Ministrul polonez al Mediului, Anna Moskwa, a anunțat luni că Polonia va face apel la Curtea Europeană de Justiție împotriva interdicției Uniunii Europene privind vânzarea mașinilor noi cu motoare pe combustie începând din 2035.
„Nu suntem de acord cu această reglementare şi cu alte documente din pachetul de combatere a schimbărilor climatice (Fit for 55) şi le vom contesta la Curtea Europeană de Justiţie, în următoarele zile. Sperăm că ni se vor alătura şi alte ţări”, a declarat Moskwa.
Polonia se opune interzicerii motoarelor pe combustie
Scopul de a reduce emisiile de CO2 provenite de la noile camionete și mașini cu 100% până în 2035 face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri pentru combaterea schimbărilor climatice, cunoscut sub denumirea de „Fit for 55” (Pregătiți pentru 55).
Acest pachet este integrat în cadrul Pactului Verde European (European Green Deal). Uniunea Europeană își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, și să atingă neutralitatea climatică până în 2050.
Polonia a fost singura țară care a exprimat în mod consecvent opoziția față de propunerea și s-a pronunțat împotriva reglementării, invocând absența unei analize adecvate a pieței și a consecințelor sociale ale interdicției, potrivit Agerpres.
Ce alte țări i se pot alătura Poloniei
Pe lângă Polonia, Italia, Germania, Bulgaria și Cehia și-au exprimat recent opoziția față de planurile de interzicere a vânzărilor de mașini cu ardere internă.
Astfel, ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a exprimat săptămâna trecută opoziția față de interzicerea vânzărilor, amenințând că Berlinul nu va susține măsura. El a argumentat că Comisia Europeană nu a prezentat încă un proiect de lege complementar referitor la modul în care mașinile și camionetele alimentate cu combustibili neutri din punct de vedere climatic ar putea fi în continuare înregistrate în UE după 2035.
Consiliul Uniunii Europene a votat marți, 28 martie, decizia finală în ceea ce privește proiectul interzicerii autoturismelor cu motoare diesel sau pe benzină. La votul final, mai multe țări, între care și România, s-au abținut de la vot, în timp ce Polonia a votat împotriva măsurii.