Ultima captură de droguri a autorităților portuare din Constanța datează din anul 2021, potrivit G4 Media. Asta în condițiile în care autoritățile europene în cel mai recent raport subliniază faptul că traficanții de droguri vizează porturile mici pentru a-și transporta „marfa”.
Structura centrală a DIICOT, într-un raport realizat în colaborare cu mai multe instituții ale UE, a subliniat că România reprezintă un punct de tranzit pe Ruta Balcanică. În special prin porturile maritime, utilizate pentru a transporta heroină, cocaină sau ecstasy.
Transporturile de droguri capturate în Porturile Constanța
Timp de 23 de ani, din 2000 și până în prezent s-au confiscat 20 de tone de droguri în Portul Constanța, potrivit datelor furnizate de sursa amintită. În termeni comparativi cantitatea de droguri confiscată este infimă dacă ne raportăm la porturile mai mari din Europa.
De exemplu autoritățile din Rotterdam au confiscat doar în 2021 70 de tone de cocaină. În acest an au reușit să captureze 8 tone într-o singură zi. În portul Anvers din Belgia s-au depistat peste 110 tone de cocaină doar în cursul anului trecut. În anul 2000, poliția de frontieră din Constanța nu au depistat niciun gram de droguri, după care în 2001 au prins o captură de 8,6 tone de hașiș.
A urmat o perioadă de opt ani de zile în care autoritățile nu au mai raportat niciun transport de droguri confiscat. În anul 2009 vameșii au depistat 1,4 tone de cocaină. Ulterior, poliția de frontieră a confiscat cantități mult mai mici, după cum urmează:
- în 2011 – 160 kg de cocaină, în 2013 – 30 kg de cocaină;
- în 2015 – 2 tone de sare de sodiu a acidului MDP2P glicidic (pre-precursor de droguri de mare risc);
- 2016 au mai fost depistate patru transporturi în cantitate totală de aproximativ 2,3 tone de cocaină;
Concluziile raportului Snow White
A urmat o perioadă de trei ani în care din nou nu au mai fost raportate transporturi de droguri. În 2019 au confiscat 1,7 tone de cocaină, 1 tonă de captagon și 1,4 tone de hașiș (2020) și 1,5 tone de cocaină (2021). După care, din 2021 și până în prezent, conform informațiilor IGPR niciun transport de droguri nu a mai fost depistat.
Porturile de la Marea Neagră, cu precădere Constanța reprezintă în continuare un punct de tranzit pentru rețelele de traficanți. Totodată, sunt o alternativă viabilă pentru transportul drogurilor spre Uniunea Europeană. Informații consemnate în raportul drogurilor către Uniunea Europeană, arată raportul DIICOT ”Combaterea coordonată a noilor tendințe în traficul de droguri – Snow White”.
Portul Constanța este vulnerabil din cauza persoanlului redus al instituțiilor de control, o lipsă accentuată de războiul din Ucraina.
„ În timpul vizitei de studiu, Serviciul Vamal, care este fără îndoială forța de stopare de la frontieră, a menționat că ar avea nevoie de o majorare cu 50 la sută a personalului său din port, pentru a fi eficient. De asemenea, raportul Snow White menționează că echipamentul mobil de scanare al Serviciului Vamal a fost complet nefuncțional.
În portul Constanța, verificările efectuate de Serviciul Vamal sunt mai curând birocratice, se bazează pe o analiză a riscurilor. Principalii indicatori sunt: țara de expediție, expeditorul, sau expeditorul intermediar, destinatarul, tipul de ambalaj, costurile de transport și/sau descrierea mărfurilor. Acolo unde este cazul, evaluarea ar trebui dublată de o verificare fizică, cum ar fi o scanare cu raze X.
În tot portul există însă doar două scannere cu raze X, iar Serviciul Vamal nu are niciun scanner funcțional în dotare. Deși deține un scanner mobil, el este nefuncțional din 2016 în lipsa unei autorizații și urmează să fie casat. Scanerul cu raze X pe care îl operează la BVF Constanța Sud în prezent a fost pus la dispoziție de Administrația Portului Constanța. Până în luna august a acestui an, au fost scanate astfel 1377 de containere, dar nu a fost constatată nicio neregulă”, potrivit unui răspuns al autorității transmis G4Media.
Portul Constanța va fi modernizat în această toamnă cu un scaner cu raze X inaugurat DP World.