Românii care locuiesc în străinătate nu vor mai trebui să vină în țară ca să-și înlocuiască pașapoartele pierdute sau expirate. Ministerul de Interne propune noi proceduri, cooptând și misiunile diplomatice ale României.
Pașapoartele vor fi eliberate după noi reguli de care vor beneficia, în special românii aflați în străinătate. Ministerul de Interne vine în sprijinul celor care nu pot reveni în țară ca să-și preschimbe documentele expirate sau pierdute/furate.
Conform noilor reguli, românii aflați în străinătate și trebuie să-și înlocuiască pașapoartele se pot adresa misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.
Legea prevede că noul pașaport simplu electronic nu poate fi obținut prin împuternicirea unei alte persoane din România. Deci, titularul este obligat să se prezinte personal la serviciul pașapoarte de care este arondat.
Pașapoartele se schimbă după reguli noi
Lucrurile vor fi mult simplificate, după noile reglementări. Românii care au nevoie de documente se vor prezenta la oficiile consulare unde completează formularele solicitate.
Apoi, datele vor fi transmise de funcționarii consulari în România, la serviciile din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Acestea vor verifica și vor procesa informațiile, iar apoi vor elibera pașapoartele noi.
Actele sunt trimise la oficilul consular unde a fost depusă cererea, iar de aici va fi ridicat de solicitant.
Poliția locală trebuie anunțată în caz de furt
Atunci când pașapoartele trebuie înlocuite deoarece au fost furate ori pierdute în străinătate, posesorul trebuie să mai îndeplinească o procedură. El trebuie să se adreseze autorităților locale de la care să primească o dovadă a reclamației.
Documentul cu pricina va fi prezentat la consulat odată cu cererea pentru un nou pașaport.
De menționat că pierderea documentului poate fi anunțată și la misiunea diplomatică a României. Pentru pașapoartele furate, în schimb, trebuie făcute sesizări doar polițiștilor autohtoni, din țara în care se află solicitanții.
Pașapoartele electronice, pași de urmat
Pentru a obține un nou pașaport simplu, electronic, românul aflat într-un stat străin trebuie să meargă la sediul unui Consulat General. Prezența este obligatorie dat fiind că sistemul de procesare presupune preluarea electronică a fotografiei, a semnăturii şi a amprentelor.
Solicitanții trebuie să achite și contravaloarea documentelor. Pașapoartele sunt eliberate contra unei taxe de 59 euro care se achită la misiunea diplomatică /oficiul consular.
Solicitantul trebuie să completeze un formular tipărit de sistemul informatic care va conține semnătura în original.
Documente necesare la eliberarea pașaportului
Pe lângă formularul ce trebuie completat, solicitanții trebuie să mai prezinte și o serie de documente. Este vorba despre cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţitã de certificatul de naştere, în original.
Solicitantul trebuie să predea pașaportul anterior, dacă este cazul. Iar în situația în care a fost furat, el trebuie să prezinte dovada eliberată de poliție, însoţită de traducerea efectuată de un traducător autorizat.
Dacă pașapoartele ce trebuie schimbate au fost distruse sau deteriorate, solicitanții trebuie să prezinte și resturile acestora. Ei vor completa și o declarație în acest sens, la consulat.