Guvernul a decis - unul dintre părinții copilului care trece în sistem online de învățământ în contextul pandemiei de coronavirus poate beneficia de zile libere plătite. Legea a fost aprobată și publicată, vineri, în Monitorul Oficial, de unde se pot descărca formularul cererii și declarația pe propria răspundere. Iată ultimele prevederi pe care trebuie să le cunoască părinții.
Cum pot beneficia părinții de zile libere plătite, dacă minorul face școală online
Unul dintre părinții copilului care face școală online din cauza suspendării cursurilor școlare cu prezență fizică poate să beneficieze de zile libere plătite, în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare.
Copilul trebuie să aibă vârsta până în 12 ani inclusiv și să fie înscris la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie. În cazul unui adult cu handicap, înscris la o școală, părintele poate beneficia de o zi liberă doar dacă persoana cursantă nu are peste 26 de ani.
Suma plătită părintelui se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, însă nu poate depăși 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021. Măsura în cauză se aplică până la finele anului școlar în curs, fără a fi prevăzute vacanțele școlare.
Ce condiții trebuie respectate pentru încasarea indemnizației
Părintele poate beneficia de indemnizație doar în condițiile următoare:
- copilul are vârsta de până în 12 ani și este înscris la o unitate de învățământ sau, în cazul copilului sau adultului cu handicap, acesta are vârsta de maximum 26 de ani și este înscris într-o unitate de învățământ;
- al doilea părinte nu beneficiază de zile libere;
- locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
Iată pașii care trebuie respectați pentru procedura de plată:
- părintele salariat depune o cerere însoțită de declarația celuilalt părinte în care se menționează că nu beneficiază de zile libere la angajator - în cazul în care este vorba despre un copil sau adult cu handicap, se completează documentele specifice unei astfel de situații;
- angajatorul plătește indemnizația, impozitul pe venit și asigurările sociale;
- angajatorul depune declarația cu impozitul pe venit și asigurările sociale;
- în termen de 30 de zile de la plata impozitului și asigurărilor sociale și depunerea declarației, trebuie depusă o documentație la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru acordarea indemnizației;
- în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației la agențiile de ocupare a forței de muncă, ANOFM va plăti angajatorului indemnizația.