Povestea goeletei Adornate, cel mai mare velier civil românesc. Reporter de Cursă Lungă

Povestea goeletei Adornate, cel mai mare velier civil românesc. Reporter de Cursă Lungă

Cu minunăția asta de corabie am navigat și eu, în 2016, o lună de zile, la ce-a de-a doua ediție a Regatei Mării Negre

Adornate este o goeletă autentică – sau schooner, cum se mai spune acestei clase de navă – cu o ţinută extrem de elegantă şi impunătoare, construită în anul 1961 ca pescador, transformată în goeletă în 1997 şi recondiţionata în 2006. Este o navă proiectată special pentru iubitorii luxului şi aventurilor inedite pe mare. De-a lungul timpului a navigat pe întreaga Mediterană, de la Insulele Baleare, Barcelona şi Valencia până pe Riviera Franceză, de la Marsilia la Monte Carlo.

Închiriată în ţări ca Italia, Croaţia si Grecia, Adornate a participat la cele mai importante evenimente maritime din Marea Mediterană, printre care amintim Cannes Royal Classics, Voiles de Saint Tropez si Lycamobile Mediterranean Tall Ships Regatta 2013. Dar și în Marea Neagră, la primele două ediții ale Tall Ships Black Sea Regatta, în 2014 și 2016, prima oară în tandem cu „sora” sa mai mare, N.S. Mircea.

Ne puteți urmări și pe Google News

 La început a fost un pescador

Velierul Adornate, cu o lungime de 45 metri, poate naviga pe mările lumii timp de 70 de zile, în medie, fiind dotat cu un puternic motor diesel Cummins de 380 cai putere si un rezervor de 17.000 litri. Are o elică cu cinci pale şi poate prinde o viteză de 7-8 noduri. Nava a fost construita în 1961 cu destinaţia de pescador, în Olanda. Din 1961-1996 nava a executat activităţi de pescuit în Marea Nordului şi Mediterana sub pavilion olandez.

În anul 1996, după un proiect foarte reuşit se începe transformarea ei din pescador într-un velier de tip goeleta, prin tăierea întregii suprastructuri la nivelul punţii principale, consolidarea osaturii corpului, recompartimentarea sub puntea principală, construirea unui castel nou la pupa şi montarea arboradei compusa din: catarg  la prova, numit Trinchet de 34,4m înălţime; un catarg la pupa, numit Artimon – de 39,9m şi un Bompres de 7,6m şi – trei Ghiuri. Pe straiuri, catarge şi ghiuri sant învergate 6 vele triunghiulare, trei Focuri, la prova, două vele situate între catarge vela Ianchişi şi vela Strai şi o velă Randă, pe catrgul din pupa, însumând o suprafaţa velica de 505 metri pătraţi. La o viteza a vântului de 18-25 de noduri – un nod = o milă marină pe oră, o milă marin = 1852 metri – nava poate prinde o viteza de 7-8 noduri.

Cu ajutorul ghiurilor se poate face o braţare (n. r. – orientare) a velelor rapid şi în siguranţă, pentru aliura cea mai buna de a primi vântul în plin pe toata suprafaţa velică a navei. Tot acest sistem al arboradei si velaturii permite luarea Voltelor “în vant” şi “sub vânt”, lucru caracteristic goeletelor. Pentru energie electica are in dotare 2 generatoare de 39 Kw. Lungime totală, cu tot cu bompres, este de 45 de metri, lăţimea la cuplu-maistru: 6,60m, deplasamentul: 250 tone, pescajul maxim la prova – 2,20 metri şi la pupa 3,20 metri.

La început a fost “Barabah”. Acum e „Iubirea Mării”

Cu aceste modificari nava este lasată la apa din nou, în anul 1996, cu numele de botez BARABAH. În anul 2006, nava este modernizată prin schimbarea întregului mobilier şi accesoriilor cu lemn exotic de mahon si teak cu inserţii şi ornamente clasice. cu aceasta ocazie nava îşi schimba numele în ADORNATE  ce ar simboliza “MAREA IUBIRE” sau  “IUBIREA MĂRII”.

Nava are un echipaj pentru navigaţia în apele teritoriale româneşti de şapte membri: un comandant; un ofiţer mecanic, şef de echipaj/nostrom, motorist şi trei marinari. Pentru voiaje internaţionale sau regate echipajul se mai completeaza cu doi ofiţeri pentru carturi şi doi cadeţi sau doi marinari . La manevra velelor participa tot echipajul. În afara cabinelor pentru echipaj nava mai dispune de zece cabine cu două locuri fiecare. În cea mai mare, a armatorului, am avut onoarea să fiu cazat eu. Adornate e o capodoperă! Din păcate, de doi ani, nava este legată la cheu, în conservare, în așteptarea unor vremuri mai bune.