la cel mai înalt nivel“, asigura somelierul. Acum, micul business a ajuns la o cifra de afaceri anuala de 60.000 de euro. Nedelea este foarte optimist si spune ca are un mare potenţial de crestere, având în vedere ca , în prezent, în România sunt doar câteva sute de posesori de diploma de somelier, un numar insuficient pentru restaurantele autohtone.

Pe lânga promovarea vinurilor, Nedelea este mândru ca organizeaza regulat cursuri de somelier, realizate în parteneriat cu Scoala Barmania si acreditate de Autoritatea Naţionala de Certificari.

În ceea ce priveste gusturile consumatorului român, Nedelea spune ca acestea s-au schimbat mult în ultimul timp. „A crescut preferinţa pentru vinul rosu, faţa de cel alb. La fel, pentru vinul sec, faţa de dulce. Mai important, însa, este ca publicul manifesta o apetenţa din ce în ce mai mare pentru informaţia despre vin. Nu se mai cumpara orice“, a completat somelierul.