Deși este furtună pe mare, existând risc de accidente navale, autoritățile portuare au reușit cu greu să ajungă la nava Queen Hind, răsturnată de duminică dimineața în apropierea șenalului navigabil din portul Midia, încărcată cu 14.600 oi.  În afara celor 53 de animalele salvate, duminică și luni, se pare că la bordul navei mai sunt oi în viață, conform unor imagini postate de Kuki Bărbuceanu de la Letea Wild Horses, care a urcat împreună cu pompierii pe navă.  “Trebuie să salvăm ce se mai poate salva pentru că timpul este scurt ca să le mai găsim în viață. Atâta timp cât mai sunt animale vii, noi vom fi acolo”, a declarat șeful IGSU, generalul Dan Paul Iamandi, la Constanța, în ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. El  a precizat că 35 de salvatori ai ISU Dobrogea sunt în portul Midia pregătiți să intervină, dacă vor permite condițiile meteo.

Două corturi încălzite au fost montate pe cheu pentru staționarea medicilor veterinari, puși la dispoziție de către DSV, pentru a trata animalele scoase din navă. Astăzi au mai fost scoase 11 oi vii, numărul animalelor salvate ajungând la 64. Autoritățile urmează să stabiliească cine va efectua extragerea leșurilor, cine se va ocupa de transportul acestora și la care incineratoarele vor fi duse. Însă deocamdată, nu se știe când va putea fi adusă nava la cheu. Avizele de furtună pe mare au fost prelungite cu încă 24 de ore de către meteorologi. “În condițiile actuale va fi foarte greu să extragem cadavrele. Dacă va fi nevoie o vom face, dar în condiții foarte grele și cu riscuri asumate”, a precizat șeful IGSU, generalul Dan Paul Iamandi.  Potrivit acestuia, nu există vreun risc epidemiologic în zonă “pentru că animalele nu au intrat încă în putrefacție, nu se pune problema, temperaturile sunt scăzute, apa este rece, insă va trebui să ne mișcăm cât se poate de repede pentru a scoate acele oi și cadavre din vas”.

Autoritatea Navală Română (ANR) este instituția care coordonează operațiunile de ranfluare a navei Queen Hind. Directorul general al ANR, Alexandru Mezei, spune la ândul lui, că la ora actuală se acționează pentru salvarea eventualelor oi care mai sunt vii, în acelașii timp curățându-se acvatoriul de cadavrele existente. “Și salvarea animalelor și scoaterea cadavrelor trebuie făcute fără să expunem salvatorii la riscuri deosebite”, precizează el. În privința eventualilor vinovați de producere incidentului naval, din cauza incarcării defectuoase,”în Dreptul Internațional Maritim comandantul este singurul stivator la navă, care are grijă de marfă și răspunde de ea. Și de marfă, și de echipaj, și de siguranță navigatiei” . Alexandru Mezei preferă să nu dea un termen pentru finalizarea operațiunilor de dezeșuare a navei. “Că să fiu categoric, este ușor să spui că o scoți într-o zi, două, o lună. Să nu uităm, Costa Concordia a fost scoasă în doi ani. Dacă vine cineva și îmi spune că o scoate într-o săptămâna, lăsați-mă să vă spun nu îl cred. Poate să dureze și cinci zile dar și cinci luni. Este iarnă, porturi închise, perioadă de val, etc. Iar cercetarea unui astfel de eveniment poate să dureze în jur de doi ani”.

La bordul navei Queen Hind, a urcat, astăzi dimineață, și Kuki Bărbuceanu de la fundația Vier Pfoten, împreună cu un echipaj de pompieri. El spune că găsit aproape 30 de oi încă vii, fiind convins că mai sunt și în alte zone ale navei. “Vom salva atâtea câte vom putea, în orele care urmează, și vă vom ține la curent cu soarta lor. Aceste biete animale care au supraviețuit timp de 48 de ore pe un vapor aproape scufundat și-au câștigat, după părerea noastră, dreptul să trăiască până la bătrânețe. Un drept care ar trebui oricum să-i fie garantat oricărui animal, dacă ne întrebați pe noi” a postat Kuki Bărbuceanu pe Facebook.

Te-ar putea interesa și: