Oxigen pe ultima sută de metri! Un specialist explică starea probabilă în care se află cei 5 pasageri de la bordul submersibilului Titan
- Andreea Vlad
- 22 iunie 2023, 07:43
Operațiunile de căutare a submersibilului Titan, dispărut în largul coastelor canadiene, continuă pe măsură ce rezervele de oxigen la bord scad dramatic. Un fost căpitan de submarin a explicat pentru CNN ce șanse mai au cei 5 pasageri să rămână în viață până la găsirea submersibilului. Între timp au fost trimise noi vase și echipamente ultra-sofisticate de căutare.
Operațiunile de căutare a celor 5 personae aflate la bordul submarinului Titan se intentifică, pe măsură ce rezerva de oxigen se apropie de final.
Întăriri cu vase speciale de salvare
Un sistem de salvare al Marinei Statelor Unite a sosit la St. John's, în provincia canadiană Newfoundland, unde va fi pregătit pentru a participa la căutarea submarinului Titan dispărut duminică în timpul unei coborâri la epava Titanicului, a declarat miercuri un oficial al forţelor navale americane, potrivit Rador.
Sistemul Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS) este capabil să recupereze obiecte sau nave de pe fundul oceanului aflate la o adâncime de până la 6.000 de metru, considerată cmai mult decât suficientă pentru a ajunge la epava Titanicului, aflată la o adâncime de peste 3.700 de metri. Totuşi, înainte ca sistemul FADOSS să poată fi folosit, acesta trebuie sudat pe puntea unei nave, un proces care poate dura o zi întreagă, a precizat oficialul american. "Estimarea noastră este de aproximativ 24 de ore de funcționare non-stop pentru a-l suda și a-l fixa pe puntea navei înainte de a porni la drum", a declarat oficialul în cadrul unei convorbiri cu reporterii.
Cel mai recent, FADOSS a fost folosit pentru a recupera un avion de luptă F/A-18 Super Hornet din Marea Mediterană, în iulie anul trecut. Cea mai mare adâncime de recuperare până în prezent a fost de 5.800 de metri, a declarat oficialul american. Întrebat dacă a recuperat vreodată pe cineva în viață, oficialul a spus: "De obicei, recuperăm obiecte de pe fundul apei sau aeronave în urma unui accident".
Alte echipamente speciale de înaltă performanță au fost trimise în aria vizată, printre care vasul canadian His Majesty's cu cameră mobilă de decompresare sau nava franceză de salvare L’Atalante.
Pasagerii îngheață și încep să expire dioxid de carbon
Căpitanul de navă David Marquet, fost căpitan de submarin, a descris miercuri ceea ce își imaginează acesta că experimentează cei 5 pasageri rămași captivi pe Titan,relatează CNN.
Marquet a declarat că, cel mai probabil, pasagerii sunt însetați și flămânzi, dar "probabil că asta nu îi va omorî. "Deși în viață, vor fi într-o condiție extrem de inconfortabilă.
"Îngheață de moarte. Apa înconjoară vasul în întregime, este la temperatura de îngheț sau ușor sub aceasta. Când expiră, se face condens. Există gheață în interiorul părților submarinului. Sunt înghesuiți unii în alții încercând să-și păstreze temperatura corporală. Rămân fără oxigen și expiră dioxid de carbon".
Specialistul a declarat, de asemenea, că submersibilul are o "capacitate limitată" de a absorbi dioxidul decarbon expirat, care l niveluri înalte ar putea antrena dureri de cap, stări de confuzie și amețeli. "Oxigenul și dioxidul de carbon și înghețul trebuie prelungite cât timp au nevoie salvatorii să ajungă la ei", a completat Marquet.