De la fulgii de mazăre, la fasole bătută sau banala salată de vinete, produsele semipreparate au o reţetă cu mult diferită de cea pe care o folosesc românii în bucătăria lor de acasă. Grăsimi vegetale hidrogenate, sare și 31 de aditivi alimentari sunt prezente din belşug în salatele gata preparate din comerţ.

În loc de legume bagă arome

Roşul fasolei tradiţionale nu mai provine de la bulion, ci de la … gândaci, aditivul E120 fiind prezent pe eticheta multor produse de post! De asemenea, jumătate din acestea conţin acid citric (E200), un conservat care poate distruge smalţul. Riscurile nu se opresc aici, E-urile din aceste produse pot favoriza apariţia cancerului sau pot determina şocuri anafilactice, aşa cum este cazul E407 şi E223. ,,Produsele de post, cu unele excepții, nu sunt altceva decât amestecuri realizate din apă, uleiuri vegetale hidrogenate exotice, cu un conținut insignificant de legume sub formă de pulberi, amidon, extracte de condimente și aditivi alimentari din belșug. În această perioadă a anului pe durata postului Adormirii Maicii Domnului, există alternative sănătoase la produsele vegetale industriale, și anume legumele și fructele de sezon (…).Din păcate, încă mai există consumatori care folosesc în perioada postului, și nu numai, grăsimi din margarine şi grăsimi trans, despre care se știe că (…) pot favoriza apariția infarctului miocardic și a accidentelor vasculare cerebrale”, spune Conf. Univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori.

Produsele ar trebui interzise

Costel Staicu face apel la autorităţi să interzică aceste produsele periculoase: ,,În Statele Unite ale Americii, Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) a dispus în anul 2015 să se elimine de la comercializare alimentele cu conținut de grăsimi trans. Solicităm pe această cale ca și Ministerul Sănătății în colaborare cu Parlamentul României să dispună astfel de măsuri legislative (….), pentru produsele care favorizează apariția unor boli cardiovasculare”.

Sfatul specialistului: ce consumăm în post

Consumatorul are de unde alege, iar pe piaţă se găsesc şi produse sănătoase pentru cei care postesc „Vă sfătuiesc să consumați în post vegetale bogate în proteine, întrucât numai proteinele ne dau starea de sațietate. Ca exemplu, lintea verde, năutul, fasolea boabe cât mai închisă la culoare, fasolea verde și ciupercile, gătite la abur și cuptor. Soia are o cantitate mare de proteine, dar și o mare cantitate de grăsimi vegetale și nu este indicată tuturor. Totodată, soia este un fitoestrogen contraindicat în cantități mari, femeilor cu patologii de sân și ginecologice. Și nu uitați, cele mai longevive persoane din lume, mănâncă puțin sau țin post”, spune Dr. Florin Ioan Bălănică, specialist în medicina personalizată și nutriție.

CELE MAI PERICULOASE E-uri

E407 – caragenan, este un agent de îngroșare care poate provoca ulcer și cancer.

E476 –un stabilizator care poate provoca mărirea ficatului și a rinichilor.

E223 – conservantul care poate provoca chiar şi șoc anafilactic sau altfel de reacții alergice la persoanele sensibile.

E200 – acid sorbic, extrem de prezent în produsele de post, poate produce reacții alergice la nivelul pielii și tulburări respiratorii.

E509 – clorura de calciu care poate determina o serie de reacții, printre care: gust calcaros în gură, dureri de stomac, bufeuri, greață și vărsături, lipsa apetitului, sete extremă, dureri osoase, aritmie, pietre la rinichi, comă.

E621 – monoglutamat de sodiu este un potenţiator de gust şi aromă. Acesta provoacă reacţii alergice, dureri de cap şi de gât, ameţeală, greaţă, diaree şi poate bloca asimilarea vitaminei B6 şi a calciului. Nu trebuie consumat de femei însărcinate, copii, hipoglicemici, bătrâni sau cardiaci.