Aşa susţine într-un comunicat de presă Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Vameşilor „Pro Lex”. Reprezentanţii sindicatului subliniază că nu toate persoanele ce au îndeplinit astfel de funcţii au fost implicate în fapte de corupţie.
„Contrar percepţiei publice, sub aspectul sumelor obţinute, înainte de aderarea la UE vǎmile de interior erau mai importante decât vǎmile de frontierǎ, iar dupǎ intrarea în UE, accizele sunt mai importante decât vǎmile”, susţin reprezentanţii „Pro Lex”. Mai mult, aceştia arată că sumele „pot proveni din colecta zilnicǎ a micului trafic şi a mǎrfurilor subevaluate cantitativ sau valoric, precum şi din diferenţa de încadrare tarifarǎ. De asemenea, sume importante de bani sunt plǎtite sub formǎ de abonament sau finanţare a campaniilor electorale”.
În plus, aceştia mai arată că sumele sunt colectate printr-un sistem organizat şi centralizat cu destinaţie cǎtre persoane care finanţeazǎ partidul, prin excepţie, cǎtre persoane politice conform negocierii în cadrul partidului.
Schema logicǎ a persoanelor implicate în sistemului piramidal:

  • „Pionii” – lucrǎtori vamali;
  • ”Caii” – colectorii –  şefi de turǎ, şefi de vamǎ, lideri de sindicat (a se vedea ascensiunea liderilor de sindicat din vǎmi),etc.
  • „Nebunul” sau coordonatorul, persoana indispensabilǎ – liderul de sindicat (a se vedea stenograma înregistrǎrii telefonice publicatǎ în România Liberǎ) şi/sau director ANV
  • „Tura” – şeful ANV şi directorii direcţiei supraveghere vamalǎ, proceduri, resurse umane
  • „Regina” – partidul politic, membrii importanţi din partid care pot decide numirea şefului şi directorilor ANV şi ANAF
  • „Regele” – ?

CUM A FOST POSIBIL:
Mai mult elemente au favorizat sau au contribuit la buna funcţionare a sistemului:

  • promovarea temporarǎ a şefilor de turǎ, şefilor de vamǎ (a se vedea cazul vǎmii Halmeu) şi directorilor de regionale;
  • permutǎri de lucrǎtori vamali prin îndepǎrtarea unora şi aducerea altora;
  • aducerea în funcţii de conducere a unor persoane ce nu aveau cunoştinţe în ceea ce priveşte legislaţia vamalǎ;
  • mutarea lucrǎtorilor vamali fǎrǎ decontarea cheltuielilor de deplasare sau cazare;
  • îndepǎrtarea, schimbarea din funcţii sau destituirea lucrǎtorilor vamali care au descoperit fraude sau nereguli sǎvârşite de firme protejate    

În timp, unele persoane au promovat, ocupând mai multe roluri pe tabla de şah, susţin reprezentanţii „Pro Lex”, precizând că ar trebui urmǎritǎ ascensiunea politicǎ şi în funcţia publicǎ a unor persoane care au ocupat funcţii în schema logicǎ prezentatǎ mai sus.
Cazul autodenunţului de la Vama Halmeu reprezintǎ trecerea la un alt nivel al piramidei”, mai spun aceştia. „Sumele colectate reprezintǎ un procent foarte mic în comparaţie cu profitul rezultat din neplata drepturilor vamale, iar paguba la bugetul de stat nu poate fi evaluatǎ în cifre. Renunţarea numai la acest sistem de colectare ar fi fost suficient sǎ acopere sumele de bani economisite prin reducerea veniturilor bugetarilor şi pensionarilor”, conchid reprezentanţii sindicatului „Pro Lex”.