Orange, Vodafone sau Cosmote. Tu ce operator recomanzi?
- Ana Bâtc ă
- 26 februarie 2012, 09:24
Cei trei mari operatori de telefonie mobilă din România, Orange, Vodafone şi Cosmote, şi-au prezentat datele financiare pentru anul trecut. Cel puţin un lucru comun există între cele trei mari companii: tuturor le-a scăzut numărul de clienţi. Care este motivul? Tu ce reţele foloseşti şi ce operator recomanzi?
Numărul clienţilor Orange România a scăzut cu aproape 2% anul trecut, până la 10,3 milioane, de la 10,5 milioane la finele anului 2010. Este cea mai mică scădere a numărului de clienţi, comparativ cu concurenţa. Potrivit France Telecom, cota de piaţă a Orange România se situa, la sfârşitul anului trecut, la 43% din piaţa românească de telefonie mobilă. Scăderea este cea mai abruptă în cazul Vodafone: o pierdere de 1,5 milioane de clienţi de la an la an. La finele anului 2011, operatorul avea 8,327 milioane de utilizatori. Cea mai mare parte din această scădere o reprezintă segmentul de cartele preplătite, care a scăzut cu peste 2 milioane. Cum se explică un asemenea salt în jos? Vodafone a demarat o campanie prin care deconectează, pe parcursul anului, cartelele inactive. În plus, au avut loc schimbă în metodologia de raportare, la care se adaugă decizia Vodafone de a nu mai oferi cartele SIM gratuite. "Numărul de cartele prepaid este semnificativ mai mic ca urmare a întreruperii distribuţiei gratuite de SIM-uri, o activitate care creşte artificial baza de clienţi. Şi de acum înainte, vom continua să ne asigurăm că oferim cât mai multă valoare utilizatorilor noştri şi în niciun caz nu vom creşte în mod nefiresc numărul clienţilor", a declarat Inaki Berroeta, directorul executiv al Vodafone. În ceea ce priveşte Cosmote România, clienţii companiei, care îi include şi pe cei ai Zapp, au fost, la finele anului trecut, în număr de 6,5 milioane, în scădere cu 400.000 comparativ cu sfârşitul anului 2010, conform rezultatelor anunţate de companie. La sfârşitul anului 2011, cota de piaţă a companiei a fost de aproximativ 24%. Orange, venituri în scădere Veniturile Orange România au scăzut pe parcursul anului care s-a încheiat cu 3,7%, ajungând la 937 milioane euro. Potrivit acţionarului France Telecom, este o îmbunătăţire semnificativă faţă de anul 2010, când scăderea a fost de 8%. "În România veniturile au scăzut cu 3,7% an la an, o îmbunătăţire semnificativă faţă de scăderea din 2010 într-un context economic în curs de îmbunătăţire, dar încă incert", potrivit France Telecom. Rezultatele sunt "bune" şi în conformitate cu aşteptările companiei, a spus Jean-François Fallacher, directorul general al Orange România. În ultimele trei trimestre din 2011, venitul mediu anual per utilizator s-a stabilizat la 82 de euro. Vodafone, creştere pe segmentul internet pe mobil Grupul Vodafone nu a publicat veniturile totale pentru subsidiara din România, care sunt mai mari, deoarece includ şi încasările din vânzarea de echipamente sau cartele SIM. Însă din servicii, Vodafone a contabilizat, anul trecut, venituri de 670 milioane lire sterline (aproximativ 800 milioane euro), în scădere cu 3,6% faţă de anul 2010, potrivit datelor din raportul financiar al companiei britanice. Venitul mediu pe utilizator a crescut la 7,3 euro în ultimul trimestru din 2011, de la 7,2 euro în perioada iulie-septembrie, respectiv 6,2 euro în perioada similară din 2010. Din totalul clienţilor de la 31 decembrie, 41% reprezentau abonaţi, iar 59% utilizatori de cartele Prepay. Totodată, în trimestrul al treilea din 2011, comparativ cu perioada similară din 2010, a crescut semnificativ, cu 77%, numărul clienţilor Vodafone România care folosesc internet mobil. Veniturile din internet mobil au crescut cu 33% faţă de trimestrul al doilea din 2011 şi cu 58% raportat la trimestrul trei din 2010. Cosmote nu a pierdut din venituri Compania Cosmote România, subsidiară a grupului elen OTE, şi-a menţinut veniturile stabile în 2011, comparativ cu anul anterior, la 468,2 milioane de euro. În schimb, câştiguri operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor au crescut cu 5,7 puncte procentuale, până la 21,4%, comparativ cu 2010. Acest indicator a crescut la 100,1 milioane de euro, o creştere de 35,8% comparativ cu 2010. În urma integrării Zapp, serviciile 3G au ajuns să fie disponibile pentru 66% din populaţia ţării. Astfel, baza de clienţi 3G a crescut semnificativ, cu 116% comparativ cu anul 2010. Cosmote subliniază că segmentul de clienţi business a crescut cu peste 27% în 2011 comparativ cu 2010, incluzând clienţi mari precum BCR sau Transgaz.