Parlamentul UE: drepturi consolidate pentru pasagerii care călătoresc cu autobuzul

Parlamentul UE: drepturi consolidate pentru pasagerii care călătoresc cu autobuzul

Un regulament privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul a fost votat azi de deputaţii din Parlamentul European (PE). După doi ani de negocieri dificile, PE şi statele membre au ajuns la un acord cu privire la un regulament care va acoperi toate serviciile normale, naţionale sau transfrontaliere pe distanţe lungi (250 de kilometri sau mai mult), începând din primăvara anului 2013.

Noua legislaţie prevede compensaţii de până la 50% din preţul biletului, în plus faţă de rambursarea integrală a tichetului, dacă un operator anulează o călătorie şi nu poate astfel să îşi onoreze contractul de transport. Această regulă se aplică şi în cazul unei întârzieri mai mari de două ore, dacă operatorul nu poate oferi pasagerilor nici o redirecţionare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea călătoriei, precizează un comunicat al PE.

Călătorii care, în urma unei anulări sau a unei întârzieri mai lungi de două ore, doresc să renunţe la călătorie, au dreptul la o rambursare integrală a preţului biletului călătoriei.

În cazul unei întârzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustări, mese sau băuturi răcoritoare. Dacă o călătorie este întreruptă sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte, operatorii sunt obligaţi să ofere călătorilor cazare la hotel în valoare de până la 80 euro pe noapte. Totuşi, operatorii nu sunt obligaţi să ofere aceste facilităţi în cazul unor catastrofe naturale sau a unor condiţii meteorologice foarte dificile care pun în pericol securitatea transportului.

În cazul pierderii sau deteriorării bagajelor, operatorii vor trebui să prevadă o rambursare de minimum 1.200 euro, precum şi rambursarea unei sume de până la 220.000 euro (sau mai mult, dacă este prevăzut în legislaţia naţională), în caz de deces sau vătămare în urma unui accident.

Drepturile fundamentale

În schimb, deputaţii au obţinut adoptarea a douăsprezece drepturi fundamentale care se vor aplica tuturor serviciilor regulate, indiferent de distanţă. Aceste drepturi privesc în special dreptul călătorilor de a fi informaţi înainte şi pe durata călătoriei, precum şi nevoile persoanelor cu handicap şi ale celor cu mobilitate redusă. Aceste drepturi asigură un acces nediscriminatoriu la transport şi includ dreptul la despăgubire atunci când scaunele cu rotile sau alte echipamente de mobilitate sunt pierdute sau deteriorate. 

Pentru a putea acorda o asistenţă adecvată pasagerilor cu mobilitate redusă care au solicitat acest lucru cu cel puţin 36 de ore înaintea călătoriei, personalul din autobuz sau autocar trebuie să fie format în acest sens şi să deţină competenţele definite în anexa regulamentului. Atunci când operatorul nu poate furniza o asistenţă adecvată, pasagerii cu mobilitate redusă au dreptul de a fi însoţiţi, fără costuri suplimentare, de o altă persoană la alegerea sa.   

Ne puteți urmări și pe Google News