Până când trebuie depusă declarația pe proprie răspundere pentru energie electrică? Ce se întâmplă cu cei care n-o depun

Până când trebuie depusă declarația pe proprie răspundere pentru energie electrică? Ce se întâmplă cu cei care n-o depun Sursa: arhiva EVZ

Declarația pe proprie răspundere va trebui depusă de toți cei care au mai multe locuri de consum. Potrivit vicepreședintelui ANRE, Zoltan Nagy, cererile vor putea fi depuse atât pe hârtie, cât și online.

Clienții vizați care nu depun declarația pe proprie răspundere în decembrie 2022, nu vor beneficia de prețul plafonat la energie electrică. În acest context, ANRE va posta cât de curând modele de declarație, a declarat Zoltan Nagy. Dar, pe de altă parte, furnizorii de energie spun că nu pot verifica declarația pe proprie răspundere la fiecare client în parte.

Când trebuie depusă declarația pe proprie răspundere

ANRE a specificat că acei clienți vizaţi trebuie să depună declarația pe proprie răspundere cu o lună înainte. Practic, clienții vizați care nu o vor depune în decembrie 2022 nu vor avea parte de nivelul cel mai avantajos de plafonare în ianuarie 2023. Cine o depune abia în ianuarie va beneficia de nivelul cel mai avantajos de plafonare în februarie și tot aşa.

„Toți furnizorii au o adresă de e-mail pe care pot fi trimise”, a mai spus oficialul, precizând că unii furnizori au și opțiune de încărcare a documentelor în aplicație.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce se întâmplă dacă un consumator casnic nu depune declarația pe proprie răspundere

Acei clienţi casnici car enu depun declarația, teoretic, va plăti cel mai mare plafon, adică 1,3 lei/kWh pentru toate locuri de consum, în loc să plătească 0,68 lei/kWh,sau 0,8 lei/kWh pentru un loc de consum.

De asemenea, furnizorii de energie au atras atenția și prin Federația ACUE asupra faptului că prevederea din lege privind declarația pe proprie este problematică.

Dilemă: Furnizorii nu au de unde să știe dacă un loc de consum este de reședință sau de domiciliu

Laurențiu Urluescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie (AFEER), a declarat că „legislația privind plafonarea și compensarea este neclară și poate produce efecte neplăcute asupra consumatorilor casnici”. Motivul e acela că nu au niciun fel de instrument de verificare și nu pot refuza acordarea plafonării.

„Din păcate, furnizorii nu pot ști dacă acel consumator are acolo adresă de domiciliu sau de reședință. Am luat legătura cu ANRE și încercăm să găsim o soluție, o interpretare scrisă, pentru a putea reduce numărul declarații”, a subliniat Laurențiu Urluescu.

De asemenea, furnizorii propun fie verificarea declarațiilor pe proprie răspundere înaintate de către beneficiari, astfel încât facilitățile în discuție să fie acordate numai după efectuarea verificărilor necesare de către autoritatea competentă desemnată, fie asumarea integrală de către stat a obligației privind recuperarea sumelor acordate clienților ale căror declarații pe propria răspundere nu corespund realității. Și asta deoarece legea nu clarifică ce se va întâmpla cu cei care depun declarații pe proprie răspundere pentru mai multe locuri de consum, au atras atenţia  furnizorii de energie, potrivit antena3.ro.