Peliculele câştigătoare la Festivalul Internaţional de Film de la Roma sunt Trash, Shier Gongmin/ 12 Cetăţeni şi Haider

Peliculele câştigătoare la Festivalul Internaţional de Film de la Roma sunt Trash, Shier Gongmin/ 12 Cetăţeni  şi Haider

Ieri seară s-a încheiat a noua ediţie a Festivalului Internaţional de film de la Roma. Juriul reprezentat de public - aspect inedit al acestei ediţii a sărbătorii cinematografului din capitala italiană - a fost cel care a decis decernarea premiilor pentru toate cele patru secţiuni oficiale, respectiv Cinema d’Oggi, Gala, Mondo Genere, Prospettive Italia. Instituirea juriului popular, model inspirat de succesul acestui model în cadrul festivalului de film de la Toronto, a confirmat voinţa organizatorilor de a fi credincioşi identităţii originale a evenimentului de la Roma, dar şi strategia caselor de producţie de a testa impactul la public a noilor pelicule.

Reuşind să emoţioneze şi să intre în puternică empatie cu publicul, peliculei Trash a britanicului Stephen Daldry (Billy Elliot, The Hours, The Reader, Incredibil de aproape) i-a revenit mult râvnitul premiu din cadrul secţiunii Gala. După succesul masiv înregistrat  cu Billy Elliot (2002), cineastul britanic se dedică din nou explorării universului copilăriei, de data aceasta decorul transferându-se din nordul-estul Angliei în plină realitate a cartierelor mizerabile din Rio de Janeiro (aşa-zisele las favellas). Filmul Trash prezintă în manieră hollywoodiană povestea a trei adolescenţi care, cu ocazia zilnicei scotociri printre gunoaie, găsesc un portofel, întâmplare care le va schimba viaţa. Deşi a avut un rival de anvergură, ultima creaţie a lui Stephen Daldry aflându-se în strânsă competiţie cu pelicula Gone girl al americanului David Fincher (Seven, Fight Club, The Social Network, Alien), preferinţa publicului s-a îndreptat spre opera lui Daldry, în intepretarea extraordinară a unor actori neprofesionişti brazilieni, dar şi a vedetelor Martin Sheen şi Rooney Mara.  În asentiment cu publicul, care a empatizat total cu viaţa grea a locuitorilor rău famatelor las favelas, casa de distribuţie a filmului, Universal, a decis să ofere suma câştigată de film familiilor care trăiesc în cartierele mizerabile din Rio de Janeiro.   

La secţiunea Cinema d’oggi  (cinema contemporan), învingător este thriller-ul Shier gongmin/ 12 cetăţeni, primul film de lungmetraj al regizorul de teatru chinez  Xu Ang. Pelicula prezentată la Roma a tânărului cineast, cunoscut în China în special datorită succesului spectacolului său „Suferinţa comediei”, este un remake al filmului 12 oameni furioşi a americanului Sidney Lumet (1957). XU Ang foloseşte tema inspirată de piesa lui Reginald Rose, şi anume doisprezece juraţi care deliberează vinovăţia sau achitarea unui tânăr acuzat de omucidere, ca şi pretext pentru a explora incongruentele societăţii şi culturii chineze contemporane.    

La secţiunea Mondo genere, dedicată producţiilor prezentate în avanpremieră mondială, învingătoare a fost pelicula Haider  a indianului Vishal Bhardwaj. După Maqbool  şi Omkara (inspirate de Macbeth şi de Othello), Vishal Bjhardwaj adaptează în versiune bollywood-iană o altă piesă faimoasă a  lui William Shakespeare, Hamlet. Transpunând acţiunea din castelul Kronborg din Danemarca în regiunea Kashmir din anii ‘90, punct central al disputelor  indo-pakistaneze, Haider este un film politic deranjant despre un subiect  nevralgic al actualităţii asiatice. Referinţa la intriga hamletiană este evidentă. Reîntorcându-se acasă, în Kashmir, Haider descoperă uciderea tatălui său de către serviciile secrete, dar şi că unchiul său – bărbat cu care mama sa are o relaţie - este reponsabil de moartea acestuia. Haider face din dorinţa de a-şi răzbuna părintele obsesia vieţii lui. Obsesie a urii, a vendetei (ce pare a se perpetua la infinit) criticată de cineast, ca de altfel şi sistemul penitenciar din India („Kashmirul este o mare închisoare”), tortura şi retorica naţionalistă.

Cât priveşte filmele italiene aflate în competiţie, în cadrul secţiunii Cinema fiction a câştigat favorita publicului, pelicula Până aici totul bine de Roan Johnson (cineast italian în pofida numelui cu rezonanţe anglofone), iar la secţiunea documentar, creaţia Looking for Khadija de Francesco G. Raganato. O menţiune specială a primit documentarul lui Bartolomeo Pampaloni, Roma Termini. 

 

 

 

 

 

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News