Logan LaFarniere s-a trezit într-o dimineață de octombrie 2022 pe o alee goală. Camioneta sa Ram Rebel nou-nouță dispăruse. Camera sa de supraveghere a surprins doi bărbați cu cagule. Aceștia au spart camioneta în toiul nopții, în fața casei sale din Milton, Canada, și au fugit cu ea cu ușurință. Câteva luni mai târziu, aceeași camionetă a apărut pe un site web cu vehicule de vânzare din Ghana, la un ocean și aproximativ 8.500 km distanță.
„Cel mai important indiciu a fost suportul pentru laptop pe care îl instalasem în spatele scaunului șoferului pentru fiul meu. În mașină se afla și gunoiul pe care îl lăsasem acolo", a declarat LaFerniere. Aceeași mizerie era vizibilă în fotografiile cu listarea mașinii. „Nu aveam nicio îndoială că era vehiculul meu" a spus cetățeanul din Canada.
Canada, capitala mondială a furturilor de mașini
Povestea lui LaFarniere nu este unică. În 2022, mai mult de 105 000 de mașini au fost furate în Canada. Mai exact, vorbim de aproximativ o mașină la fiecare cinci minute. Printre victime s-a numărat chiar ministrul federal al Justiției din Canada. Mașina sa, Toyota Highlander XLE emisă de guvern, a fost furată de două ori de hoți. La începutul acestei veri, Interpol a inclus Canada printre primele 10 cele mai rele țări în ceea ce privește furturile de mașini. Acest lucru este o performanță remarcabilă, fiind analizate 137 de țări, a declarat un purtător de cuvânt. Având în vedere și faptul că țara a început să își integreze datele cu organizația internațională de poliție abia în februarie.
Autoritățile spun că, odată furate, aceste mașini sunt fie folosite pentru a comite alte infracțiuni violente. În caz contrar acestea sunt vândute pe piața internă altor canadieni care nu bănuiesc nimic sau sunt expediate în străinătate pentru a fi revândute.
Interpol spune că a detectat peste 1 500 de mașini din întreaga lume care au fost furate din Canada începând din februarie. De asemenea, alte aproximativ 200 continuă să fie identificate în fiecare săptămână, de obicei în porturi din alte țări.
Criză națională
Furtul de mașini este o astfel de epidemie încât a fost declarată "criză națională" de către Biroul de asigurări din Canada, care afirmă că, anul trecut, asigurătorii au trebuit să plătească peste 1,5 miliarde de dolari canadieni (1 miliard de dolari; 860 de milioane de lire sterline) în despăgubiri pentru furtul de vehicule. Problema a forțat jurisdicțiile de poliție din întreaga țară să emită buletine publice cu privire la modul de protejare a vehiculelor împotriva furtului.
Între timp, unii canadieni au luat problema în propriile mâini, făcând orice, de la instalarea de dispozitive de urmărire pe mașinile lor până la angajarea de agenți privați de pază în cartiere. Unii dintre cei care își permit au instalat chiar și borne retractabile pe aleile de acces - similare celor întâlnite la bănci și ambasade - pentru a încerca să descurajeze hoții.
Rate în creștere a infracționalității
Nauman Khan, care locuiește în Mississauga, un oraș de lângă Toronto, a început o afacere cu instalarea de borne. Acest lucru a început după ce el și fratele său au fost victime ale unor furturi de mașini. Khan a declarat că hoții au intrat în casa sa în timp ce soția și copiii săi dormeau. Aceștia căutau cheile de la Mercedesul său GLE parcat în față, a spus el. Totuși, aceștia au fugit după ce i-a confruntat. După acea experiență „traumatizantă", și-au vândut mașinile, cu excepția a două „umile" vehicule de familie.
Prin intermediul afacerii sale, dl Khan a spus că acum aude povești similare de la oameni din întreaga regiune Toronto. „A fost foarte ocupat. Am avut un client a cărui stradă a avut atât de multe spargeri de locuințe încât a angajat un agent de pază în fiecare noapte în fața casei sale pentru că nu se simțea în siguranță" a spus acesta.
Numărul furturilor de mașini în Canada este surprinzător având în vedere cât de mică este populația țării în comparație cu SUA și Marea Britanie. Acestea sunt alte țări cu rate ridicate ale acestor infracțiuni, spune Alexis Piquero, director al Biroului de Statistică Judiciară din SUA. „Canada nu are, de asemenea, la fel de multe orașe portuare ca SUA", a declarat dl Piquero.
SUA, Canada și Regatul Unit au înregistrat o creștere a furturilor de mașini de la pandemia Covid-19. Rata furturilor din Canada (262,5 la 100.000 de persoane) este mai mare decât cea din Anglia și Țara Galilor (220 la 100.000 de persoane). Aceasta este, de asemenea, destul de apropiată de cea a SUA, care se situează la aproximativ 300 de furturi de vehicule la 100.000 de persoane.
