Portul Giurgiulești, vizat de acuzații grave. Navele rusești descarcă mărfuri necunoscute în Moldova
- Ionel Sclavone
- 28 octombrie 2024, 14:44
Portul Giurgiulești, dinRepublica Moldova, este în mijlocul unui scandal. Centrul pentru Analiza Politicii Europene (CEPA) a publicat un articol conform căruia nave rusești au descărcat mărfuri necunoscute aici.
La Giurgiulești operează două entități de infrastructură portuară diferite. Pe de-o parte este Portul de Stat, deinut de autoritățile moldovene. Pe de celalată parte este Portul Internaţional Liber (PILG), aflat în proprietatea BERD.
Acuzații grave la Portul Giurgiulești
Pe 18 octombrie, Centrul pentru Analiza Politicii Europene (CEPA) a publicat un articol numit „Nave din porturi rusești, în R. Moldova”. Autorii au relatat că mai multe nave din porturi rusești au acostat la Portul Giurgiulești „cu încărcături necunoscute care ridică suspiciuni”. În articol situația este calificată drept ciudată.
„(…) Kremlinul pare adesea obsedat de operațiuni ascunse, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere că este condus de foști agenți KGB. (…) Pe 4 octombrie, Grupul de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice din Marea Neagră a avertizat că voiajele neîngrădite ale acestor nave către Moldova și astfel către granițele Ucrainei și României, reprezintă o amenințare clară. La urma urmei, trupele rusești au fost transferate în mod clandestin în Crimeea, pe nave comerciale, chiar înainte de începutul anexării de către Kremlin în 2014 (…)”, a relatat Centrul pentru Analiza Politicii Europene.
CEPA a menționat că din acest port, PILG, există o conexiune feroviară directă cu regiunea transnistreană.
Mai mult, în urmă cu câteva luni, în iulie, autoritățile ucrainene au reținut o navă cargo sub pavilion camerunez și echipajul acesteia, care se deplasa din Portul Giurgiulești. Oficialii ucraineni au afirmat că nava ar fi fost implicată în exportul de grâne „furate” din Crimeea ocupată de Rusia. Serviciul ucrainean de securitate (SBU) susținea că nava a acostat repetat în portul Sevastopol din Crimeea pentru a ridica produse agricole, între 2023-24.
Oficialii de la Giurgiulești resping acuzațiile
Oficialii din Portul Giurgiulești (PILG) resping acuzațiile din articol, dar au confirmat că, periodic, sunt descărcate mărfuri transportate din Rusia. Navele care le transportă sunt sub pavilionul altor țări „și niciodată sub pavilion rusesc”. Totodată, aceștia au negat că ar fi vorba despre încărcături dubioase.
„Ținem să vă atenționăm că nu este adevărată afirmația precum că ar exista o creștere semnificativă a traficului de mărfuri pe acest segment, dimpotrivă în ultima perioadă atestăm o scădere în acest sens. Mărfurile care ajung în PILG din Rusia constituie în mod exclusiv îngrășăminte (în vrac și în saci mari) și cărbune în vrac.
Este o pură speculație că ar exista orice alte mărfuri pe aceste nave, putem confirma că am operat doar tipurile de încărcătură indicate. Aceste două tipuri de mărfuri nu sunt supuse sancțiunilor în R. Moldova, iar îngrășămintele minerale, nu sunt sancționate nici de UE”, punctează oficialii din Portul Giurgiulești.
Reprezentanții PILG subliniază că mărfurile sunt verificate de autoritățile române și de Poliția de Frontieră și Serviciul Vamal ale R. Moldova. Astfel, susțin aceștia „a insinua că trupele sau armele rusești ar fi transferate în Transnistria la fel ca în Crimeea este fals și speculativ și creează o reputație negativă nu numai pentru port, ci și pentru statul R. Moldova”.
Portul Giurgiulești dorit de Guvernul României
Guvernul de la București negociază cu BERD achiziția infrastructurii portuare din Giurgiulești. Potrivit informațiilor din spațiul public, de Portul Giurgiulești ar mai fi interesați și doi miliardari din Bulgaria.
Portul Giurgiulești este singurul port al Republicii Moldova, aflat pe Dunăre, la km 133,8. Acesta este amplasat într-o zonă de importanță strategică, la granița cu România și Ucraina.
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat, în urmă cu un an, importanța acestei achiziții, în contextul incertitudinilor geopolitice și al interesului României de a consolida poziția Portului Constanța.