Penurie mondială de mașini
Creșterea din ultimii ani se datorează, în parte, unei penurii mondiale de mașini provocată de o pandemie. Acest lucru a crescut cererea de vehicule noi și de ocazie. Există, de asemenea, o piață în creștere pentru anumite modele de mașini la nivel internațional. Ceea ce face ca furtul de mașini să fie un generator de venituri de top pentru grupurile de crimă organizată, a declarat Elliott Silverstein, director de relații guvernamentale la Asociația canadiană a automobilelor.
Dar Silverstein a spus că modul în care funcționează porturile canadiene le face mai vulnerabile la acest tip de furt decât alte țări. „În sistemul portuar, se pune mai mult accent pe ceea ce intră în țară decât pe ceea ce iese din țară", a spus el. Acesta a explicat că, odată ce vehiculele sunt ambalate în containere de transport într-un port, devine mai greu să se ajungă la ele.
Poliția, depășită de situație
Poliția a reușit să recupereze unele mașini furate. În octombrie, serviciul de poliție din Toronto a anunțat o anchetă de 11 luni. În urma acestei desfășurări, au fost recuperate 1.080 de vehicule în valoare de aproximativ 60 de milioane de dolari canadieni. Ca urmare, au fost formulate peste 550 de acuzații. Iar între jumătatea lunii decembrie și sfârșitul lunii martie, polițiștii de frontieră și de poliție au găsit aproape 600 de vehicule furate în Portul Montreal. Aceștia au inspectat 400 de containere de transport maritim.
Totuși, aceste tipuri de operațiuni pot fi dificil de realizat având în vedere volumul de mărfuri care circulă prin acest port. Aproximativ 1,7 milioane de containere au tranzitat portul Montreal numai în 2023. De asemenea, personalul portuar nu are autoritatea de a inspecta containerele în majoritatea cazurilor. În zonele controlate de vamă doar polițiștii de frontieră pot deschide un container fără mandat. În același timp, Agenția canadiană pentru servicii de frontieră (CBSA) se confruntă cu o lipsă cronică de personal, conform unui raport prezentat guvernului.
Tehnologie învechită
Tehnologia învechită este, de asemenea, o problemă. Patrick Brown este primar în Brampton, un alt oraș din Ontario puternic afectat de furturile de mașini. Acesta a efectuat recent o vizită la terminalul de containere Port Newark din New Jersey pentru a compara tacticile de inspecție dintre SUA și Canada. El a declarat că autoritățile americane au scanere. Acestea măsoară densitatea. Ele colaborează îndeaproape cu autoritățile locale de aplicare a legii. „Acestea sunt lucruri pe care noi nu le facem în Canada", a spus el.
În mai, guvernul canadian a declarat că va investi milioane de euro pentru a consolida capacitatea CBSA de a percheziționa containerele maritime. Poliția va primi, de asemenea, bani suplimentari pentru a combate furtul de mașini în comunitățile lor. Dar Silverstein a spus că, în opinia sa, o piesă lipsă din puzzle este reprezentată chiar de producătorii de automobile.
„Toată lumea vorbește despre încercarea de a recupera vehicule. Eu mă concentrez în mare parte asupra motivului pentru care nu facem ca vehiculele să fie mai greu de furat în primul rând", a spus el.
Măsuri de precauție pentru proprietarii de mașini
Între timp, proprietarii de mașini, precum LaFarniere, încă se luptă cu ce să facă pentru a-și păstra vehiculele în siguranță. După ce camionul său Ram Rebel a fost furat, acesta l-a înlocuit cu o Toyota Tundra. Este un vehicul pe care LaFarniere l-a descris drept „camionul visurilor sale". De data aceasta, i-a instalat un dispozitiv de imobilizare a motorului. Scopul este de a împiedica hoții să pornească ușor mașina. De asemenea, a dotat-o cu un dispozitiv de urmărire în caz de furt și a adăugat o bâtă pe volan.
Hoții nu au fost descurajați. O pereche a venit pe aleea domnului LaFarniere, de data aceasta pentru a fura Tundra-ul. Le-a fost însă mai greu și au recurs la spargerea geamului din spate pentru a intra. Agitația l-a trezit pe LaFarniere și acesta a sunat la 911. Dar hoții au reușit să fugă în cele patru minute care au fost necesare pentru sosirea poliției. El a plătit pentru a-și repara camionul nou-nouț și apoi l-a vândut. Întreaga experiență, a spus el, a fost de-a dreptul „descurajantă", conform BBC .